Jönköpings kommun pedagog, till startsidan

Lära om AI

Antal Sidor: 20

Lära om AI

Här får du teoretiskt introduktion till AI. Vad är AI? Vilka möjligheter och utmaningar medför AI för skola, lärande och samhälle? På dessa sidor får du en grundläggande genomgång så att du effektivt kan använda och kritiskt granska olika typer av AI-tjänster.

Här nedan ser du en föreläsning om AI. Föreläsningen tar bland annat upp vad AI är, olika typer av AI, hur man kan använda AI för att tillgängliggöra kunskap, AI ur ett elevperspektiv och framtidens AI.

Artificiell intelligens

Vet du att AI heter "Kunstig intelligens" på norska? Det är ett fascinerande falskt språkpar där "kunstig" faktiskt betyder konstgjord eller artificiell. Men det är en ganska klok och tydlig ingång till hur du kan se på AI – som något "konstigt" i den bemärkelsen att den kan utföra många uppgifter bättre än oss människor, samtidigt som den kan vara förvånansvärt begränsad på andra områden.

För pedagoger är förståelse för AI avgörande av flera skäl:

  • Effektivisering
    AI kan hantera tidskrävande uppgifter, vilket frigör tid för relationsskapande och kvalitativ undervisning.
  • Tillgänglighet
    AI-verktyg kan göra kunskap mer tillgänglig genom att:
    1. Läsa in text för elever med lässvårigheter
    2. Bryta ner komplexa uppgifter i tydliga steg för elever med NPF
    3. Skapa anpassat bildstöd snabbt och enkelt
  • Förstärkning av pedagogiska förmågor
    AI är ett kraftfullt verktyg som kan förbättra redan effektiva undervisningsmetoder. Det handlar om att komplettera, inte ersätta, pedagogisk expertis.

Men kunskap om AI är relevant även ur ett samhällsperspektiv. Sundar Pichai, VD på Alphabet (Google) menar att AI mänsklighetens viktigaste teknologi - viktigare än både elden och elektriciteten. Säljsnack, eller inte, AI påverkar och kommer att påverka samhället stort framgent och därför är det viktigt att ha kunskap om AI så att man både effektivt kan använda, men också kritiskt kan granska AI. Inte minst är det viktigt att hjälpa elever och barn att navigera en framtid full av AI.

40-talet – startskottet för AI

Artificiell intelligens, eller AI, har en fascinerande historia som sträcker sig längre tillbaka än många tror. Redan på 1940-talet började forskare som Alan Turing fundera över möjligheten att skapa tänkande maskiner. Detta lade grunden för ett helt nytt forskningsfält.

50- och 60-talet – stor optimism

1950- och 60-talen präglades av stor optimism. Forskare som Marvin Minsky och John McCarthy, som myntade begreppet "artificiell intelligens" 1956, förutspådde att vi snart skulle ha superintelligenta datorer. Man skapade program som kunde spela schack och lösa matematiska problem. Förväntningarna var skyhöga.

70-talet – första AI-vintern

Men verkligheten visade sig mer komplex. När de stora genombrotten uteblev kom den första "AI-vintern" på 1970-talet. Finansiering och intresse minskade drastiskt när man insåg hur svårt det var att skapa verklig intelligens. Under denna period lärde forskarna sig mycket om begränsningarna i dåtidens teknologi.

80- och 90-talet – nya framsteg

Trots motgångarna fortsatte utvecklingen. Under 1980- och 90-talen gjordes framsteg inom specifika områden. Expertsystem hjälpte läkare att ställa diagnoser, och 1997 besegrade IBM:s Deep Blue schackvärldsmästaren Garry Kasparov. Dessa tidiga AI-system var ofta regelbaserade – de följde noggrant programmerade instruktioner snarare än att "tänka" själva.

AI – allt mer i var mans vardag

Samtidigt började AI smyga sig in i vår vardag, ofta utan att vi märkte det. Stavningskontrollen i din dator, rekommendationer på Netflix eller Amazon, och till och med den tidiga versionen av Siri på iPhone – allt detta drivs av olika former av AI. Dessa "smarta" funktioner blev så integrerade i vår teknik att vi ofta tog dem för givna.

Maskininlärning – ett stort steg framåt

Ett paradigmskifte kom med framstegen inom maskininlärning, särskilt under 2000- och 2010-talet. Tidigare AI-system krävde att programmerare noggrant definierade varje regel. Om man ville lära en dator att känna igen katter, behövde man specificera exakt vad som utgör en katt – antal öron, form på svansen, etc. Med maskininlärning kunde man istället mata datorn med tusentals bilder på katter och låta den själv upptäcka mönstren. Systemet fick "belöning" när det gissade rätt, vilket ledde till kontinuerlig förbättring.

Detta öppnade dörren för mer avancerade tillämpningar. Plötsligt kunde vi ha självkörande bilar, ansiktsigenkänning i stor skala, och mer sofistikerade språköversättningar. AI blev inte bara bättre på specifika uppgifter, utan också mer flexibel och användbar i olika sammanhang.

Från Chat GPT och framåt

2022 markerade början på nästa stora AI-revolution med lanseringen av ChatGPT. Detta var genombrottet för generativ AI i stor skala – system som inte bara kan analysera befintlig information, utan också skapa ny, till synes original, innehåll. Vare sig det handlar om att skriva en uppsats, komponera en melodi, eller generera en bild utifrån en textbeskrivning, kunde AI nu producera material som var svårt att skilja från mänskligt skapat innehåll.

Idag finns AI överallt omkring oss, ofta på sätt vi knappt reflekterar över. Den optimerar våra sökmotorer, personaliserar våra sociala medieflöden, hjälper till att diagnostisera sjukdomar, och till och med assisterar i kreativa processer. Vi står nu inför nya utmaningar och möjligheter: Hur balanserar vi de enorma fördelarna med AI mot risker som integritetsfrågor och potentiell arbetslöshet? Hur säkerställer vi att AI-system är etiska och rättvisa?

AI:s historia är en berättelse om mänsklig uppfinningsrikedom, om höga förväntningar och oväntade utmaningar, om perioder av framsteg och stagnation. Men framför allt är det en pågående resa. Med varje nytt genombrott omdefinieras gränserna för vad som är möjligt. Vem vet var vi kommer att vara om ytterligare 80 år? En sak är säker: AI kommer att fortsätta att forma vår värld på sätt vi kanske bara börjar ana.

I skolans och förskolans värld kan du allt oftare höra om generativ AI. Men vad är det egentligen?

Generativ AI är en typ av artificiell intelligens som kan skapa nytt innehåll. Det kan vara:

  • Text
  • Bilder
  • Ljud
  • Video

Det speciella med generativ AI är att den inte bara återger information den har lärt sig. Istället kombinerar den sin kunskap på nya sätt för att skapa något originellt. Det är som om den kan "tänka" och "skapa" på ett sätt som liknar mänsklig kreativitet.

Stora språkmodeller och neurala nät

Bakom textbaserad generativ AI ligger något som kallas stora språkmodeller. Tänk dig dessa som enorma digitala hjärnor som har "läst" otroliga mängder text.

Dessa modeller fungerar genom så kallade neurala nät. De är uppbyggda för att efterlikna hur våra egna hjärnor fungerar:

  • De har massor av sammankopplade "nervceller"
  • Dessa "nervceller" skickar signaler till varandra
  • Genom detta nätverk av signaler kan modellen bearbeta information och skapa innehåll, output

Hur fungerar en chattbot?

En chattbot som ChatGPT försöker på många sätt efterlikna hur en mänsklig hjärna fungerar. Låt oss ta ett exempel för att förstå hur:

Associationer: Om någon säger ordet "Italien" till dig, får du troligen olika associationer. Du kanske tänker på pizza, pasta och påven.

AI:ns "läsning": På liknande sätt har en stor språkmodell "läst" i princip all tillgänglig text på internet. Det är som världens längsta bokcirkel!

Kunskapsstruktur: För varje begrepp har AI:n skapat en slags "bok":

  • "Pizza" är en bok
  • "Pasta" är en annan bok

Varje sida i dessa böcker representerar olika perspektiv på begreppet.

För pizza kanske det finns sidor om:

  • Olika typer (pinsa, kebabpizza)
  • Recept på deg
  • Pizzans historia

Och mycket mer!

Prompt: När du skriver till en chattbot gör du något som kallas en "prompt". Det är helt enkelt din fråga eller instruktion.

Bearbetning: Innehållet i din prompt vägs och analyseras. Sedan tar den vägen genom det neurala nätverket där olika begrepp aktiveras, ungefär som när du får associationer.

Tokens och Output

För att förstå hur chattboten skapar sitt svar är det bra att känna till två begrepp:

Token: Detta är som en byggsten i språket. Det kan vara:

  • Ett helt ord
  • En del av ett ord

Output: Detta är helt enkelt svaret som chattboten ger.

Hur skapar chattboten sitt svar?

Det chattboten egentligen gör är att den försöker förutsäga vilken token som mest sannolikt kommer näst i en sekvens.

Exempel:

  • Om jag ber dig fortsätta meningen "Det var en...", så är nästa ord kanske "gång" eller "dag".
  • Chattboten gör samma sak, men utifrån din instruktion till chattboten samt baserat på all text den någonsin har "läst".

När du chattar med en AI skapar den inte bara meningar från ett förprogrammerat manus.

  • Den väger sannolikheten för miljontals möjliga nästa ord.
  • Detta baseras på din prompt och all sin "läsning".
  • Den väljer det mest sannolika ordet.
  • Processen upprepas för varje ny token i svaret.

Det är därför den kan skapa svar som känns både relevanta och kreativa!

Sammanfattning

Generativ AI, som den du kan se i moderna chattbotar, är ett fascinerande exempel på hur teknologi kan efterlikna mänsklig tankeförmåga och kreativitet. Genom att förstå grunderna i hur dessa system fungerar kan du bättre uppskatta deras möjligheter och begränsningar i skolans värld.

Mer tips!

Konkreta tips på verktyg och praktiker hittar på sidan AI som pedagogiskt arbetsverktyg

  • Publicerad: 16 sep 2024
  • Senast uppdaterad: 30 okt 2024
Har du frågor?

Joel Rangsjö

Lärare och verksamhetsutvecklare AI

Dela sidan

Relaterade nyheter

Lär dig mer
25 sep 2024 07:02
Nyfiken på AI? - Kolla in vårt nya utbildningsmaterial
Sedan några veckor tillbaka har utbildningsförvaltningen en verksamhetsutvecklare med fokus på AI. Det innebär att du som pedagog inom förskolan, gru...

Relaterade blogginlägg

AI i skolan
27 sep 2024 12:36
Använd bilder, pdf-filer och mera med AI-verktyget Copilot
Har du upptäckt att du kan använda Microsoft Copilot på din arbetsdator? Oavsett svar måste du testa bildfunktionerna i Copilot! Det tar inte många m...
AI i skolan
28 aug 2024 11:06
"Pappa, hur ser en pandadil ut?"
Min yngsta dotter ställer frågan i rubriken mitt i det vanliga kvällsmyllret – mitt bland läxor, middagsdisk och vardagskaos. Jag ler och svarar: "Sk...
AI i skolan
22 okt 2024 09:25
Räkna med att dina elever använder AI och planera därefter
AI är inte längre något som tillhör framtiden; det är här, mitt i våra klassrum. Eleverna använder AI, och det påverkar hur vi som lärare måste tänka...