Jönköpings kommun pedagog, till startsidan

AI i klassrummet - lärarhandledning

Antal Sidor: 20

Slöjd

Här hittar du idéer för hur AI kan användas som stöd i slöjden. Genom att jämföra material, hämta designinspiration, lära sig om verktyg och få tips på återbruk kan eleverna utveckla både kreativitet och problemlösningsförmåga.

Några snabba idéer:

  • Välj rätt material: Låt eleven be AI:n att jämföra två olika material för ett specifikt projekt. Prompt: "Jag ska tälja en smörkniv. Jämför träslagen björk och al. Vilket är lättast att tälja i? Vilket blir mest hållbart?".
    Nästa steg: Eleven skriver en kort motivering för vilket material de skulle välja till sitt projekt, baserat på AI:ns jämförelse.
  • Hämta designinspiration: Eleven beskriver ett projekt och ber AI:n om inspiration. Prompt: "Jag ska sy en tygkasse. Ge mig tre designförslag inspirerade av olika stilar: en minimalistisk, en färgstark 70-talsstil och en naturinspirerad stil."
    Nästa steg: Eleven skapar en egen idéskiss för sitt projekt där de kombinerar delar från de olika stilförslagen eller utvecklar ett av dem vidare.
  • Lär dig om ett verktyg: Låt eleven fråga AI:n om ett specifikt verktyg de ska använda. Prompt: "Förklara hur man använder en pelarborrmaskin. Vilka är de tre viktigaste säkerhetsreglerna jag måste följa?".
    Nästa steg: Eleven skapar en egen liten säkerhets-checklista för verktyget som de kan ha bredvid sig när de arbetar (efter lärarens genomgång).
  • Ge nytt liv till gamla material (Upcycling): Låt eleven ta ett vanligt återbruksmaterial, till exempel ett par gamla jeans eller en glasburk. De ber AI:n att agera som en kreativ återbrukare och ge tre oväntade förslag på helt nya saker de skulle kunna skapa av materialet.
    Nästa steg: Eleven väljer den idé de gillar bäst och skriver en kort arbetsplan i punktform för hur de skulle gå tillväga för att skapa produkten.

Kompletta lektionsupplägg

Här nedan följer två mer utarbetade lektionsupplägg, kompletta med färdiga prompter för eleverna och förslag på din roll som lärare.

Vad: AI:n fungerar som en erfaren handledare som hjälper eleven att bryta ner och planera ett slöjdprojekt från start till mål, vilket tränar planeringsförmåga och förutseende.

Prompt för eleven:

"Jag ska göra [projekt] i [material]. Jag är [erfarenhetsnivå, t.ex. nybörjare]. Hjälp mig att skapa en projektplan:
- Vilka material och verktyg behöver jag?
- Ge mig en steg-för-steg-instruktion.
- Vilka är de 3 viktigaste säkerhetstipsen?
- Vad är ett vanligt misstag man kan göra, och hur undviker jag det?"

Lärarens roll:
Mycket viktig! Gå alltid igenom AI:ns säkerhetsråd och instruktioner tillsammans med eleven. AI:n är ett komplement och ersätter aldrig lärarens expertis och säkerhetsansvar.

Nästa steg:
Eleven använder AI:ns plan för att skapa en egen visuell projektplan eller ett flödesschema på papper, där de kan bocka av varje steg allteftersom de blir klara.

Vad: När eleven stöter på ett problem i sitt praktiska arbete kan de använda AI:n som ett bollplank för att hitta och värdera olika tänkbara lösningar.

Prompt för eleven:
"Jag arbetar med [mitt slöjdprojekt]. Mitt problem är: [beskriv vad som gått fel/är svårt]. Ge mig 3 olika förslag på hur jag kan lösa detta. Förklara för- och nackdelarna med varje lösning. Vilken lösning skulle en erfaren hantverkare troligtvis välja, och varför?"

Lärarens roll:
Använd detta som ett komplement till din egen handledning. Diskutera tillsammans med eleven vilket av AI:ns förslag som är mest lämpligt och genomförbart i just deras situation.

Nästa steg:
Eleven väljer den lösning de, i samråd med dig, tror mest på och testar den. Därefter skriver de en kort logg i sin slöjddagbok där de beskriver problemet, den valda lösningen och hur resultatet blev.

  • Senast uppdaterad: 9 sep 2025
Dela sidan

Relaterade nyheter

Nyhet
6 mar 2025 06:53
Ny podd: Från A till AI
Från A till AI är en podd för dig som jobbar i förskola, grundskola eller gymnasiet i Jönköpings kommun och vill utforska hur AI kan stärka undervisn...
Nyhet
16 jun 2025 07:55
Nytt poddavsnitt: Att vara lärare i en historisk tid
Vi befinner oss i ett teknikskifte där AI och digitala verktyg snabbt förändrar förutsättningarna för lärande, undervisning och kommunikation. Samtid...
Nyhet
26 maj 2025 09:52
Nytt poddavsnitt: Hur utmanar AI pedagogiken och lärarrollen?
Denna gång träffar Joel Rangsjö Maria Bäcke och samtalar om de förhoppningar, rädslor och möjligheter som AI för med sig, och om varför det är avgöra...

Relaterade blogginlägg

AI i skolan
12 jan 2024 08:38
"Det här förändrar ju fan allting, nu har jag ju alltid någon att fråga"
Det är mars 2023. En regngrå tråkig tisdag. Referatskrivarväder. Förberedelser inför nationella prov och syrefattig som bara en eftermiddagslektion i...
AI i skolan
29 nov 2023 10:25
Få ChatGPT att höra och prata!
Har du funderat på hur du kan börja använda AI som verktyg i din undervisning? Om ja, tycker jag det är extra roligt att just du har hittat hit! I de...
Forskning i praktiken
15 sep 2023 11:58
Generativt AI och det nya plagiatet
Skolverket har nyligen publicerat en nyhet kring de risker och möjligheter som AI medför, med tydliga rekommendationer kring fusk. Var är det för nya...