Jönköpings kommun pedagog, till startsidan

AI i klassrummet - lärarhandledning

Antal Sidor: 20

Musik

Här hittar du idéer för hur AI kan användas i musikundervisningen som stöd för att förstå musikens språk, utforska instrument och skapa egna låttexter. Genom att analysera musikaliska begrepp, prova på att vara filmmusik-kompositör eller göra en tidsresa genom musikhistorien kan eleverna både utveckla sin kunskap och sin kreativitet.

Några snabba idéer:

  • Översätt musikens språk: Låt eleven be AI:n att förklara ett grundläggande musikaliskt begrepp, till exempel skillnaden mellan dur och moll, eller vad ett ackord är. Uppmuntra dem att be om en liknelse. Prompt: "Förklara skillnaden mellan dur och moll med hjälp av känslor och färger."
    Nästa steg: Eleven får lyssna på två låtexempel (ett i dur, ett i moll) som AI:n föreslår och försöker med egna ord beskriva hur tonarten påverkar låtens stämning.
  • Agera filmmusik-kompositör: Eleven beskriver en scen från en film, bok eller ett spel, till exempel en spännande biljakt eller ett sorgligt farväl. Uppgiften är att be AI:n att föreslå vilken typ av musik (tempo, instrument, genre) som bäst skulle förstärka känslan i scenen.
    Nästa steg: Eleven letar upp ett youtubeklipp med en liknande scen och analyserar om musiken där stämmer överens med något av AI:ns förslag.
  • Utforska ett instrument: Låt eleven välja ett instrument de är nyfikna på. De ber AI:n att beskriva instrumentets ljud, vilken instrumentfamilj det tillhör och ge ett exempel på ett känt musikstycke där instrumentet har en viktig roll.
    Nästa steg: Eleven lyssnar på musikstycket och försöker specifikt identifiera när och hur instrumentet används för att skapa en viss effekt i låten.

Kompletta lektionsupplägg

Här nedan följer två mer utarbetade lektionsupplägg, kompletta med färdiga prompter för eleverna och förslag på din roll som lärare.

Vad: AI:n agerar som en kreativ partner som genom en intervju hjälper eleven att strukturera sina tankar och idéer för att sedan samskapa en låttext.

Prompt för eleven:
"Hjälp mig skriva en låttext om [tema]. Agera som en låtskrivarcoach och intervjua mig, en fråga i taget. Ställ frågor om allt från budskap och känsla till specifika bilder och ord jag vill ha med. När jag säger att du är klar med intervjun, skriv ett utkast till en låttext baserat på mina svar."

Lärarens roll:
Uppmuntra eleverna att vara så detaljerade som möjligt i sina svar till AI:n. Processen är viktigare än slutprodukten.

Nästa steg:
Eleven går igenom det färdiga textutkastet och gör minst tre egna ändringar, till exempel byter ett ord eller skriver om en rad, för att göra texten mer personlig. Därefter läser de upp texten för en kamrat.

Vad: Eleven gör en interaktiv tidsresa genom en musikgenre, guidad av AI:n som agerar berättare i ett textäventyr för att göra musikhistorien mer levande.

Prompt för eleven:
"Agera som en guide i ett textbaserat äventyrsspel om musikhistoria. Jag vill utforska genren [genre]. Ta mig med på en tidsresa och presentera informationen som en berättelse, steg för steg. Börja med att beskriva var och när genren föddes. Se till att din berättelse täcker:
- Hur den uppstod?
- Vilka instrument som är typiska?
- 3 kända artister/låtar.
- Hur den har påverkat dagens musik?
Låt mig alltid ställa följdfrågor efter varje del."

Lärarens roll:
Koppla till den musikhistoria ni går igenom. Låt eleverna själva välja genrer de är nyfikna på för att öka motivationen.

Nästa steg:
Eleven skapar en egen spellista med fem låtar som representerar genrens utveckling (från en tidig låt till en modern låt som är influerad av genren) och skriver en kort motivering för varje låtval.

  • Senast uppdaterad: 9 sep 2025
Dela sidan

Relaterade nyheter

Lär dig mer
25 sep 2024 07:02
Nyfiken på AI? - Kolla in vårt nya utbildningsmaterial
Sedan några veckor tillbaka har utbildningsförvaltningen en verksamhetsutvecklare med fokus på AI. Det innebär att du som pedagog inom förskolan, gru...
Nyhet
30 jan 2023 11:09
Chat GPT - vad är det?
Vad är Chat GPT och hur kan du använda den i undervisningen? Joel Rangsjö, lärare på Bäckadalsgymnasiet, förklarar mer för dig som är nyfiken.
Nyhet
26 maj 2025 09:52
Nytt poddavsnitt: Hur utmanar AI pedagogiken och lärarrollen?
Denna gång träffar Joel Rangsjö Maria Bäcke och samtalar om de förhoppningar, rädslor och möjligheter som AI för med sig, och om varför det är avgöra...

Relaterade blogginlägg

Forskning i praktiken
20 jan 2023 13:23
Ett perspektiv på ChatGPT och AI i undervisningen
2022 var ett spännande år i AI-communityt. En ny generation av algoritmer utvecklades som kan skapa text, bild och till och med video. Det mest uppmä...
AI i skolan
20 nov 2025 08:29
Konsten att välja våra (pedagogiska) skavsår
Jag är ultralöpare. Vilket i praktiken innebär att jag betalar pengar för att springa sexton mil i sträck, mitt i natten, genom lera, medan kroppen s...
AI i skolan
3 nov 2025 06:56
Kniv-Janne och farmor gör mig lite rädd
Jag är lite rädd… Kanske inte så där ”domedagsrädd” som man kan bli ibland, utan snarare lite så där, rysningar och oroskänsla – rädd. Det kanske låt...