Jönköpings kommun pedagog, till startsidan

Promptning och promptstöd

En instruktion till chattboten kallas prompt. Här får du tips på hur du kan uttrycka dig så att chattbotens svar blir så bra och användbara som möjligt. Här hittar du också flera tusen exempel på prompter som inspiration för hur du och dina elever kan använda en chattbot.

Som pedagog är du expert på att förklara saker. Varje dag möter du utmaningen att förmedla komplexa koncept till elever med olika bakgrunder och förkunskaper. Du vet att tydlighet är nyckeln till förståelse.

När du interagerar med en chattbot är situationen faktiskt inte så olik. Precis som med en elev behöver du vara tydlig, specifik och strukturerad i din kommunikation för att få bästa möjliga resultat. Din pedagogiska erfarenhet ger dig en fördel i att formulera effektiva prompter.

Promptstöd

Här nedan hittar du prompter som är tänkta som inspiration. Det blir såklart alltid bäst om du anpassar prompten till ditt specifika användningsområde, men ta gärna stöd av prompterna i dokumenten nedan.

 

Här hittar du prompter anpassade för att stödja undervisningen i alla grundskolans ämnen – från matematik till språk och samhällskunskap – med idéer för lektionsplanering, fördjupningar och aktiviteter.

Prompter som underlättar lärares dagliga arbete - oavsett om du för grundskole- eller gymnasielärare - med exempel på hur man kan effektivisera lektionsplanering, administration och återkoppling, samt stödja elevernas lärande.

Här finns prompter som fokuserar på tillgänglighet, inklusive hur AI kan användas för att skapa anpassat innehåll, stegvisa instruktioner eller checklistor. Nödvändigt för några få, bra för många - inte skadligt för någon. Här hittar du prompter för att göra kunskap tillgänglig.

Prompter som ger elever stöd i sin studietid, med tips för planering, studieteknik och strategier för att hålla sig motiverade och organiserade.

Innehåller prompter för att hjälpa rektorer med strategiskt ledarskap, personalutveckling och administration, samt hur AI kan integreras i skolans utvecklingsarbete.

Prompter utformade för förskolerektorer med fokus på ledarskap, personalhantering och hur AI kan hjälpa till att utveckla pedagogiska aktiviteter och stödja personalens arbete i förskolan.

Här finns prompter anpassade för elevhälsan, med exempel på hur AI kan stödja samtalsstöd, hälsovägledning och samordning av elevhälsovård.

Denna kategori innehåller prompter som ger stöd till elevassistenter i deras dagliga arbete, med exempel på hur man kan använda AI för att skapa anpassade övningar, ge strukturerad handledning och utveckla strategier för att stärka elevernas lärande och välmående.

Här finns prompter som stödjer studie- och yrkesvägledares arbete, från att skapa tydliga informationsmaterial och besvara frågor till att analysera arbetsmarknadstrender och stötta elevers självreflektion och karriärval.

 

En effektiv prompt kan brytas ner i fyra huvuddelar - Roll + Uppgift + Kontext + Form. Låt oss förklara varje del:

Roll

Att ge chattboten en specifik roll hjälper den att förstå från vilket perspektiv den ska svara.

Exempel:
"Agera som en historielärare specialiserad på medeltiden."

Detta ger chattboten en kontext för hur den ska formulera sitt svar och vilken typ av information den ska fokusera på.

Uppgift

Här specificerar du exakt vad du vill att chattboten ska göra.

Exempel:
"Skapa en lektion om hur det feodala systemet fungerade i Europa under 1200-talet."

Ju mer specifik uppgiften är, desto mer riktat blir svaret.

Kontext

Kontexten ger ytterligare information som hjälper chattboten att anpassa sitt svar.

Exempel:
"Lektionen är för en grupp högstadieelever som har grundläggande kunskaper om medeltiden men inte har studerat det feodala systemet tidigare."

Detta hjälper AI:n att anpassa språknivå och detaljrikedom i svaret. Här är, för skolans del, de didaktiska frågorna relevanta: vem, vad, när, hur, varför. Om du inte får det svar du vill ha, är det oftast kontext som saknas.

Form

Här specificerar du i vilken form du vill ha svaret.

Exempel:
"Presentera lektionen i form av en lektionsplan med följande delar:

  1. Introduktion (5 minuter)
  2. Huvudinnehåll uppdelat i tre delar (15 minuter vardera)
  3. Avslutande diskussionsfrågor (10 minuter) För varje del, ange huvudpunkter och eventuella aktiviteter."

Detta ger en tydlig struktur för hur informationen ska presenteras. Laborera gärna med format. Kanske vill du ha det som en tabell, i punktform eller i löpande text.

Att sätta ihop allt

Låt oss nu kombinera alla dessa element i en fullständig prompt:

"Agera som en historielärare specialiserad på medeltiden. Skapa en lektion om hur det feodala systemet fungerade i Europa under 1200-talet. Lektionen är för en grupp högstadieelever som har grundläggande kunskaper om medeltiden men inte har studerat det feodala systemet tidigare. Presentera lektionen i form av en lektionsplan med följande delar:

  1. Introduktion (5 minuter)
  2. Huvudinnehåll uppdelat i tre delar (15 minuter vardera)
  3. Avslutande diskussionsfrågor (10 minuter) För varje del, ange huvudpunkter och eventuella aktiviteter."

Denna prompt ger chattboten all information den behöver för att generera ett relevant och användbart svar.

Fördelar med en välstrukturerad prompt

  1. Ökad precision: Ju mer specifik din prompt är, desto mer precist blir svaret.
  2. Tidsbesparande: En bra prompt minskar behovet av uppföljningsfrågor och omformuleringar.
  3. Anpassat innehåll: Genom att specificera målgrupp och kontext får du ett svar som är anpassat för dina elevers behov.
  4. Strukturerat resultat: Genom att ange önskad form får du ett svar som är lätt att använda direkt i din undervisning.

Sammanfattning

Som pedagog har du en naturlig fallenhet för att skapa bra prompter. Genom att använda din pedagogiska erfarenhet och följa strukturen roll + uppgift + kontext + form kan du effektivt utnyttja chattbotars potential som ett stöd i din undervisning. Kom ihåg att experimentera och förfina dina prompter - precis som med undervisning är det en färdighet som utvecklas med övning!

  • Publicerad: 25 okt 2024
  • Senast uppdaterad: 15 nov 2024
Har du frågor?

Joel Rangsjö

Lärare och verksamhetsutvecklare AI

Dela sidan

Relaterade nyheter

Lär dig mer
25 sep 2024 07:02
Nyfiken på AI? - Kolla in vårt nya utbildningsmaterial
Sedan några veckor tillbaka har utbildningsförvaltningen en verksamhetsutvecklare med fokus på AI. Det innebär att du som pedagog inom förskolan, gru...

Relaterade blogginlägg

AI i skolan
22 okt 2024 09:25
Räkna med att dina elever använder AI och planera därefter
AI är inte längre något som tillhör framtiden; det är här, mitt i våra klassrum. Eleverna använder AI, och det påverkar hur vi som lärare måste tänka...
AI i skolan
27 sep 2024 12:36
Använd bilder, pdf-filer och mera med AI-verktyget Copilot
Har du upptäckt att du kan använda Microsoft Copilot på din arbetsdator? Oavsett svar måste du testa bildfunktionerna i Copilot! Det tar inte många m...
AI i skolan
28 aug 2024 11:06
"Pappa, hur ser en pandadil ut?"
Min yngsta dotter ställer frågan i rubriken mitt i det vanliga kvällsmyllret – mitt bland läxor, middagsdisk och vardagskaos. Jag ler och svarar: "Sk...