Jönköpings kommun pedagog, till startsidan

Lära om AI

Antal Sidor: 21

Chattbotar i skolan

Här får du lära dig hur chattbotar kan anpassa innehåll, några utmaningar med chattbotar, samt skillnaden mellan en chattbot och en sökmotor.

Anpassningsbara svar – chattbotarnas styrka

En av de stora fördelarna med chattbotar är deras förmåga att anpassa sina svar efter specifika behov eller intressen. I skolmiljön kan detta vara ovärderligt.

Exempel: Fortnite-inspirerad undervisning

Tänk dig att dina elever är besatta av spelet Fortnite. Istället för att kämpa mot strömmen kan du använda detta intresse som en språngbräda för lärande.

Prompt till chattboten:
"Förklara fotosyntesen med hjälp av Fortnite-termer."

Möjligt svar från chattboten:
"Tänk dig att växter är som spelare i Fortnite. Så här fungerar fotosyntesen i Fortnite-termer:

  • Solljus = Vapen och sköldar som spelarna (växterna) plockar upp.
  • Koldioxid = Material som spelarna samlar.
  • Vatten = Hälsodryck som spelarna behöver.
  • Klorofyll = Spelarnas unika förmåga att använda solljuset.

    Med hjälp av solljuset (vapnen) omvandlar växterna (spelarna) koldioxid (material) och vatten (hälsodryck) till energi (kraft att bygga och slåss) och syre (en bonus hälsodryck som släpps ut för andra att använda).

    Precis som en Fortnite-spelare blir starkare med rätt utrustning, växer och frodas växterna genom denna process."

Denna typ av anpassning kan göra komplexa ämnen mer tillgängliga och engagerande för eleverna.

Även om både chattbotar och sökmotorer ger information, finns det viktiga skillnader:

 

Aspekt

Chattbot

Sökmotor/Uppslagsverk

Interaktivitet

Kan föra en dialog, ställa följdfrågor och anpassa svar.

Ger en lista med resultat.

Informationssyntes

Kombinerar information från
olika källor.

Presenterar separata resultat.

Kontextförståelse

Håller kvar kontexten genom en konversation.

Kräver ofta nya sökningar för varje ny aspekt.

Kreativitet

Kan generera nytt innehåll.

Presenterar endast befintlig information.

 

Trots sin imponerande förmåga kan chattbotar ibland "hallucinera" – det vill säga, ge information som låter övertygande men faktiskt är felaktig eller påhittad.

Exempel på hallucination:

Prompt till chattboten:
"Berätta om den svenska författaren Astrid Lindgrens senaste bok."

Möjligt svar från chattboten:
"Astrid Lindgrens senaste bok, 'Sommarnattens hemlighet', publicerades postumt 2022. Den handlar om en grupp barn som upptäcker en magisk portal i ett gammalt träd under en svensk midsommarnatt. Boken har fått stor uppmärksamhet för sitt vackra språk och nostalgiska ton, typisk för Lindgrens stil."

Detta svar är en hallucination eftersom:

  • Astrid Lindgren gick bort 2002 och har inte publicerat några nya böcker sedan dess.
  • Sommarnattens hemlighet är en påhittad titel.
  • Detaljerna om bokens innehåll är fabricerade.

Hallucinationer kan bero på:

  • Felaktigheter i träningsdata
  • Misslyckat försök att "fylla i luckor" i sin kunskap
  • Oavsiktlig sammanflätning av olika informationskällor

Viktigt: Var alltid kritisk och dubbelkolla viktig information från en chattbot, särskilt när det gäller faktauppgifter.

Chattbotar har några viktiga begränsningar att vara medveten om:

  • Begränsad till träningsdata: En chattbots kunskap är begränsad till den data den tränats på. Den kan inte "lära sig" ny information under en konversation.
  • Inte alltid uppdaterad: Om chattboten inte har tillgång till internet kan den sakna aktuell information. Dess kunskap "fryses" vid tidpunkten för dess senaste träning.
  • Ingen verklig förståelse: Trots sin förmåga att generera människoliknande svar, har chattbotar ingen verklig förståelse eller medvetenhet.

Chattbotar med internettillgång

Det finns chattbotar som har tillgång till internet och därmed kan ge mer uppdaterad information:

  • ChatGPT i betalversionen: Kan söka på nätet för aktuell information.
  • Perplexity AI: Har inbyggd internetsökning och ger källhänvisningar.
  • Microsoft Copilot: Integrerar Bing-sökningar för att ge aktuella svar.
  • Google Gemini: Kan hämta aktuell information från Google-sökning.

Dessa verktyg kan vara särskilt användbara när du behöver den senaste informationen eller vill verifiera fakta.

Genom att förstå både styrkor och begränsningar hos chattbotar kan du använda dem på ett effektivt och ansvarsfullt sätt i ditt pedagogiska arbete. De är ett kraftfullt komplement till, men inte en ersättning för, traditionella inlärningsmetoder och kritiskt tänkande.

Kom ihåg:

  • Utnyttja chattbotars anpassningsförmåga för att engagera elever
  • Var medveten om skillnaderna mellan chattbotar och traditionella informationskällor
  • Var vaksam för hallucinationer och verifiera alltid viktig information
  • Förstå begränsningarna i chattbotars kunskap och använd verktyg med internettillgång för aktuell information när det behövs

Med dessa insikter kan chattbotar bli ett värdefullt verktyg i din pedagogiska verktygslåda!

  • Publicerad: 16 sep 2024
  • Senast uppdaterad: 19 sep 2024
Har du frågor?

Joel Rangsjö

Lärare och verksamhetsutvecklare AI

Dela sidan

Relaterade nyheter

Lär dig mer
25 sep 2024 07:02
Nyfiken på AI? - Kolla in vårt nya utbildningsmaterial
Sedan några veckor tillbaka har utbildningsförvaltningen en verksamhetsutvecklare med fokus på AI. Det innebär att du som pedagog inom förskolan, gru...

Relaterade blogginlägg

AI i skolan
27 sep 2024 12:36
Använd bilder, pdf-filer och mera med AI-verktyget Copilot
Har du upptäckt att du kan använda Microsoft Copilot på din arbetsdator? Oavsett svar måste du testa bildfunktionerna i Copilot! Det tar inte många m...