Jönköpings kommun pedagog, till startsidan

Lära om AI

Antal Sidor: 20

AI och källkritik

Med artificiell intelligens (AI) som en allt större del av vår digitala värld, blir det en utmaning att avgöra vad som är skapat av människor och vad som är genererat av AI. Här får du lära dig om hur AI används för att sprida falsk information

Här är en övning där du kommer att se några bilder. Din uppgift är att gissa vilken av dem som är AI-genererad och vilken som är skapad av en människa. När du gör ditt val, fundera på:

  • Vilka detaljer i bilden påverkar ditt beslut?
  • Vad får dig att känna att något är "äkta" eller "artificiellt"?
AI genererad bild som föreställer två tjejer
AI-genererad bild som föreställer glada ungdomar på en bar
AI-genererad bild som föreställer en man med glasögon

Var det svårt?

Alla bilder är faktiskt AI-genererade. Kanske såg du det med en gång? Kanske såg du det inte alls? Den här övningen syftar till att väcka tankar om hur lätt eller svårt det kan vara att identifiera AI-genererat innehåll.

Bilderna kommer från sidan https://leonfurze.com/deepfake-game/

På undersidorna i menyn till höger kan du läsa:

  • Hur AI-genererat innehåll fungerar och hur det skapas.
  • Vilka risker och fördelar det finns med AI i informationsspridning.
  • Praktiska tips på hur du kan träna dina elever i källkritik i en tid där AI spelar en central roll.

Genom att arbeta med dessa frågor kommer du att bli bättre rustad att både förstå och förklara för dina elever hur de kan navigera i den växande världen av AI-genererat innehåll.

Mängden AI-genererat innehåll på nätet har ökat fort. Detta gäller inte bara texter, utan också bilder, videor och till och med ljudinnehåll.

Vad betyder detta för dig som som lärare och för dina elever? Här är några viktiga punkter att tänka på:

  • Svårigheten att identifiera AI-genererat innehåll: Gränsen mellan mänskligt och AI-genererat blir allt suddigare. Det är inte alltid uppenbart om en text, bild eller film är skapad av AI.
  • Källkritikens ökade betydelse: Det blir viktigare än någonsin att kunna granska och ifrågasätta källor. Vi måste kunna avgöra om informationen är trovärdig och korrekt.
  • Dina elevers utmaningar: För elever, som ofta är digitala infödingar men inte alltid källkritiska, blir det avgörande att lära sig hur de kan navigera i ett flöde av allt mer AI-skapat innehåll.

För att göra det enklare att hantera denna förändring kan du som lärare:

  1. Introducera eleverna till enkla verktyg och metoder för att analysera källor.
  2. Använda diskussionsövningar kring vad som kännetecknar AI-genererat innehåll.
  3. Ständigt uppmuntra till ifrågasättande av varifrån information kommer och hur den skapats.
  • Publicerad: 16 sep 2024
  • Senast uppdaterad: 19 sep 2024
Har du frågor?

Joel Rangsjö

Lärare och verksamhetsutvecklare AI

Dela sidan

Relaterade nyheter

Lär dig mer
25 sep 2024 07:02
Nyfiken på AI? - Kolla in vårt nya utbildningsmaterial
Sedan några veckor tillbaka har utbildningsförvaltningen en verksamhetsutvecklare med fokus på AI. Det innebär att du som pedagog inom förskolan, gru...

Relaterade blogginlägg

AI i skolan
27 sep 2024 12:36
Använd bilder, pdf-filer och mera med AI-verktyget Copilot
Har du upptäckt att du kan använda Microsoft Copilot på din arbetsdator? Oavsett svar måste du testa bildfunktionerna i Copilot! Det tar inte många m...
AI i skolan
28 aug 2024 11:06
"Pappa, hur ser en pandadil ut?"
Min yngsta dotter ställer frågan i rubriken mitt i det vanliga kvällsmyllret – mitt bland läxor, middagsdisk och vardagskaos. Jag ler och svarar: "Sk...
AI i skolan
22 okt 2024 09:25
Räkna med att dina elever använder AI och planera därefter
AI är inte längre något som tillhör framtiden; det är här, mitt i våra klassrum. Eleverna använder AI, och det påverkar hur vi som lärare måste tänka...