Jönköpings kommun pedagog, till startsidan

AI i klassrummet - lärarhandledning

Antal Sidor: 20

Moderna språk

Här hittar du idéer för hur AI kan användas som stöd i språkundervisningen. Genom att skapa personliga parlörer, få grammatikförklaringar, öva vardagliga samtal eller skriva kreativa texter kan eleverna träna både språkfärdighet och självförtroende.

Några snabba idéer:

  • Skapa en personlig parlör: Låt eleven beskriva en situation de vill förbereda sig för. Prompt: "Jag ska resa till Frankrike och vill kunna handla mat. Ge mig 10 viktiga fraser och ord på franska i en tabell med svensk översättning."
    Nästa steg: Eleven väljer ut de tre viktigaste fraserna och övar på att säga dem högt för en klasskamrat.
  • Få en grammatik-förklaring: Eleven identifierar ett grammatiskt problem de kämpar med. Prompt: "Jag blandar alltid ihop 'ser' och 'estar' på spanska. Förklara skillnaden med en enkel minnesregel och ge mig tre exempelmeningar för varje verb."
    Nästa steg: Eleven skriver tre egna, nya meningar för varje verb för att visa att de har förstått skillnaden.
  • Lär dig gaming-språket: Låt eleven, som kanske spelar onlinespel, be AI:n om vanliga fraser på målspråket. Prompt: "Vilka är de 5 vanligaste fraserna eller förkortningarna man använder på tyska i onlinespel för att säga 'bra spelat' eller 'jag behöver hjälp'?".
    Nästa steg: Eleven skapar en egen liten gaming-parlör med de viktigaste fraserna de har lärt sig för att kunna kommunicera med andra spelare.

Kompletta lektionsupplägg

Här nedan följer två mer utarbetade lektionsupplägg, kompletta med färdiga prompter för eleverna och förslag på din roll som lärare.

Vad: AI:n agerar som en tålmodig och vänlig samtalspartner så att eleven i lugn och ro kan öva på att föra en vardaglig konversation på målspråket.

Prompt för eleven:
"Låtsas att vi träffas på ett café i [land]. Du är en jämnårig som pratar [språk], jag är [ålder]. Använd enkla meningar. Om jag skriver fel, rätta mig vänligt i ditt svar. Börja med att hälsa och fråga vad jag vill beställa."

Lärarens roll:
Ge eleverna olika scenarion som är kopplade till det kapitel eller tema ni arbetar med.

Nästa steg:
Efter konversationen går eleven igenom chatten och kopierar in de fem viktigaste nya fraserna eller korrigeringarna i sin anteckningsbok, tillsammans med en svensk översättning.

Vad: Eleven agerar resebloggare och skriver ett personligt och kreativt inlägg om en fiktiv resa. De använder först AI för research och inspiration, och sedan som en feedbackpartner för att göra texten mer levande.

Prompt för eleven (Steg 1: Research):
"Agera som min research-assistent. Jag ska skriva ett blogginlägg på franska om en dag i Paris. Ge mig tre förslag på "dolda pärlor" (mindre kända platser) jag kan ha besökt, och beskriv en typisk fransk frukost."

Prompt för eleven (Steg 2: Feedback):
"Här är mitt utkast till blogginlägget. Läs det och ge mig två konkreta tips på hur jag kan göra mina beskrivningar mer målande och personliga."

Lärarens roll:
Uppmuntra eleverna att verkligen använda ett personligt och engagerande språk. Målet är att skriva en text som någon faktiskt skulle vilja läsa.

Nästa steg:
Eleverna publicerar sina färdiga blogginlägg på en gemensam klassyta i till exempel Teams och får i uppgift att läsa och lämna minst två positiva kommentarer (på målspråket) till sina klasskamrater.

  • Senast uppdaterad: 9 sep 2025
Dela sidan

Relaterade nyheter

Nyhet
6 mar 2025 06:53
Ny podd: Från A till AI
Från A till AI är en podd för dig som jobbar i förskola, grundskola eller gymnasiet i Jönköpings kommun och vill utforska hur AI kan stärka undervisn...
Nyhet
3 apr 2025 06:32
Nytt poddavsnitt: AI i förskolan
Nu finns ett nytt avsnitt ute av podden Från A till AI. Denna gång handlar det om AI i förskolan och podden gästas av Melinda Schälin, förstelärare p...
Lär dig mer
21 mar 2025 15:28
Veckans AI-tips: Perplexity - sökmotor med AI-funktionalitet
I veckans AI-tips kan du lära dig mer om Perplexity som både är en chattbot och en sökmotor, perfekt när du ska ta fram uppdaterat och aktuellt inneh...

Relaterade blogginlägg

IT och specialpedagogik
14 aug 2023 07:37
AI som assisterande teknik
Det är nog få i skolans värld som missat begreppen ChatGPT och AI denna vår. ChatGPT slog verkligen ner som en bomb i skolvärlden i vintras med många...
Forskning i praktiken
20 jan 2023 13:23
Ett perspektiv på ChatGPT och AI i undervisningen
2022 var ett spännande år i AI-communityt. En ny generation av algoritmer utvecklades som kan skapa text, bild och till och med video. Det mest uppmä...
AI i skolan
12 jan 2024 08:38
"Det här förändrar ju fan allting, nu har jag ju alltid någon att fråga"
Det är mars 2023. En regngrå tråkig tisdag. Referatskrivarväder. Förberedelser inför nationella prov och syrefattig som bara en eftermiddagslektion i...