AI i klassrummet - lärarhandledning
Antal Sidor: 20
AI som studiestrategi
Här hittar du fyra konkreta och enkla sätt för elever att använda AI som ett aktivt stöd i sitt lärande, till exempel som bollplank eller för att träna inför ett prov.
Skola och lärande handlar bland annat om att hjälpa elever att utveckla strategier för att på egen hand lösa problem och komma vidare i sitt eget lärande. Låt AI bli en av de strategier eleverna har tillgång till.
Du behöver inte vara AI-expert för att börja. Däremot är du ju redan en pedagogisk expert, dra nytta av det och hjälp eleverna att instruera chattboten på samma sätt som du skulle vilja instruera dem.
Utöver de fyra metoderna på den här sidan, kan en chattbot vara en del av elevernas studiestrategier på många andra sätt. Uppmuntra eleverna att testa att använda AI för att till exempel:
- Få hjälp att planera ett projekt eller skapa en tidsplan för sitt pluggande.
- Bryta ner en stor uppgift i mindre, hanterbara steg.
- Förklara ett svårt begrepp med enklare ord eller en vardaglig liknelse.
- Sammanfatta en lång text för att snabbt få en överblick över innehållet.
- Agera språkstöd genom att översätta ord, föreslå synonymer eller ge förslag på hur en mening kan omformuleras.
Här nedan presenteras fyra enkla och konkreta sätt att låta eleverna använda AI som stöd i sitt lärande.
Uppmana eleverna att förhålla sig till AI enligt modellen "Jag - AI - Jag":
JAG - Börja med dina egna tankar och kunskaper. AI - Använd AI som samtalspartner för att utveckla, ifrågasätta och fördjupa. JAG - Ta tillbaka kontrollen, värdera AI:s bidrag kritiskt och behåll din egen röst.
Hjälp eleverna att reflektera: "Hur förändrades mitt tänkande?" och "Vad tillförde jag som AI:n inte kunde?" Denna process säkerställer att eleven förblir den aktiva tänkaren medan AI:n fungerar som verktyg - inte ersättning.
Innan du börjar - tre snabba förberedelser
1. Välj verktyg
Eleverna har tillgång till:
2. Etablera grundregel
"AI är ditt stöd, inte din ersättare"
Säg detta till eleverna från början. AI ska hjälpa dem tänka bättre, inte tänka åt dem.
3. Kräv transparens
Eleverna ska alltid berätta när och hur de använt AI. Det är inte fusk - det är en del av lärprocessen.
- Senast uppdaterad: 9 sep 2025