Jönköpings kommun pedagog, till startsidan

AI i klassrummet - lärarhandledning

Antal Sidor: 20

Geografi

Här hittar du exempel på hur AI kan användas i geografiundervisningen för att göra världen mer begriplig och nära. Genom att analysera klimatets påverkan på levnadsvillkor, jämföra befolkningspyramider eller förstå konflikter om naturresurser får eleverna träna på att se samband mellan natur, samhälle och människors liv.

Några snabba idéer:

  • Koppla klimat till levnadsvillkor: Be eleven att välja en specifik klimatzon eller region, till exempel Sahel-regionen eller Arktis. Uppgiften är att fråga AI:n om tre konkreta exempel på hur klimatet där har format människors traditionella mat, boende och kultur.
    Nästa steg: Eleven väljer en helt annan region och skriver en egen kort text där de själva resonerar kring hur klimatet där kan tänkas påverka människors liv.
  • Analysera din hemort: Låt eleven agera stadsplanerare för en dag. Prompt: "Analysera min hemort, [elevens ort]. Vilka är de tre största geografiska fördelarna (t.ex. närhet till vatten, bördig mark) och de tre största geografiska utmaningarna (t.ex. transportleder, risk för översvämning) för ortens utveckling?".
    Nästa steg: Eleven väljer ut en av utmaningarna och skriver ett eget, kort förslag på hur kommunen skulle kunna arbeta med den frågan i framtiden.
  • Agera kartograf: Låt eleven planera en resa med specifika geografiska kriterier. Prompt: "Jag ska resa från Stockholm till Rom. Vilka länder, huvudstäder och stora bergskedjor passerar jag om jag väljer den mest direkta vägen?"
    Nästa steg: Eleven använder en digital karta för att följa resan och identifiera ytterligare en geografisk plats, till exempel en stor flod eller sjö, som de skulle passera på vägen.
  • Tolka en befolkningspyramid: Be eleven att be AI:n att hitta och jämföra befolkningspyramiderna för två länder med olika demografi, till exempel Japan och Nigeria. Uppgiften är att fråga AI:n: "Vad kan jag utläsa om dessa två länders framtida utmaningar bara genom att titta på pyramidernas form?".
    Nästa steg: Eleven gör en enkel skiss av hur de tror Sveriges befolkningspyramid ser ut och ber sedan AI:n att visa den verkliga för att jämföra sin hypotes med fakta.

Kompletta lektionsupplägg

Här nedan följer två mer utarbetade lektionsupplägg, kompletta med färdiga prompter för eleverna och förslag på din roll som lärare.

Vad: Eleven agerar som en resebyrå som ska skapa ett förslag på en hållbar och ansvarsfull semesterresa. De använder AI för att samla information och väga olika faktorer mot varandra.

Prompt för eleven:
"Agera som en expert på hållbar turism. Jag ska planera en 10-dagars semesterresa till [land, t.ex. Costa Rica]. Hjälp mig att skapa en resplan som: 1. Minimerar klimatavtrycket (t.ex. förslag på lokala transporter). 2. Stödjer den lokala ekonomin (t.ex. tips på lokalt ägda boenden). 3. Respekterar och bevarar den lokala naturen och kulturen."

Lärarens roll:
Koppla till undervisning om hållbar utveckling, globalisering och turismens effekter. Uppmuntra eleverna att kritiskt granska AI:ns förslag: Är de verkligen hållbara?

Nästa steg:
Eleven skapar en kort "reklam-pitch" för sin hållbara resa, där de med övertygande argument förklarar varför just deras reseförslag är ett bättre val för planeten och den lokala befolkningen.

Vad: Eleven väljer en aktuell eller historisk konflikt som är kopplad till en naturresurs, till exempel vatten, olja, mineraler. De använder AI för att förstå de geografiska och politiska dimensionerna av konflikten.

Prompt för eleven:
"Jag vill förstå konflikten om vattnet i Nilen. Agera som en geopolitisk analytiker och hjälp mig att förstå:
1. Vilka länder är mest beroende av Nilens vatten?
2. Vilka är de största orsakerna till konflikten (t.ex. dammbyggen)?
3. Vilka är de huvudsakliga argumenten från två av ländernas (t.ex. Egypten och Etiopien) perspektiv?"

Lärarens roll:
Välj ut relevanta och åldersanpassade konflikter. Använd uppgiften för att diskutera begrepp som resursfördelning, geopolitik och internationella relationer.

Nästa steg:
Eleven ritar en förenklad karta över regionen där de markerar de inblandade länderna och den omstridda resursen. På kartan skriver de en kort sammanfattning av varje lands huvudsakliga argument.

  • Senast uppdaterad: 9 sep 2025
Dela sidan

Relaterade nyheter

Nyhet
6 mar 2025 06:53
Ny podd: Från A till AI
Från A till AI är en podd för dig som jobbar i förskola, grundskola eller gymnasiet i Jönköpings kommun och vill utforska hur AI kan stärka undervisn...
Nyhet
16 jun 2025 07:55
Nytt poddavsnitt: Att vara lärare i en historisk tid
Vi befinner oss i ett teknikskifte där AI och digitala verktyg snabbt förändrar förutsättningarna för lärande, undervisning och kommunikation. Samtid...
Nyhet
26 maj 2025 09:52
Nytt poddavsnitt: Hur utmanar AI pedagogiken och lärarrollen?
Denna gång träffar Joel Rangsjö Maria Bäcke och samtalar om de förhoppningar, rädslor och möjligheter som AI för med sig, och om varför det är avgöra...

Relaterade blogginlägg

AI i skolan
12 jan 2024 08:38
"Det här förändrar ju fan allting, nu har jag ju alltid någon att fråga"
Det är mars 2023. En regngrå tråkig tisdag. Referatskrivarväder. Förberedelser inför nationella prov och syrefattig som bara en eftermiddagslektion i...
AI i skolan
29 nov 2023 10:25
Få ChatGPT att höra och prata!
Har du funderat på hur du kan börja använda AI som verktyg i din undervisning? Om ja, tycker jag det är extra roligt att just du har hittat hit! I de...
Forskning i praktiken
15 sep 2023 11:58
Generativt AI och det nya plagiatet
Skolverket har nyligen publicerat en nyhet kring de risker och möjligheter som AI medför, med tydliga rekommendationer kring fusk. Var är det för nya...