Jönköpings kommun pedagog, till startsidan

AI i klassrummet - lärarhandledning

Antal Sidor: 20

Kemi

Här hittar du sätt att använda AI för att göra kemin mer begriplig och konkret.
Genom övningar som att balansera reaktionsformler, utforska grundämnen och upptäcka den vardagliga kemin får eleverna stöd att fördjupa sina kunskaper, utveckla sitt analytiska tänkande och se kemins betydelse i omvärlden.

Några snabba idéer:

  • Balansera reaktionsformler: Låt eleven ge AI:n en obalanserad reaktionsformel, till exempel H2 + O2 -> H2O. Uppgiften är sedan att be AI:n att guida dem steg-för-steg genom balanseringen med hjälp av ledtrådar, utan att avslöja det färdiga svaret.
    Nästa steg: När eleven har lyckats, ber de AI:n att ge dem en ny, lite svårare obalanserad formel som de först försöker lösa helt på egen hand.
  • Utforska ett grundämne: Eleven väljer ett grundämne från periodiska systemet, till exempel järn (Fe). De ber AI:n att förklara vad atomnumret och atommassan betyder, samt att ge ett exempel på en vanlig kemisk förening där ämnet ingår.
    Nästa steg: Eleven väljer ett annat grundämne i samma grupp och frågar AI:n vilka gemensamma kemiska egenskaper de har för att förstå systemets logik.
  • Hitta kemin i köket: Låt eleven välja en vanlig process i köket, till exempel "varför ett äpple blir brunt" eller "vad som händer när man kokar ett ägg". Uppgiften är att be AI:n förklara den grundläggande kemin bakom processen på ett enkelt sätt.
    Nästa steg: Eleven letar upp ett annat exempel på en kemisk reaktion i hemmet och försöker med egna ord, och med stöd av AI-chatten, förklara vad som händer.

Kompletta lektionsupplägg

Här nedan följer två mer utarbetade lektionsupplägg, kompletta med färdiga prompter för eleverna och förslag på din roll som lärare.

Vad: Eleven använder AI:n för att förstå hur atomer binds samman för att bilda molekyler och hur molekylens struktur ger den dess unika egenskaper.

Prompt för eleven:
"Agera som en kemilärare. Jag vill förstå vattenmolekylen (H2O). 1. Vilka atomer består den av? 2. Vilken typ av kemisk bindning håller ihop dem? Förklara enkelt. 3. Hur ser molekylen ut i 3D? Använd en liknelse med bollar och pinnar. 4. Varför gör denna specifika form att vatten har så speciella egenskaper?"

Lärarens roll:
Koppla till lektioner om atomer, kemiska bindningar och molekylers egenskaper. Uppmuntra eleverna att bygga fysiska modeller med till exempel tandpetare och marshmallows, baserat på AI:ns beskrivningar.

Nästa steg:
Eleven väljer en annan enkel molekyl, till exempel koldioxid (CO2) och genomför samma process. Därefter skriver de en kort text där de jämför de två molekylernas struktur och egenskaper.

Vad: Eleven planerar en enkel (teoretisk) kemisk reaktion som om det vore ett recept. Detta avdramatiserar processen och tränar förståelse för reaktanter, produkter och säkerhet.

Prompt för eleven:
"Jag vill göra den klassiska (teoretiska) laborationen "elefanttandkräm". Agera som en säkerhetsmedveten laborationsassistent och ge mig ett "recept":
1. "Ingredienser": Vilka kemikalier (reaktanter) behöver jag?
2. "Instruktioner": Vilka är de grundläggande stegen?
3. "Resultat": Vad blir produkterna och vad är det som skapar skummet?
4. "Säkerhet": Vilken skyddsutrustning är viktigast?"

Lärarens roll:
Betona starkt att detta är en teoretisk övning och att inga experiment får utföras utanför klassrummet. Koppla till lektioner om reaktionstyper, katalysatorer och säkerhet i labbet.

Nästa steg:
Eleven skriver den kemiska reaktionen med en balanserad reaktionsformel och förklarar med egna ord vilken roll varje "ingrediens" spelade i "receptet".

  • Senast uppdaterad: 9 sep 2025
Dela sidan

Relaterade nyheter

Nyhet
26 maj 2025 09:52
Nytt poddavsnitt: Hur utmanar AI pedagogiken och lärarrollen?
Denna gång träffar Joel Rangsjö Maria Bäcke och samtalar om de förhoppningar, rädslor och möjligheter som AI för med sig, och om varför det är avgöra...
Lär dig mer
25 sep 2024 07:02
Nyfiken på AI? - Kolla in vårt nya utbildningsmaterial
Sedan några veckor tillbaka har utbildningsförvaltningen en verksamhetsutvecklare med fokus på AI. Det innebär att du som pedagog inom förskolan, gru...
Nyhet
7 maj 2025 07:15
Nytt poddavsnitt: Fusk vs. lärande
Avsnitt tre av podden "Från A till AI" är ett samtal om AI i klassrummet kring förståelse, fördjupning och framtid. Men även hur AI både kan vara ett...

Relaterade blogginlägg

AI i skolan
9 jan 2025 07:23
Framtiden är här! Summering av AI-året 2024
När jag väljer film väljer jag allt som oftast verklighetsnära filmer. Kanske är det för att det mer och mer känns som att jag lever i en science-fic...
AI i skolan
22 okt 2024 09:25
Räkna med att dina elever använder AI och planera därefter
AI är inte längre något som tillhör framtiden; det är här, mitt i våra klassrum. Eleverna använder AI, och det påverkar hur vi som lärare måste tänka...
AI i skolan
27 sep 2024 12:36
Använd bilder, pdf-filer och mera med AI-verktyget Copilot
Har du upptäckt att du kan använda Microsoft Copilot på din arbetsdator? Oavsett svar måste du testa bildfunktionerna i Copilot! Det tar inte många m...