Lära om AI
Antal Sidor: 20
AI och källkritik
Med artificiell intelligens (AI) som en allt större del av vår digitala värld, blir det en utmaning att avgöra vad som är skapat av människor och vad som är genererat av AI. Här får du lära dig om hur AI används för att sprida falsk information
Här är en övning där du kommer att se några bilder. Din uppgift är att gissa vilken av dem som är AI-genererad och vilken som är skapad av en människa. När du gör ditt val, fundera på:
- Vilka detaljer i bilden påverkar ditt beslut?
- Vad får dig att känna att något är "äkta" eller "artificiellt"?

.jpg)
.png)
Var det svårt?
Alla bilder är faktiskt AI-genererade. Kanske såg du det med en gång? Kanske såg du det inte alls? Den här övningen syftar till att väcka tankar om hur lätt eller svårt det kan vara att identifiera AI-genererat innehåll.
Bilderna kommer från sidan https://leonfurze.com/deepfake-game/
På undersidorna i menyn till höger kan du läsa:
- Hur AI-genererat innehåll fungerar och hur det skapas.
- Vilka risker och fördelar det finns med AI i informationsspridning.
- Praktiska tips på hur du kan träna dina elever i källkritik i en tid där AI spelar en central roll.
Genom att arbeta med dessa frågor kommer du att bli bättre rustad att både förstå och förklara för dina elever hur de kan navigera i den växande världen av AI-genererat innehåll.
Mängden AI-genererat innehåll på nätet har ökat fort. Detta gäller inte bara texter, utan också bilder, videor och till och med ljudinnehåll.
Vad betyder detta för dig som som lärare och för dina elever? Här är några viktiga punkter att tänka på:
- Svårigheten att identifiera AI-genererat innehåll: Gränsen mellan mänskligt och AI-genererat blir allt suddigare. Det är inte alltid uppenbart om en text, bild eller film är skapad av AI.
- Källkritikens ökade betydelse: Det blir viktigare än någonsin att kunna granska och ifrågasätta källor. Vi måste kunna avgöra om informationen är trovärdig och korrekt.
- Dina elevers utmaningar: För elever, som ofta är digitala infödingar men inte alltid källkritiska, blir det avgörande att lära sig hur de kan navigera i ett flöde av allt mer AI-skapat innehåll.
För att göra det enklare att hantera denna förändring kan du som lärare:
- Introducera eleverna till enkla verktyg och metoder för att analysera källor.
- Använda diskussionsövningar kring vad som kännetecknar AI-genererat innehåll.
- Ständigt uppmuntra till ifrågasättande av varifrån information kommer och hur den skapats.
- Senast uppdaterad: 8 sep 2025