Jönköpings kommun pedagog, till startsidan

Föreläsningsmaterial - AI i pedagogens vardag

I den här föreläsningen och tillhörande workshop får du konkreta exempel på hur du kan använda AI i såväl planeringsarbetet som i efterarbetet. Du får tips på verktyg som du kan använda för att både spara tid och bli mer kreativ.

Den här föreläsningen passar dig som vill få konkreta tips på hur du kan använda AI för att skapa material, bli mer kreativ eller dra nytta av generativ AI i det pedagogiska arbetet

Workshop - AI i pedagogens vardag

I denna workshop används såväl chattbotar som andra AI-verktyg för att accelerera och höja kvaliteten på det arbete du gör som pedagog. Du får såväl konkreta instruktioner till en chattbot, prompter som tips på andra AI-verktyg som du kan använda.

AI kan användas för att bolla idéer och få nya idéer. Denna prompt hjälper dig att komma igång. Den inskärper även AI:ns svar genom att tvinga den till självreflektion.

Prompt:
Agera som en erfaren lärare på högstadiet. Jag ska undervisa om källkritik i ämnet samhällskunskap. Ge mig 5 förslag på hur jag kan introducera källkritik för en klass i årskurs 9 som är nyfikna men lättdistraherade. Gör följande:

  • Ge mig tre alternativa sätt att introducera ämnet på.
  • Sätt en procentsats på hur sannolikt det är att varje alternativ når framgång.
  • Kritisera och resonera kring förslagen.

Desto mer information vi ger chattboten, desto bättre blir det svar vi får. Den här prompten visar hur man kan planera ett arbetsområde

Prompt:
Här kommer en ämnesplan. Läs den och svara med ”läst” [Ladda upp ämnesplanen]

Förklaring: Genom att först ge chattboten lektionsplanen - en promptteknik som kallas att primea chattboten - kan vi med större tillförsikt lita på att det svar vi får är relevant och korrekt. Klistra sedan in nästa prompt och anpassa den till ditt användningsområde.

Nästa prompt, i nästa meddelande:
Du är en erfaren högstadielärare i NO-ämnen. Din uppgift är att skapa ett arbetsområde i biologi för årskurs 8. Arbetsområdet ska sträcka sig över fyra veckor med två lektioner a 60 minuter per vecka ska handla om ekosystem och hållbar utveckling. Planen ska innehålla både teoretiska genomgångar, praktiska fältstudier samt diskussioner kring klimatförändringar och deras påverkan på olika ekosystem. Avsluta arbetsområdet med en större gruppuppgift där eleverna ska göra en presentation om hur de tror att deras lokala ekosystem kommer att påverkas av klimatförändringar. Eleverna är intresserade av miljöfrågor men har svårt att hålla koncentrationen under längre genomgångar. Du och jag ska diskutera fram upplägget. Börja med att ge mig en grovplanering och fråga mig om du behöver mer information.

Vi kan använda generativ AI för att skapa strukturer. Chattbotar kan skapa tabeller vilken kan vara användbart och överskådligt. Prompten nedan hjälper dig att skapa en läsårsplanering. Använd den och ändra så att den passar dina ämnen och årskurser.

Prompt:
Agera som en extremt erfaren och kreativ lärare för mellanstadiet i ämnet svenska. Jag vill att du hjälper mig att skapa en grovplanering för årskurs 5 för läsåret 23/24. Höstterminen börjar v. 34 och slutar v. 51, och höstlovet är v. 44. Vårterminen börjar v. 2, och eleverna är lediga v. 7 och v. 14. Eleverna har fyra lektioner i veckan à 60 minuter per lektion. Vi ska hinna med att arbeta med läsförståelse, skrivövningar, muntliga presentationer och källkritik under året. Jag vill att du skapar teman och arbetsområden som sträcker sig över 4–6 veckor och att de ska vara engagerande och relaterade till elevernas intressen, som sport, djur, äventyr och vänskap. Det ska också finnas en tydlig progression i arbetsområdena, där nya kunskaper bygger på tidigare. Jag vill att du sammanställer detta i en tabell med kolumnerna: vecka, ämnesområde, centralt innehåll, anteckningar (med några korta punkter om innehåll och progression), och förslag på examinationsuppgift. Ställ frågor om det är något du undrar över.

En chattbot är väldigt bra på att skapa analogier och exempel. Använd den för att skapa exempel utifrån dina elevers intressen. Ändra prompten så att den passar ditt användningsområde

Prompt:
Du är en expert på retorik och på att skapa pedagogiska analogier. Jag vill att du förklarar fotosyntesen för någon som älskar fotboll. Använd roliga och kloka exempel som anknyter till fotbollsvärlden, utan att för den skull förenkla det naturvetenskapliga innehållet.

En av styrkorna med generativ AI är att vi kan skapa saker som inte finns. Det gör att vi kan bjuda in fantasin på så många sätt. Kanske skapar du en bot som agerar som en fiktiv karaktär, eller - som här - låter du två historiska personer föra ett samtal om en viktig händelse.

Prompt:
Jag vill att du skapar återskapar ett historiskt samtal mellan X och X. Jag vill att samtalet ska fånga tidsandan och den historiska kontexten, men det ska vara presenterat på ett sådant sätt att elever i högstadiet blir intresserade av händelsen

Aldrig har det varit så lätt att jobba formativt. En chattbot är bra på att skapa frågor som är såväl på raden som bortom raden. Du behöver såklart läsa igenom frågorna.

Prompt:
Här kommer en läromedelstext. Skapa 15 frågor som tränar elevernas förståelse av texten. Jag vill att frågorna skall testa såväl deras faktaförståelse, deras förmåga att dra slutsatser och deras möjlighet att resonera kring innehållet.[Klistra in eller ladda upp läromedelstexten]

Behöver du ett nytt prov, eller ett omprov? Ge chattboten exempel som den kan förhålla sig till, det gör att det svar du får blir bättre.

Prompt:
Agera som en expert på att skapa prov för [stadie och ämne]. Här kommer fyra gamla prov i [ämnet]. Jag vill att du skapar ett liknande prov utifrån följande centrala innehåll. [Klistra in aktuellt centralt innehåll och ladda upp/klistra in de gamla proven]

AI och bedömning

Du behöver vara extremt försiktig om du vill använda AI i bedömningen. Dels kan du inte ladda upp en elevtext utan att ha avanonymiserat den och dels så ska inte en chattbot, även om den till viss del skulle kunna, bedöma elevernas texter. Bedömning är ju en del av läraryrket där du kalibrerar din undervisning och får syn på elevernas kunskaper och kan agera därutefter och således vore det dumt att avlasta det jobbet på en AI. Men AI kan vara en del i bedömningsarbetet.

Kanske har du slarviga anteckningar som behöver göras om till text. Detta kan du såklart anpassa efter eleven som ska läsa dina anteckningar. Låt chattboten veta något om mottagaren och anpassa sitt svar därefter (en elev som har svårt att ta kritik, en elev som behöver få svaret förklarat med många ord, etc.)

Prompt:
Jag bedömer PM som mina elever i kursen svenska 3 har skrivit. Jag vill att du omvandlar mina anteckningar till sammanhängande text. Här kommer kommentarerna. [Klistra in kommentarerna]

Kanske vill du ta reda på hur väl en elevtext stämmer överens med läromedelstexten. Kom ihåg att avanonymisera elevens text - både vad gäller innehåll och namn.

Prompt:
Här kommer en läromedelstext. Läs den och svara ”Läst” och invänta ytterligare instruktioner. [Klistra in texten]

Förklaring: På så sätt kan du sedan be chattboten att ge såväl allmänna som specifika kommentarer på hur väl elevens svar stämmer överens med läromedelstexten.

Prompt:
Ge en övergripande kommentar på hur väl dessa elevsvar överensstämmer med läromedelstexten. Ge tre exempel där eleven behöver utveckla sitt resonemang för att visa förståelse. Skriv med ett enkelt och tydligt språk. [Klistra in texten]

Varför är en text bättre än en annan. Här kan du enkelt låta en chattbot ge bedömningsexempel eller förklara kvalitetsskillnader mellan två texter.

Prompt:
Jag bedömer texter i kursen engelska 5. Jag kommer att bifoga ett exempel på en text som fått betyget A. I nästa meddelande kommer jag ge dig en ny text där jag vill att du lyfter fram fem punkter som är bra och tre utvecklingsområden. Använd texten som fick A som referens och förklara skillnaden i kvalitet mellan dessa texter. Ge också ett förslag på betyg. [Klistra in texten]

AI-verktyg

Det finns en uppsjö av AI-verktyg. En del bättre än andra. Här nedan hittar du fem verktyg som du kan ha användning av in ditt pedagogiska arbete

Använd Suno eller en liknande plattform som Udio för att snabbt skapa en låt om veckans läxor eller glosor. För att få bästa resultat kan du låta en chattbot skriva texten och sedan använda tjänsten för att förvandla den till en färdig låt.

Med tjänsterna Questionwell och Quizalize kan du skapa frågor utifrån en text eller en prompt som du sedan kan exportera och importera i Kahoot, Quizlet, Gimkit eller annat valfritt responssystem

Med Gamma.app kan du enkelt skapa en presentation baserat på en prompt eller en text som du klistrar in. Du har möjlighet att presentera direkt i appen eller exportera presentationen för vidare redigering

Det finns fler tjänster än Microsoft Copilot som kan skapa bilder. Alla har sin förtjänster och lämpar sig till olika användningsområden. Här nedan listar vi några.

Adobe Firefly – Från skaparna av Photoshop. Ett ganska intuitivt gränssnitt och många funktioner

Ideogram.ai – En bildgenerator med en hel del styrkor. Den förstår din instruktion väldigt bra vilket gör att du kan beskriva den bild du vill skapa med många detaljer. Den är också bra på att inkorporera text, vilket gör att du kan skapa såväl affischer som födelsedagskort.

Krea.ai – Skapar nya bilder och förbättrar befintliga. Bra för att ge AI-bilder ett mer naturligt utseende.

Leonardo.ai – Ett helt ekosystem av tjänster. Denna är ganska avancerad och kan verka något överväldigande till en början - men en hel del användbara funktioner.

Magic Studio – Inte den bästa bildgeneratorn, men den kräver inget konto vilket gör att man kan använda den i klassrummet med elever.

Microsoft Copilot – Finns i kommunens chattbot. Skriv bara "Skapa en bild av..." så fixar den det åt dig.

Midjourney – Kräver att man betalar, men kanske den bästa bildgenerator

Playground AI – Har många användbara verktyg där du inte behöver vara särskilt bra på att prompta för att ta fram användbart material

Invideo är en spännande tjänst där du snabbt kan skapa en film. Du ger tjänsten en instruktion (eller klistrar in ett färdigt manus) och tjänster tar hand om att skapa scener, lägger till berättarröst, bakgrundsmusik, etc. Det bästa med invideo.io är att du enkelt kan redigera din film; du skriver bara vad du vill få förändrat. Kanske vill du expandera avslutningen, kanske vill du ändra bakgrundsmusiken. Skriv bara det du vill ändra.

  • Publicerad: 9 okt 2024
  • Senast uppdaterad: 15 okt 2024
Dela sidan

Relaterat utbildningsmaterial

1 dec 2023 13:53
Chatbotar som lärarassistenter
I denna film får du lära dig hur du kan använda AI och chatbotar att hjälpa till med saker som du ställs inför i din vardag som lärare.

Relaterade nyheter

Nyhet
30 jan 2023 11:09
Chat GPT - vad är det?
Vad är Chat GPT och hur kan du använda den i undervisningen? Joel Rangsjö, lärare på Bäckadalsgymnasiet, förklarar mer för dig som är nyfiken.
Lär dig mer
25 sep 2024 07:02
Nyfiken på AI? - Kolla in vårt nya utbildningsmaterial
Sedan några veckor tillbaka har utbildningsförvaltningen en verksamhetsutvecklare med fokus på AI. Det innebär att du som pedagog inom förskolan, gru...

Relaterade blogginlägg

AI i skolan
22 okt 2024 09:25
Räkna med att dina elever använder AI och planera därefter
AI är inte längre något som tillhör framtiden; det är här, mitt i våra klassrum. Eleverna använder AI, och det påverkar hur vi som lärare måste tänka...
AI i skolan
27 sep 2024 12:36
Använd bilder, pdf-filer och mera med AI-verktyget Copilot
Har du upptäckt att du kan använda Microsoft Copilot på din arbetsdator? Oavsett svar måste du testa bildfunktionerna i Copilot! Det tar inte många m...
AI i skolan
28 aug 2024 11:06
"Pappa, hur ser en pandadil ut?"
Min yngsta dotter ställer frågan i rubriken mitt i det vanliga kvällsmyllret – mitt bland läxor, middagsdisk och vardagskaos. Jag ler och svarar: "Sk...