Jönköpings kommun pedagog, till startsidan

Lära om AI

Antal Sidor: 20

Risker, faror och utmaningar för skola och lärande

Medan artificiell intelligens (AI) erbjuder många möjligheter inom utbildningen, är det viktigt att vara medveten om de potentiella negativa effekter som teknologin kan ha på lärande. Som pedagog måste du noggrant överväga hur och när du integrerar AI-verktyg i undervisningen för att säkerställa att du inte oavsiktligt underminerar viktiga aspekter av elevernas utveckling och lärande. Här presenteras några av de mest betydande riskerna som AI medför i utbildningssammanhang.

1. Ökat beroende av teknologi

Förklaring: En av de största riskerna med att integrera AI i utbildningen är att elever kan bli alltför beroende av teknologin för att utföra uppgifter.

Konsekvenser:

  • När AI-verktyg används för att generera svar eller lösa problem, kan eleverna sluta utveckla sina egna kritiska tänkande- och problemlösningsförmågor.
  • En undersökning* av Sveriges Lärare visade att nästan en tredjedel av lärarna (63 %) uttrycker oro för att AI skulle kunna användas till fusk.

För pedagoger:

  • Var uppmärksam på balansen mellan att använda AI som stöd och att låta elever utveckla egna färdigheter.
  • Designa uppgifter som kräver kritiskt tänkande och kreativitet som inte enkelt kan ersättas av AI.
  • Diskutera med elever om vikten av att utveckla egna färdigheter och inte förlita sig helt på teknologi.

2. Minskad social interaktion

Förklaring: AI kan leda till en minskning av den sociala interaktionen i klassrummet, särskilt om den används för att individualisera lärande.

Konsekvenser:

  • Ökad användning av individuella AI-lösningar kan resultera i mindre grupparbete och samarbete mellan elever.
  • Forskning har visat att grupparbete är viktigt för att utveckla sociala färdigheter och förmågan att arbeta tillsammans, vilket kan påverkas negativt av en ökad betoning på individuella AI-lösningar.

För pedagoger:

  • Säkerställ att AI-verktyg kompletterar, snarare än ersätter, samarbetsaktiviteter.
  • Skapa möjligheter för elever att diskutera och reflektera tillsammans över AI-genererat material.
  • Uppmuntra projekt som kombinerar AI-användning med grupparbete och social interaktion.

3. Risk för ytligt lärande

Förklaring: AI:s förmåga att snabbt ge svar kan leda till ytligt lärande, där elever fokuserar på att få snabba resultat snarare än att förstå djupare koncept.

Konsekvenser:

  • Elever kan missa möjligheten att engagera sig i en mer grundlig och meningsfull lärandeprocess.
  • Detta kan leda till en bristande förståelse för ämnet och en ytlig kunskapsbas.

För pedagoger:

  • Utforma uppgifter som kräver djupare förståelse och analys, inte bara snabba svar.
  • Uppmuntra elever att förklara sina resonemang och processer, inte bara presentera resultat.
  • Använd AI som ett verktyg för att stimulera diskussion och fördjupad analys, snarare än som en källa till snabba svar.

4. Utmaningar med bedömning och rättvisa

Förklaring: Användningen av AI i utbildningen kan skapa utmaningar kring bedömning och rättvisa, särskilt när det gäller att säkerställa att elevernas arbete är deras eget.

Konsekvenser:

  • Elever kan potentiellt fuska genom att använda AI-verktyg för att generera uppgifter eller provsvar.
  • Detta ställer krav på pedagoger att utveckla nya sätt att bedöma elevernas kunskaper och färdigheter.

För pedagoger:

  • Utveckla bedömningsmetoder som fokuserar på process och förståelse, inte bara slutresultat.
  • Överväg att inkludera muntliga presentationer eller diskussioner som del av bedömningen.
  • Var öppen med elever om förväntningar kring AI-användning i skolarbetet och konsekvenserna av oetisk användning.

5. Etiska och integritetsfrågor

Förklaring: Användningen av AI i skolor väcker etiska och integritetsfrågor, särskilt kring insamling och användning av elevdata.

Konsekvenser:

  • Insamlingen och analysen av elevdata för att anpassa AI-lösningar kan leda till oro kring dataskydd.
  • Det finns risker för missbruk eller oavsiktligt läckage av känslig information om elever.

För pedagoger:

  • Var medveten om och följ riktlinjer för dataskydd och integritet.
  • Informera elever och föräldrar om hur data samlas in och används i samband med AI-verktyg.
  • Arbeta för att skydda elevernas integritet samtidigt som ni drar nytta av AI-teknologi i undervisningen.

Sammanfattning för pedagoger

Som pedagoger har vi en viktig roll i att balansera fördelarna med AI-teknologi mot de potentiella riskerna för elevernas lärande och utveckling. Genom att vara medvetna om dessa utmaningar kan vi:

  • Integrera AI på ett ansvarsfullt sätt som stödjer, snarare än ersätter, viktiga lärandeprocesser.
  • Uppmuntra kritiskt tänkande och djupinlärning, även när vi använder AI-verktyg.
  • Skapa en lärandemiljö som värdesätter både teknologisk kompetens och grundläggande mänskliga färdigheter.

Diskussionsfrågor för pedagoger

  • Hur kan vi designa uppgifter som uppmuntrar till djupinlärning och kritiskt tänkande, även när AI-verktyg används?
  • Vilka strategier kan vi använda för att främja social interaktion och samarbete i en AI-förstärkt lärandemiljö?
  • Hur kan vi effektivt bedöma elevernas kunskaper och färdigheter i en värld där AI-assisterad inlärning blir allt vanligare?
  • Vilka etiska riktlinjer bör vi följa när det gäller användning av elevdata i AI-drivna utbildningsverktyg?

Genom att engagera oss i dessa frågor kan vi bättre förbereda oss själva och våra elever för en framtid där AI spelar en allt större roll i utbildningen, samtidigt som vi bevarar de grundläggande värden och färdigheter som är centrala för effektivt lärande.

Sveriges lärare har undersökt hur lärare och förskollärare ser på användningen av digitalisering AI i skolväsendet:

Lärarledd digitalisering? Möjligheter och förbehåll på tröskeln till ett nytt AI-landskap, (Rapport)

  • Publicerad: 16 sep 2024
  • Senast uppdaterad: 19 sep 2024
Har du frågor?

Joel Rangsjö

Lärare och verksamhetsutvecklare AI

Dela sidan

Relaterade nyheter

Lär dig mer
25 sep 2024 07:02
Nyfiken på AI? - Kolla in vårt nya utbildningsmaterial
Sedan några veckor tillbaka har utbildningsförvaltningen en verksamhetsutvecklare med fokus på AI. Det innebär att du som pedagog inom förskolan, gru...

Relaterade blogginlägg

AI i skolan
22 okt 2024 09:25
Räkna med att dina elever använder AI och planera därefter
AI är inte längre något som tillhör framtiden; det är här, mitt i våra klassrum. Eleverna använder AI, och det påverkar hur vi som lärare måste tänka...
AI i skolan
27 sep 2024 12:36
Använd bilder, pdf-filer och mera med AI-verktyget Copilot
Har du upptäckt att du kan använda Microsoft Copilot på din arbetsdator? Oavsett svar måste du testa bildfunktionerna i Copilot! Det tar inte många m...
AI i skolan
28 aug 2024 11:06
"Pappa, hur ser en pandadil ut?"
Min yngsta dotter ställer frågan i rubriken mitt i det vanliga kvällsmyllret – mitt bland läxor, middagsdisk och vardagskaos. Jag ler och svarar: "Sk...