Jönköpings kommun pedagog, till startsidan

AI i klassrummet - lärarhandledning

Antal Sidor: 20

AI som studiestrategi

Här hittar du fyra konkreta och enkla sätt för elever att använda AI som ett aktivt stöd i sitt lärande, till exempel som bollplank eller för att träna inför ett prov.

Skola och lärande handlar bland annat om att hjälpa elever att utveckla strategier för att på egen hand lösa problem och komma vidare i sitt eget lärande. Låt AI bli en av de strategier eleverna har tillgång till.

Du behöver inte vara AI-expert för att börja. Däremot är du ju redan en pedagogisk expert, dra nytta av det och hjälp eleverna att instruera chattboten på samma sätt som du skulle vilja instruera dem.

Utöver de fyra metoderna på den här sidan, kan en chattbot vara en del av elevernas studiestrategier på många andra sätt. Uppmuntra eleverna att testa att använda AI för att till exempel:

  • Få hjälp att planera ett projekt eller skapa en tidsplan för sitt pluggande.
  • Bryta ner en stor uppgift i mindre, hanterbara steg.
  • Förklara ett svårt begrepp med enklare ord eller en vardaglig liknelse.
  • Sammanfatta en lång text för att snabbt få en överblick över innehållet.
  • Agera språkstöd genom att översätta ord, föreslå synonymer eller ge förslag på hur en mening kan omformuleras.

Här nedan presenteras fyra enkla och konkreta sätt att låta eleverna använda AI som stöd i sitt lärande.

Uppmana eleverna att förhålla sig till AI enligt modellen "Jag - AI - Jag":

JAG - Börja med dina egna tankar och kunskaper. AI - Använd AI som samtalspartner för att utveckla, ifrågasätta och fördjupa. JAG - Ta tillbaka kontrollen, värdera AI:s bidrag kritiskt och behåll din egen röst.

Hjälp eleverna att reflektera: "Hur förändrades mitt tänkande?" och "Vad tillförde jag som AI:n inte kunde?" Denna process säkerställer att eleven förblir den aktiva tänkaren medan AI:n fungerar som verktyg - inte ersättning.

Innan du börjar - tre snabba förberedelser

1. Välj verktyg
Eleverna har tillgång till:

2. Etablera grundregel

"AI är ditt stöd, inte din ersättare"

Säg detta till eleverna från början. AI ska hjälpa dem tänka bättre, inte tänka åt dem.

3. Kräv transparens

Eleverna ska alltid berätta när och hur de använt AI. Det är inte fusk - det är en del av lärprocessen.

Vad är det?

Eleven använder AI som en diskussionspartner för att resonera, utveckla och förbättra sina idéer.

Instruktion till eleverna:

Innan du lämnar in eller redovisar, testa dina tankar med AI. Be den ställa kritiska frågor om ditt resonemang. Det är som att öva inför en presentation - AI hjälper dig se vad som är starkt och vad som behöver förbättras.

Uppmana eleverna att inte lita blint på AI, utan att ta stöd av AI men lita på sitt eget omdöme.

Färdig prompt för eleverna:

Jag har skrivit detta om [ämne]:
[Klistra in text/resonemang]

Kan du:
1. Ställa tre kritiska frågor om mitt resonemang?
2. Peka på något som verkar oklart?
3. Föreslå vad jag borde utveckla mer?

Var snäll men ärlig i din feedback.

Var uppmärksam på

Om eleven bara kopierar AI:s förbättringar utan att förstå dem, används verktyget fel – det ska stimulera reflektion, inte ersätta den. Fråga alltid: "Förklara med dina egna ord vad du ändrade och varför."

Reflektion för eleven:

Vilka nya tankar fick jag som jag inte hade innan? Vad lärde jag mig om mitt eget sätt att tänka?

Vad är det?

AI hjälper eleven att generera många idéer snabbt. Perfekt när de känner sig fast eller behöver inspiration. Se dock till att eleven börjar själv, utan AI, innan de vänder sig till chattboten.

Instruktion till eleverna:

Använd AI som en brainstorming-partner. Be om 10 idéer, välj de 2-3 som du gillar mest och utveckla dem själv.

Färdig prompt för eleverna:

Jag ska [uppgift/projekt] om [ämne].

Ge mig 10 olika idéer på hur jag kan:
- Göra detta intressant
- Visa min kunskap
- Vara kreativ

Gör idéerna varierade - från säkra till galna!

Var uppmärksam på

En risk finns att eleven använder AI:s idéer rakt av utan egen bearbetning. Idéerna ska vara startpunkter, inte färdiga lösningar.

Reflektion för eleven:

Vilka av AI:s idéer skulle jag aldrig kommit på själv? Hur gjorde jag idéerna till mina egna?

Vad är det?

Eleven använder AI för att få feedback på sitt arbete innan det är färdigt. Du kan såklart inte rakt av bedöma en text som är samskapad med AI utan att testa kunskapen i flera steg. Men att skriva en text tillsammans med AI kan vara en del i lärprocessen.

Instruktion till eleverna:

Låt AI ge dig feedback på din text innan du lämnar in. Men kom ihåg - du bestämmer vilka förslag du tar. AI kan missa sammanhang eller din personliga röst.

Färdig prompt för eleverna:

Här är min text om [ämne]:
[Klistra in text]

Ge feedback på:
1. Är min huvudpoäng tydlig?
2. Finns det ställen som är otydliga?
3. Hur är min struktur - lätt att följa?
4. Stavfel eller konstiga meningar?

Förklara VARFÖR något bör ändras, inte bara VAD.

Reflektion för eleven:

Vilken feedback var mest hjälpsam? Vad valde jag att inte ändra och varför?

Vad är det?

AI blir en tålmodig lärare som förhör eleven på fakta eller begrepp de behöver kunna.

Instruktion till eleverna:

Låt AI förhöra dig på det du ska kunna till provet.

Färdig prompt för eleverna:

Jag ska ha prov på [ämne/kapitel].

Ställ fem frågor (en fråga per meddelande) som testar om jag kan:
- Grundläggande fakta
- Förklara begrepp
- Se samband

Efter varje svar: säg om det är rätt och förklara varför/varför inte.

Var uppmärksam på

Risken finns att eleven bara memorerar AI:s svar utan förståelse. Be dem förklara svaren med egna exempel. AI kan hitta på, hallucinera, och detta behöver eleverna vara medvetna om.

Reflektion för eleven:

Vilka frågor var svårast? Vad upptäckte jag att jag inte kunde?

Epistemisk medvetenhet - den röda tråden

Efter varje AI-användning, ställ frågan: "Vad hände med ditt tänkande?"

Detta hjälper eleverna förstå:

  • När AI stärkte deras egen förståelse
  • När AI kanske styrde dem för mycket
  • Hur de kan använda AI bättre nästa gång

Gör det till en vana

  • Var öppen - Berätta att du också lär dig
  • Dela erfarenheter - Låt elever berätta för varandra hur de använt AI
  • Dokumentera - Be eleverna spara sina AI-konversationer

I det här dokumentet hittar du flera hundra prompter för studietiden. Du hittar prompter i kategorier som:

  • Studieteknik och inlärningsstrategier (s. 6)
  • Planering och tidsplanering (s. 48)
  • AI och automatisering i studier (s. 26)
  • Kritisk källgranskning och informationsbedömning (s. 58)
  • Balans mellan studier och fritid (s. 142)
  • Hantera nervositet under presentationer (s. 99)
  • Samarbetsfärdigheter i virtuella miljöer (s. 71)
  • Hantera rädslan för att göra misstag (s. 133)
  • Feedback och självkorrigering i lärandeprocessen (s. 137)
  • Överföring av kunskap till verkliga situationer (s. 112)

Botanisera och bli inspirerad och dela de som du tycker passar dina elever allra bäst.

  • Senast uppdaterad: 9 sep 2025
Dela sidan

Relaterade nyheter

Nyhet
6 mar 2025 06:53
Ny podd: Från A till AI
Från A till AI är en podd för dig som jobbar i förskola, grundskola eller gymnasiet i Jönköpings kommun och vill utforska hur AI kan stärka undervisn...
Nyhet
3 apr 2025 06:32
Nytt poddavsnitt: AI i förskolan
Nu finns ett nytt avsnitt ute av podden Från A till AI. Denna gång handlar det om AI i förskolan och podden gästas av Melinda Schälin, förstelärare p...
Lär dig mer
21 mar 2025 15:28
Veckans AI-tips: Perplexity - sökmotor med AI-funktionalitet
I veckans AI-tips kan du lära dig mer om Perplexity som både är en chattbot och en sökmotor, perfekt när du ska ta fram uppdaterat och aktuellt inneh...

Relaterade blogginlägg

IT och specialpedagogik
14 aug 2023 07:37
AI som assisterande teknik
Det är nog få i skolans värld som missat begreppen ChatGPT och AI denna vår. ChatGPT slog verkligen ner som en bomb i skolvärlden i vintras med många...
Forskning i praktiken
20 jan 2023 13:23
Ett perspektiv på ChatGPT och AI i undervisningen
2022 var ett spännande år i AI-communityt. En ny generation av algoritmer utvecklades som kan skapa text, bild och till och med video. Det mest uppmä...
AI i skolan
12 jan 2024 08:38
"Det här förändrar ju fan allting, nu har jag ju alltid någon att fråga"
Det är mars 2023. En regngrå tråkig tisdag. Referatskrivarväder. Förberedelser inför nationella prov och syrefattig som bara en eftermiddagslektion i...