Lära om AI
Antal Sidor: 21
AI, arbetsmarknad och framtida färdigheter
Här kan du läsa om framtiden, hur AI påverkar arbetsmarknaden och listar några färdigheter som kan komma vara viktiga i en framtid full av AI.
AI är överallt, och det känns ibland som att vi inte kan undkomma diskussionerna om dess påverkan. Du har kanske hört talas om AI på nyheterna, läst om det i sociala medier eller till och med provat några AI-verktyg själv. Kanske känner du en fascination för vad tekniken kan göra, eller så är du trött på alla rubriker och osäker på om AI är något att lita på.
Oavsett hur du känner, kan vi inte förneka att utvecklingen går otroligt snabbt. På bara några år har AI gått från att vara något abstrakt och futuristiskt till att vara en integrerad del av vår vardag – från sociala medier till sjukvården, arbetslivet och utbildningen. Chat GPT är den tjänst som snabbast nådde 100 miljoner användare. Snabbare än Instagram, TikTok och Snapchat. Det går fort nu säger även den som följer AI-utvecklingen och det finns inga tydliga tecken på att den teknologiska utvecklingen kommer att sakta ner nämnvärt.
Det är här vi som lärare kommer in. Mitt i denna snabba förändring har vi ett stort ansvar att förbereda våra elever för en framtid där AI kommer att spela en allt större roll. Men hur gör vi det på bästa sätt?
Målet med AI-utvecklingen: AGI
För att förstå AI:s framtid måste vi börja med målet: att nå AGI – artificiell generell intelligens. Idag har vi "smal AI", som är bra på specifika uppgifter som att känna igen bilder eller ge rekommendationer på Netflix. Men AGI skulle vara något mycket större – en AI som kan resonera och lösa problem på alla möjliga områden, precis som en människa.
Det är en av de mest diskuterade frågorna inom AI-forskningen. Många undrar: Hur nära är vi att nå AGI?
Hur långt bort är AGI?
Svaret på den frågan varierar kraftigt beroende på vem du frågar. Vissa experter menar att AGI ligger årtionden bort, kanske så långt som 2040. Andra tror att vi aldrig kommer att nå den punkten. Och så finns det de som menar att AGI är precis runt hörnet – kanske så snart som 2027.
Det viktiga är inte att fastna i spekulationer om exakta tidsramar. Istället bör vi fundera på hur vi ska hantera de möjligheter och utmaningar som uppstår på vägen mot AGI. Vi behöver förstå vad det skulle innebära för arbetsmarknaden, utbildningen och samhället i stort.
OpenAI:s processmall för AI-utveckling
För att få en bättre bild av hur AI-utvecklingen kan se ut framöver kan vi titta på OpenAI:s modell, som delar in AI-utveckling i fem nivåer:
Nivå 1: Chatbottar
Det är här vi befinner oss idag med AI som ChatGPT. AI kan föra konversationer, svara på frågor och hjälpa till med enkla uppgifter – men det finns fortfarande tydliga begränsningar.
Nivå 2: Resonerare
Nästa steg är AI som kan resonera och lösa problem på mänsklig nivå. Här skulle AI inte bara ge svar, utan också själv dra slutsatser och fatta beslut.
Nivå 3: Agenter
Agenter skulle kunna utföra handlingar självständigt och effektivt hantera komplexa uppgifter utan att behöva direkt instruktion hela tiden.
Nivå 4: Innovatörer
På denna nivå skulle AI hjälpa till att skapa nya teknologiska lösningar och uppfinningar, driva innovation framåt och agera som en kreativ partner.
Nivå 5: Organisationer
AI på denna nivå skulle kunna hantera hela organisationer, fatta beslut och optimera processer på en nivå som vi idag bara kan ana.
Vi befinner oss för närvarande på nivå 1, men vi rör oss mot högre nivåer. Varje steg framåt öppnar nya dörrar – både för nya möjligheter och för nya utmaningar
AI:s påverkan på arbetsmarknaden
AI påverkar arbetsmarknaden redan idag. Företag som Klarna anställer redan AI-assistenter för att hantera kundservice, och listan över yrken som kan komma att påverkas av AI växer snabbt. Enligt tidningen Business Insider är några av de yrken som löper störst risk för förändring:
- Programmerare
- Journalister och innehållsskapare
- Jurister
- Marknads- och dataanalytiker
- Finansanalytiker
- Revisorer
- Kundservicepersonal
Automatiseringen av arbetsuppgifter inom dessa yrken innebär att många traditionella jobb kan försvinna eller förändras. Samtidigt öppnar AI dörren för nya typer av jobb som vi kanske inte ens kan föreställa oss idag.
Exempel på AI:s påverkan på arbetsmarknaden
Enligt en rapport från World Economic Forum kan AI skapa 133 miljoner nya jobb globalt fram till 2025, samtidigt som 75 miljoner jobb kan försvinna. Denna förändring kommer att kräva att vi tänker om kring hur vi utbildar och förbereder elever för framtidens arbetsmarknad. Nya yrkesroller, som AI-etiker och maskininlärningsspecialister, kommer att växa fram.
Det är också värt att notera att upp till 60 % av jobben i avancerade ekonomier kan påverkas av AI. I tillverkningsindustrin, till exempel, måste arbetare omskolas för att kunna hantera och underhålla AI-drivna maskiner. Istället för att manuellt operera maskiner behöver de nu kunna programmera och övervaka AI-system. Detta kräver nya färdigheter och ett nytt tänkesätt.
AI och lärande: Hur vi utbildar för framtiden
Vi står inför en stor förändring inom utbildningen, där AI inte bara kan lösa vissa problem utan också skapa nya utmaningar. Som lärare måste vi rusta våra elever med rätt verktyg för att möta framtiden. Det handlar inte bara om tekniska färdigheter utan också om att utveckla ett kritiskt tänkande kring AI:s roll i samhället och hur teknologin påverkar oss.
Här kommer UNESCO:s ramverk för AI-färdigheter in som en viktig resurs. Ramverket identifierar de kompetenser som framtidens studenter kommer att behöva:
- Människocentrerad AI
Elever måste förstå att AI är ett verktyg som människor kontrollerar och påverkar. Det är viktigt att diskutera hur AI påverkar mänskliga rättigheter och samhällets värderingar, och att förstå vikten av mänsklig kontroll över teknologin. - Etik och AI
Elever behöver utveckla en etisk förståelse kring AI – hur den används, vilka principer som styr dess utveckling och hur vi kan säkerställa att AI-system följer etiska riktlinjer. - Grundläggande AI-tekniker
Att kunna förstå data, algoritmer och programmering blir allt viktigare. Men det handlar inte bara om att använda färdiga AI-verktyg, utan också om att kunna anpassa dem för olika uppgifter och situationer. - AI-systemdesign
Här ingår förmågan att formulera problem som AI kan lösa, och att konfigurera och optimera AI-arkitekturer för att möta specifika behov. - Tvärvetenskapliga färdigheter
Framtidens arbetsmarknad kommer att kräva att elever integrerar kunskaper från olika ämnen. AI tillämpas i allt från naturvetenskap och teknik till konst och humaniora.
Detta ramverk erbjuder en omfattande och människocentrerad syn på AI-kunskaper, vilket är avgörande för att vi ska kunna förbereda elever för de utmaningar och möjligheter som väntar.
Lärarens ansvar i en AI-värld
Som lärare har vi en stor uppgift framför oss. Det kan kännas överväldigande att förstå och undervisa om AI när tekniken utvecklas i en rasande fart. Men vi behöver inte göra detta ensamma – tillsammans kan vi skapa en lärandemiljö som rustar våra elever med de kunskaper och färdigheter de behöver för framtiden. Vi behöver kanske våga erkänna att vi inte kan och förstår allt, men att vi är villiga att utforska och förstå TILLSAMMANS med eleverna!
Skolan behöver kanske inte förändras i grunden
Även om AI förändrar mycket, behöver vi inte överge det vi vet fungerar. Skolan måste fortsatt vara en plats där elever lär sig grundläggande färdigheter som att läsa, skriva och tänka kritiskt. Dessa färdigheter kommer bara att bli viktigare i en framtid där AI spelar en allt större roll. Kanske ger det oss ett tillfälle att centrera skolans syfte och det pedagogiska varför-frågan kanske kan få en allt mer framskjuten position.
Men vi måste också våga anpassa oss och integrera ny kunskap om AI i undervisningen. Det handlar inte om bara om att förändra allt, utan om att bygga vidare på det vi redan gör bra.
AI är viktigt men andra egenskaper är viktigare?
I World Economic Forums rapport framgår det att kunskaper om AI kommer att bli allt viktigare på arbetsmarknaden. Men samtidigt visar en intervju med 700 VD:ar på amerikanska storföretag att det inte bara är teknisk kompetens som efterfrågas. Social kompetens, empati, samarbetsförmåga och lyhördhet lyfts fram som minst lika viktiga när de anställer ny personal.
Skolans värdegrundsarbete är centralt
Skolans arbete med värdegrundsfrågor blir därför ännu viktigare i en tid av teknologiska förändringar. Förmågan att interagera med andra, förstå etiska dilemman och vara en aktiv deltagare i det demokratiska samtalet är avgörande färdigheter som vi behöver stärka hos våra elever.
Livslångt lärande i en föränderlig värld
En sak är säker: världen förändras snabbt, och vi behöver lära elever att vara flexibla och nyfikna. Livslångt lärande blir en central del av framtiden. Det handlar inte bara om att skaffa sig kunskaper för nuet, utan att hela tiden vara beredd att utvecklas och anpassa sig till nya teknologiska och sociala förhållanden.
Framtiden tillhör dem som tror på skönheten i sina vackra drömmar
Som Eleanor Roosevelt en gång sade: "Framtiden tillhör dem som tror på skönheten i sina drömmar." Vår uppgift som lärare är att hjälpa våra elever att våga drömma om framtiden och ge dem de färdigheter och det självförtroende de behöver för att navigera i en värld där AI spelar en stor roll.
- Publicerad: 16 sep 2024
- Senast uppdaterad: 19 sep 2024