Lära om AI
Antal Sidor: 21
AI och källkritik
Med artificiell intelligens (AI) som en allt större del av vår digitala värld, blir det en utmaning att avgöra vad som är skapat av människor och vad som är genererat av AI. Här får du lära dig om hur AI används för att sprida falsk information
Här är en övning där du kommer att se några bilder. Din uppgift är att gissa vilken av dem som är AI-genererad och vilken som är skapad av en människa. När du gör ditt val, fundera på:
- Vilka detaljer i bilden påverkar ditt beslut?
- Vad får dig att känna att något är "äkta" eller "artificiellt"?
Var det svårt?
Alla bilder är faktiskt AI-genererade. Kanske såg du det med en gång? Kanske såg du det inte alls? Den här övningen syftar till att väcka tankar om hur lätt eller svårt det kan vara att identifiera AI-genererat innehåll.
Bilderna kommer från sidan https://leonfurze.com/deepfake-game/
På undersidorna i menyn till höger kan du läsa:
- Hur AI-genererat innehåll fungerar och hur det skapas.
- Vilka risker och fördelar det finns med AI i informationsspridning.
- Praktiska tips på hur du kan träna dina elever i källkritik i en tid där AI spelar en central roll.
Genom att arbeta med dessa frågor kommer du att bli bättre rustad att både förstå och förklara för dina elever hur de kan navigera i den växande världen av AI-genererat innehåll.
- Publicerad: 16 sep 2024
- Senast uppdaterad: 19 sep 2024