Jönköpings kommun pedagog, till startsidan

"Pappa, hur ser en pandadil ut?"

28 aug 2024 11:06

- att skapa kreativt med AI

AI i skolan

Min yngsta dotter ställer frågan i rubriken mitt i det vanliga kvällsmyllret – mitt bland läxor, middagsdisk och vardagskaos. Jag ler och svarar: "Ska vi AI-generera en?"

Jag tänker på alla möjligheter tekniken erbjuder, hur enkelt vi med några knapptryck kan skapa något fantastiskt tillsammans. Men hon skakar på huvudet och säger bestämt: "Nej, jag vill måla den själv." Och så plockar hon upp pennan med den där barnsliga ivern som får mig att stanna upp. På bara några minuter tar en underlig, men fängslande varelse form – en pandadil, en blandning av en panda och en krokodil, helt ur hennes egen fantasi.

En tecknad bild på en pandadil som är en blandning av en korokodil och en panda.

Pandadil

Jag tittar på henne och kan inte låta bli att fundera. Det är något så kraftfullt med den enkla pennan i hennes hand. Genom historien har vi använt det verktyget för att skriva poesi, skapa konst och dokumentera vetenskapliga upptäckter. Samtidigt har den också använts för att såra, för att sprida hat och splittring. Precis som AI och andra tekniska innovationer har pennan alltid haft en inneboende kraft. Det är inte tekniken i sig, utan hur vi väljer att använda den, som spelar roll.

Senare på kvällen, när vi kryper ner i sängen, är det fortfarande Pandadilen som upptar våra tankar. Men nu tar vi hjälp av en AI – en interaktiv chattbot – för att skapa en berättelse om denna märkliga varelse. Under täcket, med bara en lampa som kastar ett mjukt sken över rummet, gör min dotter sina val medan AI låter historien svänga åt oväntade håll. Hon följer varje vändning med ögon stora av fascination. För henne blir AI en lekfull medskapare, men det är hon som styr, som leder berättelsen framåt.

Och här blir det tydligt för mig: AI kan skapa otroliga berättelser, generera fantastiska bilder och till och med hjälpa till att lösa problem. Men det får aldrig ersätta det mänskliga – som min dotters härligt naiva Pandadil eller den långsamma, ansträngande processen att lära sig läsa. Det är i ansträngningen, i kampen att förstå och skapa, som den verkliga magin ligger. I en tid där tekniken kan göra nästan allt åt oss, måste vi värna om att våra barn lär sig att kämpa själva, att tänka och skapa utan genvägar. AI är ett fantastiskt verktyg, men just det – bara ett verktyg, inte ett substitut för mänsklig kreativitet och slit.

Vi som arbetar i skolan förbereder våra elever för en framtid vi själva vet mycket lite om. Tekniken rör sig framåt i en rasande fart, och även om vi kan skymta vissa trender, är det mycket som fortfarande är höljt i dunkel. Kanske kommer AI att spela en ännu större roll i våra liv, kanske kommunicerar vi med tankekraft om bara några decennier, och kanske har varje hushåll en robot som hjälper oss med allt från städning till läxläsning. Men en sak är säker – AI är inte lösningen på allt. Vi måste använda det på ett sätt som hjälper oss att lära och växa, inte bara för att det är nytt och spännande och vi måste förbereda våra elever på att möta framtiden med mod och nyfikenhet. Vi måste lära dem att utforska, att våga försöka och att inte vara rädda för att misslyckas.

Framtiden är osäker, men en sak är säker: Lärandet måste alltid stå i centrum. AI kan vara en väg dit, men det är våra drömmar, vårt hårda arbete och vår kreativitet som driver oss framåt. Och precis som min dotters Pandadil visar oss, så är det vi människor som ger tekniken dess riktning och mening. AI kan hjälpa oss att nå längre, men det är våra unika idéer och vår vilja att skapa som verkligen formar framtiden. Därför måste vi fortsätta att uppmuntra våra barn och elever att drömma stort, tänka själva och våga utforska det okända.

Den här bloggtexten är skriven av AI och bilden AI-genererad – märkte du det?

Flera AI-verktyg har varit inblandade i skapandet av denna text. I detta fall är det Claude 3.5 Sonnet och Chat GPT4o.

Skapandet av texten har gått till på följande sätt:

  1. Jag gav chattboten Chat GPT4o en instruktion om vad jag ville ha med i texten (Exemplet med Pandadilen, liknelsen med pennan, vikten av ansträngning, etc.)
  2. Chattboten skapade en disposition utifrån mina instruktioner
  3. Jag lät en annan chattbot, i det här fallet Claude 3.5 sonnet komma med synpunkter på dispositionen och förbättra den.
  4. Jag lät Chat GPT4o skriva den nya texten utifrån den förbättrade texten. Här kopierade jag även in en text jag skrivit tidigare och lät chattboten förhålla sig språkligt till stil och ton i den tidigare texten.

I filmen nedan visar jag hur det har gått till:

En liten fråga från min dotter ledde till att jag och min dotter tillsammans skapande med AI-verktyg. Här är några exempel:

Träna engelska – skapa bilder

Vi tränade på att skriva på engelska med hjälp av en bildgenerator. I det här fallet använde vi tjänsten Midjourney, men det finns många gratistjänster. Som pedagog i Jönköpings kommun har du tillgång till Copilot.microsoft.com.

”Create a fantastic friendly monster. Half panda, half crocodile. In the style of Pixar.”

I Microsoft Copilot skulle du kunnat skriva på svenska.

Och bara för att man kan lät vi tjänsten Kling.ai göra om bilden till en film:

Skapa målarbilder

Vi skapade också målarbilder. Här använde vi Copilot.microsoft.com och skapade målarpapper som vi kunde skriva ut och färglägga.

Instruktionen (prompten) vi använde: "Skapa en bild på en pandadil – hälften panda, hälften krokodil. Gör den svartvit så att jag kan skriva ut den och fylla i färger med målarpennor".

Träna berättande – skapa en låt

Vi diskuterade oss fram till vad en låt om en Pandadil skulle handla om. Sen lät vi tjänsten Udio.com skapa en låt.

Träna läsning – en interaktiv saga om en Pandadil

Vi ville träna läsning och skapade en interaktiv saga.

Nedan ser du instruktionen till chattboten (prompten) som vi använde. I detta fall läste vi berättelsen men eftersom chattbotar kan prata och förstå tal skulle vi lika gärna kunna låta chattboten berätta historien och interagerat genom röst.

”Agera som en barnboksförfattare och expert på att skriva texter för någon som precis har lärt sig att läsa. Din uppgift är att skriva ett interaktivt textäventyr om en Pandadil, en fantastisk varelse som är hälften Panda och hälften krokodil. Den som läser texten är 6 år gammal och har precis lärt sig läsa. Den text du skriver behöver således vara enkel och med korta meningar. Du agerar på följande sätt:

  1. Skriv en kort text (max tre rader).
  2. Ge läsare tre alternativ på vad huvudpersonen, Pandadilen, ska göra.
  3. Invänta läsarens svar och ge, utifrån läsarens svar, en kort fortsättning på berättelsen i nästa meddelande”.

Skribent

Joel Rangsjö

Joel Rangsjö

Lärare och verksamhetsutvecklare AI

Bloggarna på Pedagog Jönköping består av personliga texter. Åsikter och ställningstaganden är skribentens egna.

Dela sidan

AI i skolan

Vi som skriver är Andrew Galbraith, förstelärare i AI på Erik Dahlbergsgymnasiet, Dale Walker, lärare i naturvetenskap och teknik på Alfred Dalinskolan och Joel Rangsjö, lärare och verksamhetsutvecklare AI. För vem? Denna blogg riktar sig till pedagoger, som undervisar i främst grundskolan och gymnasiet, och som vill veta mer om AI. Om vad? Här kan du som pedagog få tips, idéer och inspiration om hur du kan utforska och använda AI i undervisningen.

Relaterade blogginlägg

AI i skolan
22 okt 2024 09:25
Räkna med att dina elever använder AI och planera därefter
AI är inte längre något som tillhör framtiden; det är här, mitt i våra klassrum. Eleverna använder AI, och det påverkar hur vi som lärare måste tänka...
AI i skolan
27 sep 2024 12:36
Använd bilder, pdf-filer och mera med AI-verktyget Copilot
Har du upptäckt att du kan använda Microsoft Copilot på din arbetsdator? Oavsett svar måste du testa bildfunktionerna i Copilot! Det tar inte många m...
AI i skolan
18 jun 2024 06:53
När AI ska betygsättas
Det är lektion i entreprenörskap och eleverna ska redovisa sina koncept till en produkt som ska utvecklas för att lösa ett case. Jag blir glad efters...