Jönköpings kommun pedagog, till startsidan

Lära om AI

Antal Sidor: 20

Risker, faror och utmaningar i närtid

Chat GPT har mer än 200 miljoner användare varje vecka. Olika AI-system används för beslutsfattande och den nya bild- och videgeneratorer gör att det går att skapa övertygande deef fakes. Här hittar du några av de utmaningar, faror och risker som finns med AI redan idag.

Som pedagog är det viktigt att vi förstår och kan förmedla de etiska och sociala utmaningarna som AI medför. Här utforskar vi fem centrala områden där AI kan påverka samhället på problematiska sätt.

1. Bias och diskriminering i AI-system

Förklaring: AI-system kan förstärka och sprida fördomar om de tränas på data som innehåller bias.

Exempel: AI-rekryteringsverktyg har visat sig kunna förstärka historiska fördomar och diskriminering. I ett uppmärksammat fall identifierade en algoritm irrelevanta faktorer som att heta "Paul" eller "Jared" som indikatorer på framgång, vilket ledde till orättvis diskriminering baserad på kön och potentiellt etnicitet.

För pedagoger:

  • Diskutera med elever hur till synes neutrala algoritmer kan leda till diskriminering.
  • Använd detta exempel för att illustrera vikten av kritisk granskning av AI-system i arbetslivet.
  • Uppmuntra elever att reflektera över hur bias kan uppstå i data och hur det kan motverkas.

2. Oreflekterad avlastning och beroende av AI

Förklaring: När människor förlitar sig för mycket på AI-assistenter riskerar de att förlora viktiga kognitiva förmågor.

Exempel: Överdrivet beroende av GPS-navigering har visat sig kunna försämra vår naturliga orienteringsförmåga. Detta är ett tydligt exempel på hur teknologi som är menad att hjälpa oss kan leda till att vi förlorar viktiga färdigheter.

För pedagoger:

  • Diskutera balansen mellan att använda teknologi som hjälpmedel och att bibehålla grundläggande färdigheter.
  • Reflektera över vilka färdigheter som är viktiga att behålla i en AI-driven värld.

3. Informationsöverflöd och filterbubblar

Förklaring: AI-drivna rekommendationssystem kan skapa "filterbubblar" där användare främst exponeras för information som bekräftar deras existerande åsikter.

Exempel: Personanpassade algoritmer på sökmotorer och sociala medier skapar miljöer där användare främst ser information som bekräftar deras befintliga åsikter. Detta kan leda till ökad polarisering och begränsad exponering för olika perspektiv i samhällsdebatten.

För pedagoger:

  • Lär ut vikten av att aktivt söka information från olika källor och perspektiv.
  • Skapa övningar där elever jämför informationsflöden från olika plattformar och diskuterar skillnaderna.
  • Diskutera hur filterbubblar kan påverka demokratin och samhällsdebatten.

4. Desinformation och deepfakes

Förklaring: AI kan användas för att skapa övertygande falsk information och manipulerade medier, vilket kan ha allvarliga konsekvenser.

Exempel: En AI-genererad deepfake-video av Ukrainas president Zelenskyj som uppmanade till kapitulation spreds under den ryska invasionen. Även om videon snabbt avslöjades som falsk, visar den på potentialen för sådana tekniker att orsaka panik och förvirring i kritiska situationer.

För pedagoger:

  • Undervisa i avancerad digital källkritik, inklusive hur man identifierar deepfakes.
  • Diskutera de potentiella konsekvenserna av deepfakes för demokrati, säkerhet och tillit i samhället.
  • Skapa övningar där elever får analysera och diskutera autenticiteten i olika typer av medieinnehåll.

5. Algoritmisk ojämlikhet och social polarisering

Förklaring: AI-system kan oavsiktligt förstärka existerande sociala och ekonomiska ojämlikheter genom hur de fattar beslut.

Exempel: AI-system som används för att fatta beslut om krediter, anställningar eller rättsliga frågor kan förstärka existerande ojämlikheter genom att favorisera vissa grupper över andra. Detta kan leda till ökad social polarisering och minskad social rörlighet i samhället.

För pedagoger:

  • Diskutera hur AI-beslut kan påverka olika samhällsgrupper olika och förstärka befintliga ojämlikheter.
  • Analysera verkliga fall av algoritmisk ojämlikhet och diskutera möjliga lösningar.
  • Uppmuntra elever att tänka på rättvisa och inkludering när de designar eller använder teknologi.

Sammanfattning

Som pedagoger har vi en nyckelroll i att förbereda nästa generation för en AI-driven värld. Genom att integrera dessa diskussioner i vår undervisning kan vi:

  • Öka medvetenheten om AI:s komplexa påverkan på samhället och individen.
  • Utveckla elevernas förmåga till kritiskt tänkande kring teknologi och information.
  • Främja en etisk och ansvarsfull inställning till AI-användning och AI-utveckling.

Som pedagog är det viktigt att vi förstår och kan förklara de tekniska och säkerhetsrelaterade utmaningarna som AI medför. Här följer fem centrala områden där AI kan skapa nya risker och problem i samhället.

1. Cybersäkerhet och sårbarheter i AI-system

Förklaring: AI-system kan själva bli mål för cyberattacker, vilket kan leda till allvarliga säkerhetsrisker.

Exempel: En typ av attack kallas "adversarial attack" (motståndarsattack). Här försöker angripare lura AI-systemet genom att manipulera den information som systemet får. I ett experiment lyckades forskare lura en självkörande bil att feltolka en stoppskylt som en hastighetsbegränsningsskylt genom att sätta små klistermärken på skylten. Detta visar hur känsliga AI-system kan vara för små förändringar i sin omgivning.

För pedagoger:

  • Diskutera med elever hur AI-system kan vara sårbara för manipulation.
  • Använd exemplet med trafikskylten för att illustrera hur små förändringar kan ha stora konsekvenser i AI-system.
  • Uppmuntra elever att tänka kritiskt kring säkerheten i AI-drivna system i vår vardag.

2. Dataintegritet och personlig integritet

Förklaring: AI-system behöver ofta stora mängder data för att fungera effektivt. Detta kan leda till risker för vår personliga integritet när information samlas in och används utan vår vetskap eller samtycke.

Exempel: Det uppdagades att Amazons smarta högtalare med AI-assistenten Alexa ibland spelade in och lagrade privata konversationer utan att användarna visste om det eller hade gett sitt tillstånd. Detta väckte oro kring hur våra personliga data samlas in och används av AI-system i hemmet.

För pedagoger:

  • Diskutera betydelsen av personlig integritet i en digital värld.
  • Låt elever reflektera över vilken information de är bekväma med att dela med AI-system.
  • Undervisa om vikten av att läsa användarvillkor och förstå hur våra data används.

3. AI och energiförbrukning

Förklaring: Att träna och driva stora AI-modeller kräver enorma mängder energi, vilket kan ha betydande miljöpåverkan.

Exempel: Att generera en bild med en tjänst som Midjourney eller Stable Diffusion kräver lika mycket energi som att ladda en mobiltelefon från 0 - 100%.

För pedagoger:

  • Diskutera balansen mellan teknologisk utveckling och miljöhänsyn.
  • Låt elever undersöka och jämföra energiförbrukningen för olika teknologier.
  • Uppmuntra till kritiskt tänkande kring hållbar utveckling av AI och andra teknologier.

3. Etiska problem kring träning av AI

Förklaring: Processen att träna AI-modeller kan ibland involvera metoder som väcker etiska frågor, särskilt när det gäller arbetarnas villkor och välbefinnande.

Exempel: För att träna AI-system som kan moderera innehåll på sociala medier används ibland lågavlönade arbetare i utvecklingsländer. Dessa arbetare måste ofta granska stora mängder potentiellt skadligt eller traumatiserande material, ofta utan tillräckligt psykologiskt stöd. Detta väcker frågor om de mänskliga kostnaderna bakom utvecklingen av AI-system.

För pedagoger:

  • Diskutera de etiska implikationerna av AI-utveckling och vikten av rättvisa arbetsvillkor.
  • Låt elever reflektera över de "osynliga" kostnaderna bakom den teknologi vi använder dagligen.
  • Uppmuntra till diskussioner om hur AI kan utvecklas på ett mer etiskt och ansvarsfullt sätt.

Sammanfattning

Som pedagoger har vi en viktig roll i att hjälpa nästa generation förstå de komplexa tekniska och säkerhetsrelaterade utmaningarna med AI. Genom att integrera dessa diskussioner i vår undervisning kan vi:

  • Öka medvetenheten om de tekniska riskerna och säkerhetsutmaningarna med AI.
  • Utveckla elevernas förmåga att kritiskt granska och ifrågasätta teknologins roll i samhället.
  • Främja en ansvarsfull och etisk approach till utveckling och användning av AI.

Kom ihåg: Vår uppgift är att förbereda elever för en värld där AI spelar en allt större roll, genom att belysa både möjligheter och utmaningar. Genom att diskutera dessa frågor kan vi bidra till en mer informerad och ansvarstagande användning av AI-teknologi i framtiden.

Som pedagog är det viktigt att vi förstår och kan förklara hur AI påverkar ekonomin och arbetsmarknaden. Här följer fem centrala områden där AI skapar både möjligheter och utmaningar för samhället och individen.

1. Automatisering och potentiell arbetslöshet

Förklaring: AI och automatisering kan leda till att vissa jobb försvinner när maskiner och programvara tar över arbetsuppgifter som tidigare utförts av människor.

Exempel: Enligt en analys från Internationella valutafonden (IMF) kan nästan 40 % av den globala sysselsättningen påverkas av AI. Ett konkret exempel är hur AI-verktyg som ChatGPT och andra automatiseringssystem kan förändra roller inom finanssektorn, som analytiker och finansiella rådgivare. Dessa yrken, som kräver manipulation av stora datamängder och trendanalys, kan delvis automatiseras, vilket minskar behovet av personal.

För pedagoger:

  • Diskutera med elever hur olika yrken kan påverkas av AI och automatisering.
  • Låt elever undersöka vilka färdigheter som kan bli viktiga i en mer automatiserad framtid.
  • Uppmuntra till kritiskt tänkande kring balansen mellan teknologisk utveckling och behovet av mänsklig arbetskraft.

2. Omställning av arbetsmarknaden och kompetensbehov

Förklaring: AI förändrar arbetsmarknaden genom att skapa behov av nya kompetenser och förändra existerande roller.

Exempel: I avancerade ekonomier kan cirka 60 % av jobben påverkas av AI. Ett exempel är behovet av att omskola arbetare inom tillverkningsindustrin för att hantera AI-drivna maskiner och robotar. Istället för att manuellt operera maskiner kan arbetare behöva lära sig att programmera, övervaka och underhålla AI-system.

För pedagoger:

  • Diskutera betydelsen av livslångt lärande i en snabbt föränderlig arbetsmarknad.
  • Låt elever utforska vilka nya kompetenser som kan bli viktiga i framtiden.
  • Undervisa om vikten av anpassningsförmåga och flexibilitet i yrkeslivet.

3. Ekonomisk ojämlikhet till följd av AI-implementering

Förklaring: AI kan öka inkomst- och förmögenhetsklyftor inom länder genom att gynna vissa grupper mer än andra.

Exempel: Högutbildade arbetare som kan utnyttja AI effektivt, som AI-programmerare och dataanalytiker, kan se ökad produktivitet och därmed högre löner. Samtidigt riskerar arbetare vars jobb kan automatiseras att få lägre löner eller bli arbetslösa. Detta kan leda till ökade ekonomiska klyftor i samhället.

För pedagoger:

  • Diskutera konsekvenserna av ökad ekonomisk ojämlikhet för samhället.
  • Låt elever reflektera över möjliga lösningar för att minska ojämlikheten, som utbildningssatsningar eller omfördelningspolitik.
  • Uppmuntra till diskussioner om etik och rättvisa i en AI-driven ekonomi.

4. Förändring av jobbroller och arbetsuppgifter

Förklaring: AI omformar existerande jobb och skapar helt nya yrkesroller som inte existerade tidigare.

Exempel: Enligt en rapport från World Economic Forum kan AI skapa 133 miljoner nya jobb globalt fram till 2025, samtidigt som 75 miljoner jobb försvinner. Ett exempel är framväxten av nya roller som AI-etiker, vars uppgift är att säkerställa att AI-system utvecklas och används på ett etiskt sätt, och maskininlärningsspecialister inom tillverkningsindustrin.

För pedagoger:

  • Diskutera hur traditionella yrken kan förändras genom AI-implementering.
  • Låt elever utforska och presentera nya yrkesroller som kan uppstå tack vare AI.
  • Uppmuntra till kreativt tänkande kring framtidens arbetsmarknad och vilka färdigheter som kan bli viktiga.

5. Regionala skillnader i AI:s påverkan

Förklaring: AI:s effekter på arbetsmarknaden varierar betydligt mellan olika regioner och branscher.

Exempel: Medan tillverkningsindustrin kan uppleva betydande jobbförluster på grund av automation, förväntas sektorer som hälsovård och utbildning se en betydande jobbtillväxt. Ett exempel är hur AI kan ersätta vissa administrativa uppgifter inom sjukvården samtidigt som det skapar nya roller inom AI-driven diagnostik och personaliserad medicin.

För pedagoger:

  • Diskutera hur AI kan påverka olika branscher och regioner på olika sätt.
  • Låt elever undersöka hur deras egen region kan påverkas av AI och automation.
  • Uppmuntra till diskussioner om hur samhället kan hantera ojämn regional utveckling och stötta utsatta branscher.

Sammanfattning

Som pedagoger har vi en viktig roll i att förbereda nästa generation för en arbetsmarknad som i hög grad kommer att påverkas av AI. Genom att integrera dessa diskussioner i vår undervisning kan vi:

  • Öka medvetenheten om hur AI förändrar ekonomin och arbetsmarknaden.
  • Hjälpa elever att utveckla de färdigheter och den anpassningsförmåga som krävs i en AI-driven framtid.
  • Uppmuntra till kritiskt tänkande kring de samhälleliga konsekvenserna av AI och automation.
  • Publicerad: 16 sep 2024
  • Senast uppdaterad: 19 sep 2024
Har du frågor?

Joel Rangsjö

Lärare och verksamhetsutvecklare AI

Dela sidan

Relaterade nyheter

Lär dig mer
25 sep 2024 07:02
Nyfiken på AI? - Kolla in vårt nya utbildningsmaterial
Sedan några veckor tillbaka har utbildningsförvaltningen en verksamhetsutvecklare med fokus på AI. Det innebär att du som pedagog inom förskolan, gru...

Relaterade blogginlägg

AI i skolan
27 sep 2024 12:36
Använd bilder, pdf-filer och mera med AI-verktyget Copilot
Har du upptäckt att du kan använda Microsoft Copilot på din arbetsdator? Oavsett svar måste du testa bildfunktionerna i Copilot! Det tar inte många m...
AI i skolan
28 aug 2024 11:06
"Pappa, hur ser en pandadil ut?"
Min yngsta dotter ställer frågan i rubriken mitt i det vanliga kvällsmyllret – mitt bland läxor, middagsdisk och vardagskaos. Jag ler och svarar: "Sk...
AI i skolan
22 okt 2024 09:25
Räkna med att dina elever använder AI och planera därefter
AI är inte längre något som tillhör framtiden; det är här, mitt i våra klassrum. Eleverna använder AI, och det påverkar hur vi som lärare måste tänka...