Jönköpings kommun pedagog, till startsidan

Föreläsningsmaterial - AI och källkritik

I den här föreläsningen och tillhörande workshop utforskar vi hur AI används för att skapa deepfakes, sprida desinformation och hur du som lärare kan hjälpa elever att hantera dessa utmaningar. Föreläsningen ger en grundläggande förståelse för AI och källkritik i dagens digitala samhälle.

Den här föreläsning är för dig som vill veta hur AI används för att sprida desinformation, vad en AI-genererad källa egentligen är och hur du kan jobba med att skapa motståndskraft i form av sakkritk och källtillit i klassrummet.

Workshop - AI och källkritik

I denna workshop får du testa på att använda olika AI-verktyg för att skapa fejk news. Prebunking - att visa och försöka förutse hur AI-genererad desinformation går till och kan ta sig uttryck tycks vara ett av de effektivaste sätten att skapa motståndskraft.

Några av de verktyg som kan vara till din hjälp i skapandet av fejkade nyheter kan vara:

Microsoft Copilot – En chattbot som kan skapa bilder.

Venice.ai – En chattbot och bildgenerator som är relativt ocensurerad.

Websim.ai – Ett AI-verktyg där du kan skapa en webbsida.

Elevenlabs.com – En tjänst där du kan skapa text-till-tal som låter naturligt.

D-ID.com och Heygen.com – Tjänster där du kan skapa talande avatarer.

Hailuoai.video/ och Lumalabs – Skapa korta klipp på 5-10 sekunder.

Ideogram.ai eller krea.ai – Tjänster för att komma åt den kraftfulla modellen Flux.

A) Skapa en fejkad nyhetsartikel

Att förstå hur enkelt det är att skapa fejkade nyheter kan vara ett sätt att öka motståndskraften. I den här övningen ska ni skapa en fejkad nyhetsartikel.

Uppgiften består av två steg: skapa en fejkad nyhetsartikel och skapa en bild som ser verklighetstrogen ut.

1. Bestäm ett ämne:
Välj ett ämne som skulle kunna bli en trovärdig nyhetsartikel. Det kan vara något vardagligt, som en lokal händelse, eller något mer ovanligt, men det måste verka realistiskt. Kom ihåg att innehållet måste vara etiskt korrekt och lämpligt. Har du svårt att komma på något? Förklara uppgiften för en chattbot och be chattboten att ge dig 10 idéer som den sedan rangordnar efter hur troligt det är att någon skulle gå på dem.

2. Använd det du har lärt dig om promptning och skapa nyhetsartikeln
Be en chattbot att skapa en nyhetsartikel om ditt ämne. Här kan du, om du är lite modig, testa den ganska ocensurerade chattboten venice.ai

Skapa en tydlig och välformulerad prompt till chattboten. Tänk på:

  • Roll + uppgift + kontext + format
  • Be den ta saker i steg
  • Be den kritisera sig själv
  • Ge den exempel, såsom en nyhetsartikel, som den ska efterhärma vad gäller stil.

3. Revidera och förfina:
När chattboten har genererat texten, granska innehållet noggrant. Stämmer det överens med den stil och det format som en riktig nyhetsartikel skulle ha? Be chattboten att göra förändringar om det behövs.

B) Skapa en verklighetstrogen bild med AI

I den här uppgiften ska vi använda en bildgenerator för att skapa bilderna. Du kan använda en tjänst som Venice.ai (som inte är särskilt censurerad) eller andra bildgeneratorer såsom Microsoft Copilot, ideogram.ai eller krea.ai.

1. Välj ett motiv
Fundera över vilken bild som skulle kunna följa med din nyhetsartikel. Vad skulle göra artikeln mer trovärdig? Det kan vara en bild av en plats, ett objekt eller människor i sammanhanget.

2. Använd en modifierare för att skapa trovärdighet
För att göra bilden mer verklighetstrogen, använd en modifierare som hjälper bildgeneratorn att förstå att bilden ska se ut som något taget i verkligheten.

Exempel på prompt: "a phone photo of a high school football match that was interrupted by a fire alarm. Posted to Snapchat in 2019."

Denna typ av modifierare - "Posted to Snapchat in 2019" ger bildgeneratorn en tydlig riktning att skapa en bild som känns autentisk och som kunde ha funnits i en sociala medierkontext - som skulle kunnat vara postad på Snapchat.

3. Granska bilden
När bilden är genererad, titta noga på detaljerna. Ser den realistisk ut? Om inte, be AI:n att justera bilden genom att ge tydliga instruktioner, exempelvis om ljussättning, perspektiv eller skärpa.

C) Skapa en fejkad nyhetssida

I den här uppgiften ska vi skapa en fejkad nyhetssida. Utgå gärna från din fejkade nyhetsartikel och skapa en sida på samma tema

1. Gå till sidan websim.ai
Med tjänsten webbsim kan du skapa hemsidor genom att beskriva vad det är du vill ha. Gå dit och skapa ett konto

2. Hitta en sida vars stil du vill kopiera
Gå till Aftonbladet.se eller Expressen och ta en skärmdump

3. Gå tillbaka till Websim.ai
Klistra in skärmdumpen (ctrl + v) i chattfönstret på Websim.ai. Beskriv att du vill ha en liknande sida som den du klistrade in och vad du vill att sidan ska handla om.

4. Förbättra sidan genom att ge tjänsten instruktioner i chattfönstret
Se nu sidan ta form. Be om förbättringar, be den göra så att varje artikel går att klicka på, etc.

Uppgift: Skapa en fejknyhet med AI-video

Det är inte bara text som är enkel att manipulera för att sprida falsk information eller desinformation. I denna uppgift ska ni använda olika AI-verktyg för att skapa olika typer av video för påverkan. Här nedan är ett förslag på scenario som man skulle kunna iscensätta med hjälp av AI-genererad video. Se det som ett förslag.

Scenario: Ni ska skapa en kort fejknyhet om att ett känt sportlag anklagas för att ha köpt sina vinster genom att muta domare. Målet är att skapa trovärdiga videoklipp och innehåll som skulle kunna spridas på sociala medier och få människor att tro på nyheten.

Steg 1: Skapa ett nyhetsklipp

  • Invideo.io: Använd detta verktyg för att för att skapa en kort video som innehåller en berättelse kring skandalen. Videoformatet ska kännas trovärdigt och övertygande.

    Förslag på prompt till invideo:
    Ett övertygande nyhetsklipp om en domaren Bert Svensson som har tagit emot pengar, en muta, för att döma till fördel för Malmbäcks IF i matchen mellan Malmbäck och Solberga den 19 september.

Steg 2: Från bild till video

  • Använd först en bildgenerator för att skapa en bild. Börja gärna bildskapandet med "Phone photo of" och lägg till modifierar såsom "posted to reddit", "posted to snapchat" för att få til lite mer verklighetstrogna bilder
Bilden visar hur man kan använda en bildgenerator som Ideogram.ai för att skapa en bild på en fotbollsdomare som ser ut att ta emot en muta
  • Skapa sedan ett kort video klipp. Använd en tjänst som hailuoai.video/ eller Lumalabs. Ladda upp den bild du skapade i föregående steg och ge tjänsten en kort instruktion om vad du vill att videon ska föreställa
En instruktion för hur man kan ladda upp en bild i en videogenerator som Lumalabs för att skapa ett kort animerat klipp

Och såhär blir resultatet. Här märks det tydligt att filmen är AI-genererad.

  • Publicerad: 16 okt 2024
  • Senast uppdaterad: 11 nov 2024
Dela sidan

Relaterat utbildningsmaterial

1 dec 2023 13:53
Chatbotar som lärarassistenter
I denna film får du lära dig hur du kan använda AI och chatbotar att hjälpa till med saker som du ställs inför i din vardag som lärare.

Relaterade nyheter

Nyhet
30 jan 2023 11:09
Chat GPT - vad är det?
Vad är Chat GPT och hur kan du använda den i undervisningen? Joel Rangsjö, lärare på Bäckadalsgymnasiet, förklarar mer för dig som är nyfiken.
Lär dig mer
25 sep 2024 07:02
Nyfiken på AI? - Kolla in vårt nya utbildningsmaterial
Sedan några veckor tillbaka har utbildningsförvaltningen en verksamhetsutvecklare med fokus på AI. Det innebär att du som pedagog inom förskolan, gru...

Relaterade blogginlägg

AI i skolan
22 okt 2024 09:25
Räkna med att dina elever använder AI och planera därefter
AI är inte längre något som tillhör framtiden; det är här, mitt i våra klassrum. Eleverna använder AI, och det påverkar hur vi som lärare måste tänka...
AI i skolan
27 sep 2024 12:36
Använd bilder, pdf-filer och mera med AI-verktyget Copilot
Har du upptäckt att du kan använda Microsoft Copilot på din arbetsdator? Oavsett svar måste du testa bildfunktionerna i Copilot! Det tar inte många m...
AI i skolan
28 aug 2024 11:06
"Pappa, hur ser en pandadil ut?"
Min yngsta dotter ställer frågan i rubriken mitt i det vanliga kvällsmyllret – mitt bland läxor, middagsdisk och vardagskaos. Jag ler och svarar: "Sk...