Jönköpings kommun pedagog, till startsidan

AI i klassrummet - lärarhandledning

Antal Sidor: 20

Religion

Här hittar du idéer för hur AI kan användas i religionskunskapen. Genom övningar som att jämföra tankegångar mellan religioner, förstå högtider och tolka heliga texter får eleverna både ökad kunskap och nya perspektiv.

Några snabba idéer:

  • Jämför centrala tankegångar: Låt eleven be AI:n att jämföra en central idé i två olika religioner. Prompt: "Jämför synen på 'livet efter döden' inom kristendomen och hinduismen. Presentera likheter och skillnader i en enkel tabell."
    Nästa steg: Eleven väljer ut den mest intressanta skillnaden och skriver en kort reflektion över hur den skillnaden kan tänkas påverka en troendes syn på livet.
  • Förstå en högtid eller ritual: Eleven väljer en religiös högtid eller ritual de är nyfikna på. Uppgiften är att be AI:n förklara den som för en utomstående: "Förklara den muslimska fastemånaden Ramadan. Vilket är syftet och vilka är de viktigaste traditionerna?".
    Nästa steg: Eleven letar upp en bild eller ett videoklipp som visar firandet av högtiden och kopplar det de ser till AI:ns förklaring.
  • Tolka en helig text: Låt eleven klistra in ett kort, känt citat från en helig skrift, till exempel från Bergspredikan, Koranen eller Dhammapada. Be AI:n att förklara den traditionella tolkningen av citatet på ett enkelt och modernt språk.
    Nästa steg: Eleven försöker med egna ord omformulera citatets budskap till ett motto eller råd som en tonåring idag skulle kunna förstå och använda.

Kompletta lektionsupplägg

Här nedan följer två mer utarbetade lektionsupplägg, kompletta med färdiga prompter för eleverna och förslag på din roll som lärare.

Vad: Eleven fördjupar sin förståelse för en religion genom att ställa frågor till en AI som agerar som en troende utövare. Fokus ligger på vardagsliv och personlig tro, inte bara teologi, för att öka den empatiska förståelsen.

Prompt för eleven:
"Agera som en troende buddhist som lever i Sverige idag. Jag vill ställa frågor om hur din tro påverkar din vardag. Svara personligt och respektfullt. Börja med att berätta kort om varför du är buddhist."

Lärarens roll:
Uppmuntra eleverna att ställa öppna och respektfulla frågor om praktik, högtider, matregler och livsfilosofi. Betona att AI:n simulerar ett perspektiv, inte representerar alla utövare av en religion.

Nästa steg:
Eleven skriver en kort sammanfattning med rubriken "Tre saker jag inte visste om att vara [religiös tillhörighet] i Sverige", baserat på sin intervju. I uppgiften ingår också att tänka kritiskt kring AI:s svar. Vilka stereotyper kan eventuellt förstärkas. Är svaren rimliga?

Vad: Eleven presenterar ett etiskt dilemma och ber AI:n att resonera kring det ur två olika religiösa eller livsåskådningsmässiga perspektiv för att träna på att se en fråga från flera håll.

Prompt för eleven:
"Jag vill undersöka ett etiskt dilemma: 'Är det rätt att använda genteknik för att bota sjukdomar?'. Hjälp mig att förstå hur en troende kristen och en sekulär humanist skulle kunna resonera kring den frågan. Presentera de vanligaste argumenten och värderingarna från varje perspektiv."

Lärarens roll:
Välj dilemman som är relevanta och engagerande. Fokusera diskussionen efteråt på att förstå varför perspektiven skiljer sig åt, till exempel olika syn på skapelsen, lidande, eller människans roll, inte på att avgöra vem som har "rätt".

Nästa steg:
Eleven skapar en tabell där de listar de centrala värderingarna från varje perspektiv som deras resonemang bygger på, och skriver en egen reflektion om vilken argumentation de fann mest övertygande.

  • Senast uppdaterad: 9 sep 2025
Dela sidan

Relaterade nyheter

Nyhet
26 maj 2025 09:52
Nytt poddavsnitt: Hur utmanar AI pedagogiken och lärarrollen?
Denna gång träffar Joel Rangsjö Maria Bäcke och samtalar om de förhoppningar, rädslor och möjligheter som AI för med sig, och om varför det är avgöra...
Lär dig mer
25 sep 2024 07:02
Nyfiken på AI? - Kolla in vårt nya utbildningsmaterial
Sedan några veckor tillbaka har utbildningsförvaltningen en verksamhetsutvecklare med fokus på AI. Det innebär att du som pedagog inom förskolan, gru...
Nyhet
7 maj 2025 07:15
Nytt poddavsnitt: Fusk vs. lärande
Avsnitt tre av podden "Från A till AI" är ett samtal om AI i klassrummet kring förståelse, fördjupning och framtid. Men även hur AI både kan vara ett...

Relaterade blogginlägg

AI i skolan
9 jan 2025 07:23
Framtiden är här! Summering av AI-året 2024
När jag väljer film väljer jag allt som oftast verklighetsnära filmer. Kanske är det för att det mer och mer känns som att jag lever i en science-fic...
AI i skolan
22 okt 2024 09:25
Räkna med att dina elever använder AI och planera därefter
AI är inte längre något som tillhör framtiden; det är här, mitt i våra klassrum. Eleverna använder AI, och det påverkar hur vi som lärare måste tänka...
AI i skolan
27 sep 2024 12:36
Använd bilder, pdf-filer och mera med AI-verktyget Copilot
Har du upptäckt att du kan använda Microsoft Copilot på din arbetsdator? Oavsett svar måste du testa bildfunktionerna i Copilot! Det tar inte många m...