Jönköpings kommun pedagog, till startsidan

Föreläsningsmaterial - AI och källkritik

I den här föreläsningen och tillhörande workshop utforskar vi hur AI används för att skapa deepfakes, sprida desinformation och hur du som lärare kan hjälpa elever att hantera dessa utmaningar. Föreläsningen ger en grundläggande förståelse för AI och källkritik i dagens digitala samhälle.

Den här föreläsning är för dig som vill veta hur AI används för att sprida desinformation, vad en AI-genererad källa egentligen är och hur du kan jobba med att skapa motståndskraft i form av sakkritk och källtillit i klassrummet.

Workshop - AI och källkritik

I denna workshop får du testa på att använda olika AI-verktyg i arbetet med källkritik. Du får bland annat:

Syna AI:s bias
Brister och felaktigheter i träningsdatan kan leda till att AI, i stället för att vara neutral, återspeglar och förstärker redan existerande fördomar i samhället.

Skapa fejk news.
Prebunking - att visa och försöka förutse hur AI-genererad desinformation går till och kan ta sig uttryck tycks vara ett av de effektivaste sätten att skapa motståndskraft.

Använda AI för att jobba med lateral läsning
Att låta AI stödja källgranskningen genom att snabbt jämföra olika källor och perspektiv kan hjälpa oss att upptäcka tecken på desinformation och stärka vår digitala kompetens.

Webbresurser

Förebygg desinformation

🔗 Google Prebunking
Lär dig att identifiera och motverka falsk information genom prebunking-strategier.

Deepfake-träning

🔗 Leon Furze – Deepfake Game
Ett spel där du övar på att identifiera deepfakes och manipulativa tekniker.

Mediebias och partiskhet

🔗 AllSides – Media Bias Chart
En översikt över politisk bias i nyhetsmedier från olika perspektiv.

Källkritik i Sverige

🔗 Källkritikbyrån
Oberoende initiativ för att granska och utbilda om källkritik.

Nyhetsvärdering i undervisningen

🔗 Nyhetsvärderaren
Lektioner där elever tränar på att analysera nyhetskällor kritiskt.

Verktyg för verifiering av media

🔗 InVID Verification Plugin
Ett verktyg för att analysera och verifiera bilder och videoklipp.

Faktagranskning av rykten och myter

🔗 Snopes
En av världens största faktagranskningsplattformar för att avslöja falska nyheter.

SVT:s faktagranskning

🔗 SVT Nyheter Verifierar
SVT:s redaktion som granskar och verifierar virala nyheter och rykten.

FactCheck.org
🔗 FactCheck.org
En icke-partisk, ideell webbplats som syftar till att minska vilseledning och förvirring i amerikansk politik genom att tillhandahålla originalforskning om desinformation och bluffar.

Avslöja deep fakes
🔗 TrueMedia.org
Ett verktyg för att analysera och avslöja AI-genererat innehåll, särskilt deepfake-video och ljud. TrueMedia används för att granska material i realtid och hjälpa journalister och faktagranskare att identifiera manipulationer.

Identifiera AI-genererade röster
🔗 PlayHT Voice Classifier
Ett verktyg som avgör om en röst är mänsklig eller AI-genererad. Du kan ladda upp ljudklipp och få en bedömning av hur sannolikt det är att rösten kommer från en röstmodell.

Webbextension för medieanalys
🔗 Hive Moderation – Deepfake Detector Extension
En webbläsartillägg som analyserar bilder och videor direkt i webbläsaren för att upptäcka AI-genererat innehåll. Verktyget hjälper användare att snabbt avgöra om något är manipulerat eller autentiskt.

Digitala spel för att främja källkritiskt tänkande:

Bad News Game

🔗 Spela Bad News
Ett spel där du tar rollen som en falsk nyhetsproducent för att förstå och motverka desinformation.

Cranky Uncle

🔗 Spela Cranky Uncle
Ett spel som använder humor och kritiskt tänkande för att lära ut tekniker för att känna igen och motstå desinformation. ​

Fakey

Ett spel som simulerar ett sociala medier-flöde där du övar på att identifiera och faktagranska tveksamma nyheter.
🔗 Spela Fakey​

Harmony Square

Ett spel där du använder desinformationstaktiker för att så split i en fiktiv by, vilket ökar din medvetenhet om manipulationstekniker.
🔗 Spela Harmony Square

NewsFeed Defenders

Ett spel där du granskar och avfärdar desinformation genom att bedöma trovärdigheten i olika inlägg på ett forum.
🔗 Spela NewsFeed Defenders

Fake It To Make It

Ett spel där du skapar fejkade nyheter och försöker få viral spridning för ekonomisk vinning, vilket ger insikt i desinformationsspridarnas metoder.
🔗 Spela Fake It To Make It

Lateral läsning

STORM – Stanford's AI Research Tool
🔗 STORM
Ett forskningsprototyp från Stanford som använder AI för att skapa Wikipedia-liknande rapporter om valda ämnen. ​news.stanford.edu+2storm.genie.stanford.edu+2news.stanford.edu+2

Grok – xAI's AI-assistent
🔗 Grok
En AI-driven assistent utvecklad av xAI, designad för att ge sanningsenliga och användbara svar, inklusive realtidsökningar och bildgenerering. Använd funktionen ”Deep Search”

Perplexity AI
🔗 Perplexity AI
En AI-driven sökmotor som ger direkta svar på frågor genom att kombinera språkmodeller med realtidsdata.​

Google Bilder
🔗 Google Bilder
En tjänst från Google som låter användare söka efter bilder baserat på nyckelord eller genom omvänd bildsökning.

ChatHub.gg – få svar från flera AI-chattbotar samtidigt
🔗 ChatHub.gg
En plattform som låter dig använda flera AI-chattbotar samtidigt, inklusive GPT-4o, Claude 3.5 och Gemini 2.0, för att jämföra deras svar sida vid sida

Cross Check – Gensparks faktakontrollfunktion

🔗 Genspark.ai

Cross Check är en funktion inom Gensparks Autopilot Agent som är utformad för att verifiera sanningshalten i specifika påståenden eller information. Denna funktion samlar in data från flera pålitliga källor för att utföra en korsgranskning och bedöma informationens noggrannhet.

Till exempel, om en användare ställer frågan "Har alla skådespelare som spelat James Bond medverkat i Shakespeare-pjäser?", kommer Autopilot Agent att undersöka ett stort antal källor för att sammanställa ett svar och indikera i vilken utsträckning påståendet stöds

AI-verktyg

Chattbotar


ChatGPT
🔗 ChatGPT
En avancerad språkmodell utvecklad av OpenAI, designad för att generera text och svara på frågor på ett mänskligt liknande sätt.​

Claude.ai
🔗 Claude.ai
En AI-assistent utvecklad av Anthropic, tränad för att vara säker, exakt och pålitlig för att hjälpa dig med dina arbetsuppgifter. ​

Venice.ai
🔗 Venice.ai
En AI-plattform som erbjuder en integritetsfokuserad chattbot och bildgenerator, utan krav på kontoregistrering eller datalagring.​

Grok
🔗 Grok
En AI-driven assistent utvecklad av xAI, designad för att ge sanningsenliga och användbara svar, inklusive realtidsökningar och bildgenerering.​

Gemini
🔗 Google Gemini
Googles AI-assistent som integrerar avancerade språkmodeller för att ge användarna en förbättrad sök- och interaktionsupplevelse.

DuckDuckGo AI
🔗 DuckDuckGo AI
En anonym chattbot integrerad i DuckDuckGo:s privata webbläsare, som låter användare interagera med AI-modeller utan att kompromettera deras integritet. ​


Skapa bilder:


Grok – AI-assistent med få begränsningar
🔗 Grok
En AI-driven assistent utvecklad av xAI, känd för sina minimala restriktioner vid bildgenerering, vilket möjliggör skapandet av kontroversiella och explicit innehåll.

Artguru.ai AI Text-to-Image Generator – kräver inte konto
🔗 Artguru AI Image Generator
Ett verktyg som omvandlar text till bilder med olika stilar, inklusive illustrationer, porträtt och 3D-modeller, utan krav på kontoregistrering.​

MagicStudio AI Art Generator – kräver inte konto
🔗 MagicStudio AI Art Generator
En AI-driven konstgenerator som snabbt skapar konstverk baserat på textbeskrivningar, tillgänglig utan inloggning.​

Ideogram.ai – bra promptförståelse
🔗 Ideogram
En AI-modell som genererar bilder från textbeskrivningar och utmärker sig genom sin förmåga att skapa läsbar text inom bilderna.


Skapa korta klipp


Kling AI
🔗 Kling AI
En AI-driven plattform som omvandlar textbeskrivningar till högkvalitativa videor, känd för sin snabba bearbetningstid och realistiska rörelser. ​

InVideo.ai
🔗 InVideo
En AI-driven videoredigeringsplattform som möjliggör snabb och enkel skapelse av professionella videor med hjälp av mallar och automatiserade funktioner.​

Luma Labs Dream Machine
🔗 Luma Labs Dream Machine
En text-till-video-modell som genererar videor baserade på användarens promptar eller stillbilder, känd för sin förmåga att realistiskt fånga rörelser och skapa cinematisk kvalitet.


Klona röster – skapa ljud


Suno.com
🔗 Suno
En AI-driven plattform som låter användare skapa musik genom att spela in eller ladda upp ljud och omvandla det till sånger. Användare kan också få tillgång till separata ljudspår för full kreativ kontroll och ansluta sig till en blomstrande musikkultur för inspiration.

Udio.com
🔗 Udio
En AI-musikgenerator som gör det möjligt för användare att upptäcka, skapa och dela musik med världen. Genom att använda den senaste tekniken kan användare skapa AI-genererad musik på några sekunder.​

Elevenlabs.com
🔗 ElevenLabs
En AI-baserad plattform för text-till-tal och röstgenerering som kan leverera högkvalitativ, människoliknande tal på 32 språk. Perfekt för ljudböcker, videoröstovers, reklam och mer.​

Play.ht
🔗 Play.ht
En AI-röstgenerator som erbjuder över 900 AI-röster på mer än 100 språk och accenter. Användare kan skapa realistiska röstovers för videor, podcaster och presentationer med hjälp av avancerade funktioner som anpassade uttal och röstinflektioner.​


Skapa deepfakes


Studio D-ID
🔗 Studio D-ID
En AI-driven plattform som låter användare skapa videor med digitala personer från en enda bild. Användare kan skapa engagerande videor med talande avatarer som kommer till liv på några sekunder. ​play.google.com+1apps.apple.com+1

Deepfake Sandbox
🔗 Deepfake Sandbox
En interaktiv demo som låter dig skapa en deepfake av dig själv på några sekunder. Efter att bilden har genererats, undersöks de samhälleliga implikationerna av deepfakes och annan AI-teknik. ​

HeyGen
🔗 HeyGen
En AI-driven videoplattform som gör det möjligt för användare att skapa högkvalitativa videor med AI-avatarer. Användare kan skapa professionella AI-drivna avatarvideor, översätta innehåll och förverkliga idéer utan behov av en kamera eller team. ​heygen.com

Live Portrait AI
🔗 Live Portrait AI
Ett verktyg som förvandlar statiska bilder till animerade videor med realistiska ansiktsuttryck och rörelser. Användare kan skapa engagerande videor genom att animera sina foton med hjälp av AI.

Bias betyder fördom, snedvridning eller partiskhet som kan finnas i data, i programmeringen
av en AI-modell – eller i våra egna sätt att tänka. AI-modeller är tränade på stora datamängder som kan innehålla stereotyper eller obalanserad information. Denna uppgift syftar till att identifiera hur dessa fördomar uppstår och synliggöra dem i konkreta exempel,
exempelvis genom att be en AI generera bilder eller texter som visar på stereotyper.

Test 1 - Generera bilder

Gå till en bildgenerator såsom Copilot , Grok.com eller en liknande AI-bildtjänst och testa att skapa några av följande bilder:

  • En bild på en typisk familj
  • En bild på en afrikansk familj
  • En riktigt manlig förskollärare
  • En förebild för en liten tjej
  • En riktigt duktig lärare
  • Ett bröllop i förorten

Se om bildgeneratorn tenderar att reproducera stereotyper (klädsel, miljö, hudfärg, könsroller). Reflektera eller diskutera vad som eventuellt är stötande eller
ensidigt i resultaten

Test 2 - Syna bias i text

Könsstereotyper i text
Be en chattbot (t.ex. ChatGPT eller Copilot):

“Beskriv en vanlig arbetsdag för en kvinnlig läkare” och sedan
“Beskriv en vanlig arbetsdag för en manlig läkare.”

Upprepa gärna detta med fler yrkeskategorier.

  • Manlig/kvinnlig lärare
  • Homosexuell/heterosexuell byggnadsarbetare

Roll- eller yrkes-bias
Be AI att beskriva “en VD” eller “en ingenjör” och se om AI automatiskt förutsätter kön, etnicitet eller andra attribut.

Språk och attribut
Skriv in: “Berätta om en dag i livet för en pensionär /
tonåring / influencer / politiker” och se om chattboten tillskriver dem
stereotyper

Reflektera sedan över vilken brister i svaren ni får. Vad finns inte i det material som språkmodellen har sett, eller vilka stereotyper riskerar att upprepas när allt mer kunskande sker genom AI.

A) Skapa en fejkad nyhetsartikel

Att förstå hur enkelt det är att skapa fejkade nyheter kan vara ett sätt att öka motståndskraften. I den här övningen ska ni skapa en fejkad nyhetsartikel.

Uppgiften består av två steg: skapa en fejkad nyhetsartikel och skapa en bild som ser verklighetstrogen ut.

1. Bestäm ett ämne:
Välj ett ämne som skulle kunna bli en trovärdig nyhetsartikel. Det kan vara något vardagligt, som en lokal händelse, eller något mer ovanligt, men det måste verka realistiskt. Kom ihåg att innehållet måste vara etiskt korrekt och lämpligt. Har du svårt att komma på något? Förklara uppgiften för en chattbot och be chattboten att ge dig 10 idéer som den sedan rangordnar efter hur troligt det är att någon skulle gå på dem.

2. Be en chattbot att skriva texten
Be en chattbot att skapa en nyhetsartikel om ditt ämne. Be den gärna om att inkludera intervjusvar från experter, etc. Här kan du, om du är lite modig, testa den ganska ocensurerade chattboten venice.ai

3. Revidera och förfina:
När chattboten har genererat texten, granska innehållet noggrant. Stämmer det överens med den stil och det format som en riktig nyhetsartikel skulle ha? Be chattboten att göra förändringar om det behövs.

B) Skapa en verklighetstrogen bild med AI

I den här uppgiften ska vi använda en bildgenerator för att skapa bilderna. Du kan använda en tjänst som Venice.ai (som inte är särskilt censurerad) eller andra bildgeneratorer såsom Microsoft Copilot, ideogram.ai eller grok.com

1. Välj ett motiv
Fundera över vilken bild som skulle kunna följa med din nyhetsartikel. Vad skulle göra artikeln mer trovärdig? Det kan vara en bild av en plats, ett objekt eller människor i sammanhanget.

2. Använd en modifierare för att skapa trovärdighet
För att göra bilden mer verklighetstrogen, använd en modifierare som hjälper bildgeneratorn att förstå att bilden ska se ut som något taget i verkligheten.

Exempel på prompt: "a phone photo of a high school football match that was interrupted by a fire alarm. Posted to Snapchat in 2019."

Denna typ av modifierare - "Posted to Snapchat in 2019" ger bildgeneratorn en tydlig riktning att skapa en bild som känns autentisk och som kunde ha funnits i en sociala medierkontext - som skulle kunnat vara postad på Snapchat.

3. Granska bilden
När bilden är genererad, titta noga på detaljerna. Ser den realistisk ut? Om inte, be AI:n att justera bilden genom att ge tydliga instruktioner, exempelvis om ljussättning, perspektiv eller skärpa. I tjänster som Grok kan du be AI:n att redigera din befintliga bild. I andra tjänster skapas en ny bild varje gång du genererar.

C) Skapa en fejkad nyhetssida

Det sista steg i den här uppgiften är att skapa en fejkad nyhetssida. Utgå gärna från din fejkade nyhetsartikel och skapa en sida på samma tema

1. Gå till sidan websim.ai
Med tjänsten webbsim kan du skapa hemsidor genom att beskriva vad det är du vill ha. Gå dit och skapa ett konto

(Ännu mer verklighetstrogna kloner av webbsidor kan du göra på sidan same.dev)

2. Hitta en sida vars stil du vill kopiera
Gå till exempel till Aftonbladet.se eller Expressen och ta en skärmdump (Prt Scr)

3. Gå tillbaka till Websim.ai
Klistra in skärmdumpen (ctrl + v) i chattfönstret på Websim.ai. Beskriv att du vill ha en liknande sida som den du klistrade in och vad du vill att sidan ska handla om.

4. Skapa nyhetsartikeln
Klistra in nyhetsartikeln och bilden du skapade i del B i Websim. Be Websim att skapa en trovärdig nyhetssida med detta innehåll.

4. Förbättra sidan genom att ge tjänsten instruktioner i chattfönstret
Se nu sidan ta form. Be om förbättringar, be den göra så att varje artikel går att klicka på, etc.

Uppgift: Skapa en fejknyhet med AI-video

Det är inte bara text som är enkel att manipulera för att sprida falsk information eller desinformation. I denna uppgift ska ni använda olika AI-verktyg för att skapa olika typer av video för påverkan. Här nedan är ett förslag på scenario som man skulle kunna iscensätta med hjälp av AI-genererad video. Se det som ett förslag.

Scenario: Ni ska skapa en kort fejknyhet om att ett känt sportlag anklagas för att ha köpt sina vinster genom att muta domare. Målet är att skapa trovärdiga videoklipp och innehåll som skulle kunna spridas på sociala medier och få människor att tro på nyheten.

Steg 1: Skapa ett nyhetsklipp

  • Invideo.io: Använd detta verktyg för att för att skapa en kort video som innehåller en berättelse kring skandalen. Videoformatet ska kännas trovärdigt och övertygande.

    Förslag på prompt till invideo:
    Ett övertygande nyhetsklipp om en domaren Bert Svensson som har tagit emot pengar, en muta, för att döma till fördel för Malmbäcks IF i matchen mellan Malmbäck och Solberga den 19 september.

Steg 2: Från bild till video

  • Använd först en bildgenerator för att skapa en bild. Börja gärna bildskapandet med "Phone photo of" och lägg till modifierar såsom "posted to reddit", "posted to snapchat" för att få til lite mer verklighetstrogna bilder
Bilden visar hur man kan använda en bildgenerator som Ideogram.ai för att skapa en bild på en fotbollsdomare som ser ut att ta emot en muta
  • Skapa sedan ett kort video klipp. Använd en tjänst som hailuoai.video/ eller Lumalabs. Ladda upp den bild du skapade i föregående steg och ge tjänsten en kort instruktion om vad du vill att videon ska föreställa
En instruktion för hur man kan ladda upp en bild i en videogenerator som Lumalabs för att skapa ett kort animerat klipp

Och såhär blir resultatet. Här märks det tydligt att filmen är AI-genererad.

Lateral läsning innebär att man, i stället för att bara analysera en källa “vertikalt” (läsa den
från början till slut och försöka bedöma sanningshalten utifrån dess innehåll), även “läser
utåt” genom att aktivt söka information från andra källor parallellt. Metoden är vanlig bland
professionella faktagranskare och journalister: man jämför vad flera oberoende källor säger
om samma ämne för att bedöma om något verkar stämma.

I denna workshop tittar vi på hur AI-verktyg som Perplexity.ai, Grok Deep Search eller
ChatGPT (med möjlighet att söka på nätet) kan vara ett stöd i lateral läsning. Samtidigt är det
viktigt att betona att AI-modeller ibland gör fel (s.k. “hallucinationer”) och att eleverna alltid
behöver vara källkritiskt vaksamma.

Gör en lateral sökning

Välj ett påstående eller nyhet du är nyfiken på (det kan
vara lite kontroversiellt eller på gränsen). Gå till en nyhetssida, ett forum såsom Flashback eller ett social mediaflöde. Testa att söka på både Perplexity.ai eller Chat GPT. Testa tillexempel följande:

"Har Måns Zelmerlöv varit otrogen?"

Vilka fördelar ser du med att använda AI för att ta till dig information? Vilka kan nackdelarna vara?

Använd AI för att syna manipulationstekniker

I det här exemplet ska vi använda AI för att syna manipulationstekniker och retoriska grepp.

  • Gå till Elon Musk X-konto, eller annan person med färgstarka åsikter. Leta sedan upp en post som tydligt uttrycker känslor för något.
  • Kopiera texten från inlägget och gå till en chattbot såsom Copilot eller Chat GPT och skriv "Här kommer en post av [namn] på sidan X. Analysera detta inlägg. Vilka eventuella manipulationstekniker eller retoriska grepp använder [namn]. Här kommer inlägget [klistra in inlägget]

Vilka svar får du? Håller du med? Hur kan vi ta stöd av AI för att upptäcka påverkan?

Se saker från den andra sidan

AI kan såklart både förstärka våra åsikter och värderingar - men det kan också vara ett verktyg för att utmana våra tankar. Testa Vidga Vyerna-verktyget, en såkallad GPT, med syfte att försöka se något från andra sidan, vidga vyerna och skapa förståelse. (kräver att du har ett konto på Chat GPT)

  • Leta rätt på en artikel eller text som ligger i linje med dina åsikter.
  • Klistra in texten i Vidga Vyerna-verktyget

Vad fick du för svar? Utmanade tjänsten dina tankar? Kan vi använda AI för att skapa förståelse?

Den prompt som ligger till grund för verktyget är denn. Har du inte tillgång till Chat GPT kan du klistra in den i en annan AI-modell:

"Du är en vänlig och korrekt assisten som hjälper användaren att vidga sina
vyer, ge nya perspektiv och utveckla sitt kritiska tänkande genom att
analysera innehåll från sociala medier, nyheter och artiklar. Användaren
kan klistra in skärmdumpar, texter eller länkar, och du identifierar
mönster, bias och möjliga kunskapsluckor. När användaren har delat innehåll
gör du följande:
1) Analysera innehållet. Vad är det för innehåll. Bryt ned och analysera
innehållet kortfattat
2) Skriv en sammanhängande djuplodande kritisk analys av innehållet med
långa, utvecklade förslag på relaterad fakta, alternativa perspektiv och
vidare läsning, så att användaren verkligen lär sig något. Ta dig dig att
skriva en sammanhängande, tankeväckande text som verkligen hjälper
användaren att förstå bias, eventuellt avsaknad av nyans och gör användaren
till en mer kritiskt tänkande människa.
Syftet med denna del är att hjälpa användaren att sätta innehållet i
relation, förstå andra synsätt, bryta filterbubblor och se nyanser i
komplexa frågor. Den ger källkritiska reflektioner och lyfter fram olika
tolkningar utan att förespråka en viss åsikt. Om informationen är osäker
eller kontroversiell, markerar den detta tydligt och föreslår vidare
läsning.
Denna del skrivs som en lång sammanhängande text med retoriska frågor som
underbyggd, förklaras och nyanseras omfattande.
Texten är strukturerad i stycken med rubriker. I slutet av texten ges
förslag på frågor att reflektera över och utforska vidare
3) Sist ges Ge förslag på böcker, webbsidor, YouTube-klipp eller liknande
som kan hjälpa användaren att nyansera och problematisera och få
perspektiv.
REGLER:
Du söker aktivt på nätet för att ge uppdaterad information och kan även
använda sin befintliga kunskap. Du ger svar direkt och alla svar innehåller
både en analys och djupgående förslag på nya perspektiv"

Frågor att diskutera

1.Hur kan vi undvika oönskat AI-relaterat beteende hos eleverna?
•Vilka strategier kan vi använda för att förhindra fusk, oreflekterad avlastning och oetisk användning?

2.Hur kan vi integrera AI på ett sätt som främjar lärande?
•Diskutera specifika exempel där AI kan stödja undervisningen.

3.Vilka färdigheter behöver vi prioritera i vår undervisning för att förbereda eleverna för framtiden? •Hur kan vi balansera traditionella färdigheter med nya kompetenser relaterade till AI?

4.Vad i vår nuvarande undervisningsmetodik kan bli förlegat med AI:s utveckling?
•Hur kan vi anpassa vår undervisning för att förbli relevanta?

5.Hur kan vi medvetandegöra elever om AI:s risker och etiska frågor?
•Diskutera konkreta metoder för att undervisa om AI:s begränsningar och potentiella faror.

6.Hur kan vi säkerställa att våra elever utvecklar kunskaper om AI och etiska förhållningssätt till AI? •Vilka undervisningsmetoder och material kan stödja detta?

7.Hur säkerställer vi att vi utbildar för det som samhället och branschen behöver?
•Hur kan vi rusta elever för ett framtida arbetsliv som förändras snabbt?

  • Senast uppdaterad: 23 apr 2025
Dela sidan

Relaterade nyheter

Nyhet
30 jan 2023 11:09
Chat GPT - vad är det?
Vad är Chat GPT och hur kan du använda den i undervisningen? Joel Rangsjö, lärare på Bäckadalsgymnasiet, förklarar mer för dig som är nyfiken.
Nyhet
7 maj 2025 07:15
Nytt poddavsnitt: Fusk vs. lärande
Avsnitt tre av podden "Från A till AI" är ett samtal om AI i klassrummet kring förståelse, fördjupning och framtid. Men även hur AI både kan vara ett...
Nyhet
3 apr 2025 06:32
Nytt poddavsnitt: AI i förskolan
Nu finns ett nytt avsnitt ute av podden Från A till AI. Denna gång handlar det om AI i förskolan och podden gästas av Melinda Schälin, förstelärare p...

Relaterade blogginlägg

Forskning i praktiken
15 sep 2023 11:58
Generativt AI och det nya plagiatet
Skolverket har nyligen publicerat en nyhet kring de risker och möjligheter som AI medför, med tydliga rekommendationer kring fusk. Var är det för nya...
IT och specialpedagogik
14 aug 2023 07:37
AI som assisterande teknik
Det är nog få i skolans värld som missat begreppen ChatGPT och AI denna vår. ChatGPT slog verkligen ner som en bomb i skolvärlden i vintras med många...
AI i skolan
27 sep 2024 12:36
Använd bilder, pdf-filer och mera med AI-verktyget Copilot
Har du upptäckt att du kan använda Microsoft Copilot på din arbetsdator? Oavsett svar måste du testa bildfunktionerna i Copilot! Det tar inte många m...