Jönköpings kommun pedagog, till startsidan

AI i klassrummet - lärarhandledning

Antal Sidor: 20

Bild

Här hittar du exempel på hur AI kan bli en kreativ medspelare i bildämnet. Genom att analysera konstverk, brainstorma motividéer eller skapa symboliska bilder kan eleverna få nya perspektiv och inspiration i sitt eget skapande.

Målet är inte att ersätta elevens kreativitet, utan att ge stöd, idéer och verktyg som hjälper dem att utveckla sitt konstnärliga uttryck.

Några snabba idéer:

  • Analysera ett mästerverk: Låt eleven ladda upp en bild av ett känt konstverk. Uppgiften är att be AI:n agera som en konsthistoriker och peka ut tre viktiga detaljer i kompositionen, färgsättningen eller tekniken och förklara vad de betyder för bilden som helhet.
    Nästa steg: Eleven väljer ut en av de tekniker som AI:n pekade på, till exempel centralperspektiv eller en specifik färgharmoni, och försöker använda samma teknik i en egen enkel skiss.
  • Brainstorma bildidéer: Eleven beskriver ett tema eller en känsla de vill arbeta med, till exempel ensamhet eller frihet. De ber sedan AI:n att föreslå tre helt olika motiv, bildutsnitt eller färgpaletter som skulle kunna förmedla den känslan.
    Nästa steg: Eleven väljer den idé de gillar mest och skapar en snabb skiss av hur de skulle komponera sin bild.
  • Skapa en symbolisk bild: Låt eleven ta ett begrepp från ett annat ämne, till exempel demokrati från SO eller fotosyntes från NO. Uppgiften är att be AI:n om förslag på vilka symboler, färger och vilken stämning som skulle kunna visualisera det abstrakta begreppet.
    Nästa steg: Eleven använder AI:ns förslag som grund för att skriva en prompt till en AI-bildgenerator, för att se om resultatet stämmer överens med deras vision.

Kompletta lektionsupplägg

Här nedan följer två mer utarbetade lektionsupplägg, kompletta med färdiga prompter för eleverna och förslag på din roll som lärare.

Vad: Eleven använder AI:n som ett vänligt bollplank för att få konstruktiv kritik och nya perspektiv på ett eget, pågående konstverk.

Prompt för eleven:
"Jag har skapat ett konstverk och vill ha din feedback. [Ladda upp en bild på ditt verk]. Jag har använt [teknik] och velat förmedla en känsla av [känsla]. Agera som en vänlig och konstruktiv konstkritiker:
- Vad i bilden fungerar bra för att förmedla min känsla?
- Vad är ETT konkret förslag på något jag skulle kunna ändra för att förstärka mitt budskap?
- Ge mig ett exempel från konsthistorien på en konstnär som arbetat med liknande teman."

Lärarens roll:
Uppmuntra eleverna att se detta som en möjlighet till inspiration, inte som en sanning. Det är alltid eleven som konstnär som äger besluten.

Nästa steg:
Eleven väljer om de vill ta till sig AI-kritikerns förslag. Oavsett vilket skriver de en kort kommentar där de motiverar sitt val att antingen genomföra förändringen eller att avstå.

Vad: AI:n agerar som en känd konstnär som eleven kan intervjua för att få inspiration och förståelse för olika konstnärliga processer och filosofier.

Prompt för eleven:
"Du är [konstnär, ex: Frida Kahlo/Banksy/Hilma af Klint]. Jag arbetar med ett konstprojekt på temat [tema]. Hur skulle du närma dig detta tema? Vilka färger eller symboler skulle du använda? Dela med dig av din viktigaste filosofi kring konst."

Lärarens roll:
Koppla till konstnärer ni studerat. Låt eleverna jämföra de råd de fått från olika AI-simulerade konstnärer för att se likheter och skillnader i deras förhållningssätt.

Nästa steg:
Eleven skriver ner de två viktigaste råden de fick från konstnären. Därefter skapar de en ny idéskiss för sitt projekt där de medvetet försöker tillämpa ett av råden i praktiken.

  • Senast uppdaterad: 9 sep 2025
Dela sidan

Relaterade nyheter

Nyhet
26 maj 2025 09:52
Nytt poddavsnitt: Hur utmanar AI pedagogiken och lärarrollen?
Denna gång träffar Joel Rangsjö Maria Bäcke och samtalar om de förhoppningar, rädslor och möjligheter som AI för med sig, och om varför det är avgöra...
Lär dig mer
25 sep 2024 07:02
Nyfiken på AI? - Kolla in vårt nya utbildningsmaterial
Sedan några veckor tillbaka har utbildningsförvaltningen en verksamhetsutvecklare med fokus på AI. Det innebär att du som pedagog inom förskolan, gru...
Nyhet
7 maj 2025 07:15
Nytt poddavsnitt: Fusk vs. lärande
Avsnitt tre av podden "Från A till AI" är ett samtal om AI i klassrummet kring förståelse, fördjupning och framtid. Men även hur AI både kan vara ett...

Relaterade blogginlägg

AI i skolan
9 jan 2025 07:23
Framtiden är här! Summering av AI-året 2024
När jag väljer film väljer jag allt som oftast verklighetsnära filmer. Kanske är det för att det mer och mer känns som att jag lever i en science-fic...
AI i skolan
22 okt 2024 09:25
Räkna med att dina elever använder AI och planera därefter
AI är inte längre något som tillhör framtiden; det är här, mitt i våra klassrum. Eleverna använder AI, och det påverkar hur vi som lärare måste tänka...
AI i skolan
27 sep 2024 12:36
Använd bilder, pdf-filer och mera med AI-verktyget Copilot
Har du upptäckt att du kan använda Microsoft Copilot på din arbetsdator? Oavsett svar måste du testa bildfunktionerna i Copilot! Det tar inte många m...