Lära om AI
Antal Sidor: 21
Att använda AI-genererat innehåll i undervisningen
Trots de utmaningar och risker som finns med AI-genererat innehåll, finns det också en enorm potential att använda det som ett pedagogiskt verktyg i skolans värld. Här får du veta vad en AI-genererad källa egentligen är och några källkritiska utmaningar som följer med det.
AI kan hjälpa dig att skapa skräddarsytt material för dina elever, baserat på deras intressen och förkunskaper. Du kan skapa interaktiva filmer, anpassade texter, ljudklipp och till och med poddar som engagerar och utmanar eleverna på rätt nivå.
AI öppnar dörrar för att möta eleverna där de är – i deras egna världar, med deras egna intressen, och på deras kunskapsnivå. Men när du använder AI-genererat innehåll i undervisningen måste du också förstå vad det faktiskt är och vad du bör ta hänsyn till när du använder det.
För att förstå vad en AI-genererad källa är, kan vi börja med att förklara hur AI-modeller, såsom språkmodeller, tränas. En AI-modell som exempelvis genererar text har tränats genom att läsa en enorm mängd textmaterial – från böcker, artiklar, forum och annan skriftlig information. Det kan liknas vid världens längsta bokcirkel, där AI "läser" allt den kan komma åt, men till skillnad från oss människor är den inte kapabel att analysera eller förstå kontexten fullt ut. Den bearbetar mönster och samband mellan ord och meningar.
När vi sedan ber en AI att skapa en ny text, genererar den en unik text baserad på vad den har lärt sig. Texten är alltså inte en kopia av något som redan finns, utan en sammansättning av vad AI:n har "läst". Det är viktigt att förstå att texten är i någon mån ny, men inte baserad på egen erfarenhet eller källor i traditionell mening.
När vi talar om traditionella källor inom källkritik, brukar vi dela in dem i förstahandskällor, andrahandskällor och ibland tredjehandskällor.
- Förstahandskällor är ögonvittnesskildringar eller dokument som skapats av någon som själv har upplevt eller deltagit i en händelse.
- Andrahandskällor är berättelser eller analyser som återger och tolkar information från förstahandskällor.
- Tredjehandskällor bygger på information från både förstahands- och andrahandskällor och kan vara mindre tillförlitliga på grund av det ökade avståndet från ursprungskällan.
En AI-genererad text eller bild bör snarare ses som en andrahandskälla. AI har inte egen erfarenhet eller tillgång till förstahandskällor – den återger och sammanställer befintlig information utan att kunna avgöra dess sanning eller relevans. På samma sätt som med andrahandskällor måste du därför förhålla dig kritisk till AI-genererat innehåll och analysera dess trovärdighet och syfte.
När du analyserar AI-genererade källor kan du använda samma källkritiska kriterier som du använder för andra typer av källor:
- Äkthetskriteriet: Är innehållet autentiskt? Här bör du fråga dig om AI
har använt trovärdiga källor i sitt träningsmaterial. Eftersom AI-modeller ofta tränas på enorma mängder data från hela internet, kan det finnas felaktig eller bristfällig information som påverkar resultatet. - Tendenskriteriet: Finns det en bakomliggande agenda eller bias i texten? Även om AI inte har egna motiv, kan den återspegla de fördomar och åsikter som finns i det material den har tränats på. Det är viktigt att vara medveten om att AI kan reproducera dessa bias.
- Tidssambandskriteriet: Hur aktuell är informationen? AI genererar innehåll baserat på äldre data, och därmed kan den missa de senaste händelserna eller förändringarna inom ett visst ämnesområde.
- Beroendekriteriet: Är informationen beroende av andra källor? Eftersom AI genererar innehåll baserat på befintlig text, kan du se det som beroende av andra källor snarare än som en oberoende aktör.
Genom att använda dessa kriterier kan du bedöma AI-genererat innehåll på ett mer kritiskt sätt och avgöra hur tillförlitligt och användbart det är i olika sammanhang.
- Publicerad: 16 sep 2024
- Senast uppdaterad: 19 sep 2024