Jönköpings kommun pedagog, till startsidan

Lära om AI

Antal Sidor: 21

Källkritik, sakkritik och källtillit

I en tid där information sprids snabbt och ofta okontrollerat är källkritik och sakkritik viktigare än någonsin. Det handlar inte bara om att ifrågasätta allt du läser, utan att lära dig att ställa rätt frågor och ha tillräcklig kunskap för att kunna svara på dem.

Frågan "Är det rimligt?" är en central del av källkritik, men för att kunna besvara den behöver du ofta utveckla en bredare förståelse inom de ämnen du granskar. Samtidigt kan du inte vara expert på allt och du kan heller inte vara kritisk mot allt – då blir du konspiratorisk. Därför är det viktigt att du bygger upp en grundläggande förmåga att skilja på trovärdiga källor och desinformation.

Kunskap är viktigare än någonsin i dagens informationsklimat. Med rätt verktyg och insikter kan du bli bättre på att urskilja sann information från falsk, och skydda dig själv från att bli manipulerade eller vilseledd.

  • Källkritik innebär att noggrant granska och bedöma trovärdigheten hos den information vi stöter på. Det handlar om att ställa frågor som: Vem är källan? Vad är deras syfte? Är informationen objektiv eller partisk?
  • Sakkritik fokuserar på själva innehållet och dess korrekthet. Det innebär att analysera fakta och argument för att avgöra om de är logiskt sammanhängande och underbyggda.
  • Källtillit refererar till det förtroende vi har för en källa baserat på dess tidigare pålitlighet och expertis. Att utveckla källtillit hjälper oss att snabbare identifiera pålitliga informationskällor.
  1. Vem står bakom informationen?
    Kan du identifiera den ursprungliga källan och är den trovärdig? En viktig aspekt är att kontrollera vem som är avsändare och vad deras motiv kan vara.
  2. Vem gynnas av att du sprider informationen?
    Fundera på vem som drar nytta av att du delar eller tror på den information du får. Desinformation sprids ofta med ett dolt syfte, till exempel för att påverka opinioner eller sälja en produkt.
  3. Hur gammal är informationen?
    Är den fortfarande relevant? Informationens ålder är avgörande, eftersom gamla nyheter eller forskningsresultat kan vara inaktuella och missleda.
  4. Var hittade du informationen?
    Kommer den från en pålitlig källa? Att säkerställa att källan är trovärdig är avgörande för att undvika att bli lurad av falska nyhetssidor eller manipulerade konton.
  5. Dubbelkolla informationen
    Kan du hitta samma information i andra pålitliga källor? Om flera oberoende och pålitliga källor rapporterar samma fakta är sannolikheten större att informationen är korrekt.
  6. Sök efter motstridiga uppgifter
    Att aktivt leta efter information som ifrågasätter eller motsäger det du tror på hjälper dig att undvika bekräftelsebias – att endast ta in information som bekräftar dina egna åsikter. Att ifrågasätta även det som verkar passa in i din världsbild ger en mer balanserad syn på saker och ting.

När vi granskar information online måste vi också vara medvetna om de olika metoder som används för att manipulera oss, både i syfte att påverka våra åsikter och vår uppfattning av vad som är "normalt". Här är några vanliga manipulationstekniker:

  1. Social hacking – bandwagoneffekt
    Människor tenderar att följa och ansluta sig till det beteende, de åsikter eller attityder som uppfattas som populära eller som "alla andra" verkar följa. Sociala medier utnyttjar ofta denna effekt för att sprida idéer och normer snabbt.
  2. Vilseledande identiteter
    Falska konton och alias används för att dölja avsändarens riktiga identitet, ofta i syfte att manipulera eller skapa en falsk uppfattning om att en viss åsikt har bredare stöd än vad den egentligen har.
  3. Sock-puppets
    En sock-puppet är ett falskt onlinekonto som används för att stödja eller förstärka en viss position, utan att den riktiga avsändaren avslöjas. Detta skapar en illusion av bredare stöd och kan påverka människors åsikter genom falska "anhängare" eller supportrar.
  4. Whataboutism
    Denna debatteknik används för att undvika att bemöta kritik genom att rikta uppmärksamheten mot ett annat problem, ofta genom att ställa en motfråga eller peka på en annan, till synes relaterad, händelse.
  5. Gish-gallop
    Gish-gallop innebär att överväldiga sin motpart med ett stort antal argument eller frågor på kort tid, med syftet att förvirra snarare än att föra en saklig diskussion. Detta används ofta för att undvika djupgående granskning av en viss ståndpunkt.

För att bekämpa desinformation och främja kritiskt tänkande är utbildning och övning avgörande. Här är några sätt att utveckla och träna elever och individer i källkritik och desinformationshantering:

  • Skapa egna fake news och deepfake-bilder
    Låt eleverna använda olika AI-verktyg för att själva skapa "fejkartiklar" med tillhörande bilder. Genom att själva skapa och identifiera falska nyheter får de en konkret förståelse för hur lätt det är att manipulera information.
  • Använd AI för faktagranskning
    Introducera eleverna till AI-verktyg som kan hjälpa till att granska fakta. Genom att använda dessa verktyg lär de sig hur AI kan användas för att avslöja falska påståenden och stärka deras förmåga att själva kritiskt granska information.
  • Simulera påverkanskampanjer
    Använd AI för att skapa simuleringar av påverkanskampanjer där eleverna får se hur olika aktörer kan påverka opinioner genom desinformation. Detta kan inkludera exempel på manipulerade sociala medier och hur dessa används för att sprida specifika narrativ.
  • Analysera retoriska medel med AI
    Använd AI för att göra eleverna medvetna om hur olika retoriska verktyg påverkar oss. Genom att skapa en förpromptad chattbot, eller dela en prompt med eleverna, kan man visa hur AI kan användas för att övertyga och manipulera. En prompt skulle till exempel kunna förklara både ämnet och metoden bakom påverkan.

Cicero GPT - En chattbot som kan användas för att förstå hur påverkanskampanjer och desinformation fungerar.

Digitala Lektioner - Internetstiftelsen har många lektioner om källkritik för olika åldrar.

Venice.ai - En ganska ocensurerad chattbot.

Perplexity.ai - En sökmotor som i konversationsstil (som en chattbot).

Morphic.sh - En annan sökmotor som presenterar svaret med naturligt tal (likt Perplexity)

Bad News Game - Ett spel där du ska sprida falska nyheter. Syftet är att lära sig om fake news och desinformation

Websim.ai - Skapa en hemsida genom en prompt. En bra tjänst för att visa hur enkelt det är att skapa en fejkad nyhetssida, tex.

  • Publicerad: 16 sep 2024
  • Senast uppdaterad: 19 sep 2024
Har du frågor?

Joel Rangsjö

Lärare och verksamhetsutvecklare AI

Dela sidan

Relaterade nyheter

Lär dig mer
25 sep 2024 07:02
Nyfiken på AI? - Kolla in vårt nya utbildningsmaterial
Sedan några veckor tillbaka har utbildningsförvaltningen en verksamhetsutvecklare med fokus på AI. Det innebär att du som pedagog inom förskolan, gru...

Relaterade blogginlägg

AI i skolan
27 sep 2024 12:36
Använd bilder, pdf-filer och mera med AI-verktyget Copilot
Har du upptäckt att du kan använda Microsoft Copilot på din arbetsdator? Oavsett svar måste du testa bildfunktionerna i Copilot! Det tar inte många m...