Lära om AI
Antal Sidor: 21
Etik och datahantering AI
Artificiell intelligens (AI) förändrar hur vi undervisar. Som lärare har du en nyckelroll i att använda AI etiskt och effektivt.
Denna guide hjälper dig att:
- Förstå fördelar och risker i skolan
- Använda AI etiskt i din undervisning
- Vägleda elever i ansvarsfull AI-användning
AI kan förbättra undervisningen på många sätt, men det finns också risker.
Fördelar:
- Personanpassad inlärning
- Automatiserad återkoppling
- Administrativ hjälp
- Kreativa lektionsverktyg
Risker:
- Elevers integritet kan hotas
- Överdriven tillit till AI
- Oreflekterad avlastning
- Krav på digital kompetens ökar
Exempel:
En lärare använder AI för att skapa personliga övningar baserade på varje elevs prestationer. Detta sparar tid och ger eleverna anpassat material, men läraren måste granska övningarna för att säkerställa att de möter elevernas behov.
Läraren måste också säkerställa att inga elevers personuppgifter delas med AI-verktyget. Detta sker genom att eleven pseudonymiseras.
När du använder AI i undervisningen eller i din planering, tänk på detta:
- Sätt alltid elevernas lärande först
- Var transparent, det vill säga tydlig och öppen, med hur AI används
- Säkerställ rättvisa för alla elever
- Skydda elevers personuppgifter
- Behåll ditt professionella omdöme
- Håll dig uppdaterad om AI
Exempel:
En lärare använder ett AI-verktyg för att snabbt generera presentationer. Läraren granskar dock alltid presentationen nog för att säkerställa att innehållet är korrekt. Läraren gör också modifieringar i presentationen utifrån de didaktiska frågorna för att se till att innehållet passar elevgruppen och lärarens syfte.
AI kan vara ett kraftfullt verktyg för bedömning, men använd det med försiktighet:
- Använd AI som stöd, inte som ersättning
- Var medveten om AI-systemets eventuella bias, det vill säga skevheter och normer som kan göra att vissa perspektiv förfördelas beroende på den data som AI-systemet är tränat på.
- Var transparent med AI-användning i bedömningen
- Ge elever möjlighet att ifrågasätta AI-baserad återkoppling
- Var extra försiktig med känsliga ämnen i elevtexter
- Du som lärare sätter betyg - inte AI-verktyget
Exempel:
En svensklärare använder en chattbot för att leta efter specifika saker i en elevtext såsom talspråklighet, variation och kärnmeningar. Läraren låter chattboten ge förslag på hur meningarna kan förändras för att skapa en bättre text. Läraren har anonymiserat delar av texten och läser alltid igenom chattbotens svar för att säkerställa att de är korrekta. Läraren utgår även från svaren för att på gruppnivå använda svaren formativt och planera undervisningen därefter.
En checklista för säker och effektiv AI-användning:
- Använd endast AI-verktyg som är godkända av Utbildningsförvaltningen
- Förstå hur AI-verktyg fungerar och hanterar data
- Testa AI-verktyg noggrant innan du använder dem med elever
- Ha en plan B om AI-verktyget inte fungerar som förväntat
- Förklara dina AI-relaterade beslut för elever och föräldrar
- Dokumentera hur du använder AI i undervisningen
- Säkerställ att det resultat AI-tjänsten ger är korrekt, relevant, pedagogiskt och främjar lärande innan du delar det med eleverna
Exempel:
En lärare i samhällskunskap vill använda en AI-chatbot för att simulera debatter. Hon testar chatboten noggrant och förbereder alternativa övningar om tekniken skulle misslyckas.
Vägled eleverna i hur de använder AI ansvarsfullt:
- Lär ut kritiskt tänkande kring AI-genererat innehåll
- Uppmuntra alltid elever att se AI som ett verktyg, inte en ersättning för eget tänkande
- Skapa tydliga riktlinjer för när och hur AI får användas i skolarbetet
- Hjälp elever att förstå styrkor och begränsningar hos AI-verktyg
Exempel på riktlinjer för elever:
Okej att göra:
- Använda AI för att få idéer och inspiration
- Använda AI för att kontrollera stavning och grammatik
- Använda AI för att öva på olika ämnen
Inte okej att göra:
- Lämna in AI-genererat arbete som sitt eget
- Använda AI för att fuska på prov
- Dela personlig information med AI-verktyg
Exempel: En historielärare låter elever använda AI för research men kräver att de anger när och hur AI användes.
Att använda AI i skolan innebär vissa risker. Här är vanliga fallgropar och hur du undviker dem:
Blind tillit till AI: Förlita dig inte helt på AI resultat utan dubbelkolla och använd ditt eget omdöme.
Bristande transparens: Var alltid tydlig med hur AI används och vad det innebär för elever och föräldrar.
Förbisedd rättvisa: Se till att AI inte missgynnar vissa elever, exempelvis de med särskilda behov.
Innan du börjar använda ett AI-verktyg, ställ dig själv dessa frågor:
- Är verktyget godkänt av skolan?
- Förstår jag hur verktyget hanterar data?
- Har jag testat verktyget och sett att det fungerar som förväntat?
- Finns det en plan B om verktyget inte fungerar?
- Kan jag förklara för elever och föräldrar hur och varför detta AI-verktyg och på vilket sätt utbildningen för eleven blir bättre (typ) genom användningen av AI-verktyget
- AI kan förbättra undervisningen på många sätt, men använd det etiskt och ansvarsfullt.
- Var öppen med AI-användning och hjälp elever utveckla en sund relation till AI.
- Håll dig uppdaterad om AI och anpassa dina metoder vid behov.
- Kom ihåg att ditt professionella omdöme som lärare är oersättligt.
- Rådfråga kollegor eller IT-support vid osäkerhet om AI-användning.
- Publicerad: 16 sep 2024
- Senast uppdaterad: 19 sep 2024