Jönköpings kommun pedagog, till startsidan

Lära om AI

Antal Sidor: 21

Att skapa bilder med AI

Visst har du hört uttrycket "en bild säger mer än tusen ord". Kanske borde nu lägga till: "en AI-genererad bild säger de tusen ord vi vill få sagt". Här får du lära dig hur man kan skapa bilder med hjälp av AI.

Utvecklingen inom AI-genererade bilder har gått i en svindlande fart. För en tid sedan var det lätt att urskilja en AI-skapad bild från en som var tagen med kamera eller målad av en människa.

Idag är skillnaden ofta omöjlig att se med blotta ögat.

Denna utveckling öppnar upp för fantastiska möjligheter inom pedagogik och kommunikation. Du kan nu skapa skräddarsydda, högkvalitativa bilder för varje unikt lärotillfälle, utan att behöva vara expert på bildbehandling eller ha tillgång till professionella fotografer.

Här är några exempel på hur AI-genererade bilder kan berika undervisningen:

  • Anpassade illustrationer: Skapa bilder som perfekt matchar ditt lektionsinnehåll, oavsett ämne.
  • Historiska rekonstruktioner: Visualisera historiska händelser eller epoker för att göra historieundervisningen mer levande.
  • Vetenskapliga koncept: Illustrera komplexa vetenskapliga idéer som annars kan vara svåra att föreställa sig.
  • Språkinlärning: Generera bilder för ordförrådsövningar eller för att illustrera idiomatiska uttryck.
  • Kreativt skrivande: Låt elever skapa bilder som inspiration för berättelser eller som illustrationer till sina texter.
  • Kulturell förståelse: Skapa bilder som representerar olika kulturer och traditioner för att främja mångfald och inkludering.
  • Pedagogiska spel: Skapa unika bilder för memory-spel, pussel eller andra pedagogiska aktiviteter.

När du skapar bilder med AI är det viktigt att formulera din prompt (instruktion) väl. Här är en enkel struktur att följa:

  1. Format: Specificera bildtypen, t.ex. "ett oljemåleri" eller "ett realistiskt foto".
  2. Motiv: Beskriv huvudinnehållet i bilden, t.ex. "en grupp glada förskolebarn".
  3. Kontext: Lägg till detaljer om omgivningen eller situationen, t.ex. "leker utomhus i en höstig park".
  4. Modifierare: Inkludera stilistiska element eller inspirationskällor, t.ex. "i Claude Monets impressionistiska stil".

Exempel på en komplett prompt:

"Ett oljemåleri av en grupp glada förskolebarn som leker utomhus i en höstig park, i Claude Monets impressionistiska stil."

Ytterligare tips:

  • Var specifik: Ju mer detaljerad din beskrivning är, desto närmare kommer resultatet att matcha din vision.
  • Experimentera: Prova olika formuleringar och jämför resultaten.
  • Använd referensbilder: Många AI-verktyg låter dig ladda upp referensbilder för att guida stilen eller innehållet.
  • Iterera: Om du inte är nöjd med första försöket, justera din prompt och försök igen.
  • Tänk på för- och bakgrund: Beskriv både huvudmotivet och bakgrunden för en mer komplett bild.
  • Specificera ljus och färger: Ange önskad ljussättning och färgpalett för att styra bildens atmosfär.

Kom ihåg att AI-bildskapande är en kreativ process. Det kan kräva lite övning och experimenterande innan du hittar rätt sätt att kommunicera din vision till AI:n.

När du använder AI för att skapa bilder är det viktigt att vara medveten om bias, eller skevheter, som kan uppstå i resultaten. Dessa bias reflekterar ofta de fördomar och stereotyper som finns i samhället och som har blivit en del av AI-modellens träningsdata.

Vad är bias i AI-genererade bilder?

Bias i AI-genererade bilder uppstår när modellen konsekvent producerar bilder som speglar och förstärker vissa stereotyper eller snedvridna representationer av människor, kulturer eller koncept. Detta beror på att AI-modellerna tränas på enorma mängder bilder från internet och andra källor, vilka ofta innehåller mänskliga fördomar och samhälleliga skevheter.

Exempel på bias

Låt oss titta på några exempel på hur bias kan manifestera sig i AI-genererade bilder:

  • "En snygg tjej": Denna prompt kan resultera i bilder som främst visar unga, smala, västerländska kvinnor, vilket speglar en begränsad och stereotyp uppfattning om skönhet.
  • "En terrorist": Denna typ av prompt kan leda till bilder som förstärker skadliga stereotyper, ofta kopplade till specifika etniciteter eller religiösa grupper.
  • "En chef": Sådana bilder tenderar ofta att visa äldre, vita män i kostym, vilket reflekterar långvariga fördomar om ledarskap och makt i samhället.

Varför uppstår bias?

Bias i AI-genererade bilder uppstår huvudsakligen på grund av:

  1. Träningsdata: AI-modeller lär sig från miljontals bilder på internet. Om dessa bilder innehåller fördomar eller ojämlik representation, kommer modellen att återspegla detta.
  2. Samhälleliga normer: Bilderna som används för träning är ofta tagna eller skapade av människor och reflekterar därmed rådande samhällsnormer och fördomar.
  3. Algoritmisk förstärkning: AI-modeller kan oavsiktligt förstärka subtila bias i träningsdatan, vilket leder till överdrivna stereotyper i de genererade bilderna.

Hantering av bias i undervisningen

Som pedagoger har vi ett ansvar att vara medvetna om och aktivt motverka skadliga bias:

  • Medvetenhet: Var medveten om potentiella bias när du använder AI-genererade bilder.
  • Kritisk granskning: Granska kritiskt de bilder du får och fundera över vilka stereotyper eller fördomar de kan förstärka.
  • Variation i prompter: Experimentera med olika formuleringar för att få mer olika och representativa bilder.
  • Diskussion med elever: Använd eventuella skeva resultat som utgångspunkt för diskussioner om representation och fördomar i media och teknologi.
  • Komplettera med andra källor: Använd AI-genererade bilder i kombination med andra bildkällor för att säkerställa en bredare representation.
  • Rapportera problem: Om du stöter på särskilt problematiska bias, överväg att rapportera det till utvecklarna av AI-verktyget.

Genom att vara medvetna om och aktivt arbeta mot bias i AI-genererade bilder kan du använda denna teknologi på ett mer etiskt och inkluderande sätt i ditt klassrum.

  • Publicerad: 16 sep 2024
  • Senast uppdaterad: 2 okt 2024
Har du frågor?

Joel Rangsjö

Lärare och verksamhetsutvecklare AI

Dela sidan

Relaterade nyheter

Lär dig mer
25 sep 2024 07:02
Nyfiken på AI? - Kolla in vårt nya utbildningsmaterial
Sedan några veckor tillbaka har utbildningsförvaltningen en verksamhetsutvecklare med fokus på AI. Det innebär att du som pedagog inom förskolan, gru...

Relaterade blogginlägg

AI i skolan
27 sep 2024 12:36
Använd bilder, pdf-filer och mera med AI-verktyget Copilot
Har du upptäckt att du kan använda Microsoft Copilot på din arbetsdator? Oavsett svar måste du testa bildfunktionerna i Copilot! Det tar inte många m...