Jönköpings kommun pedagog, till startsidan

AI i klassrummet - lärarhandledning

Antal Sidor: 20

Biologi

Här hittar du konkreta sätt att använda AI i biologiundervisningen. Genom övningar som att designa djur för extrema miljöer, utforska ekosystem eller diskutera bioetiska dilemman får eleverna både träna sitt vetenskapliga tänkande och utveckla sin förmåga att resonera.

Några snabba idéer:

  • Agera evolutionär biolog: Låt eleven designa ett djur som är perfekt anpassat för en extrem miljö, till exempel en djup havsgrav eller en mycket torr öken. Eleven ber AI:n om förslag på tre nödvändiga anpassningar och får motivera varför just de skulle vara viktiga för överlevnad.
    Nästa steg: Eleven ritar en skiss av sitt djur och skriver en kort faktatext som förklarar hur de tre anpassningarna hjälper det att överleva.
  • Fråga "varför" om en egenskap: Låt eleven välja en specifik egenskap hos ett djur, till exempel "varför har zebror ränder?" eller "varför kan en del djur byta färg?". Uppgiften är att be AI:n att förklara den mest accepterade evolutionära fördelen med egenskapen.
    Nästa steg: Eleven förbereder en kort tvåminuters-presentation där de visar en bild på djuret och med egna ord förklarar den evolutionära fördelen för en klasskamrat.
  • Utforska ett bioetiskt dilemma: Eleven väljer ett aktuellt dilemma, till exempel kloning av utrotningshotade djur. Uppgiften är att be AI:n att presentera de tre starkaste etiska argumenten för och de tre starkaste emot, eller att själv debattera mot AI:n.
    Nästa steg: Eleven skriver en kort reflekterande text där de tar ställning i frågan och använder de starkaste argumenten för att motivera sin ståndpunkt.

Kompletta lektionsupplägg

Här nedan följer två mer utarbetade lektionsupplägg, kompletta med färdiga prompter för eleverna och förslag på din roll som lärare.

Vad: Eleven använder AI:n för att utforska den känsliga balansen i ett ekosystem. Genom att föreslå en förändring får de se och resonera kring de troliga konsekvenserna för näringsväven.

Prompt för eleven:
"Agera som en expert på ekosystemet i Östersjön. Jag kommer att föreslå en förändring, och du ska förklara de troliga, stegvisa konsekvenserna för näringsväven. Min första förändring är: Torsken blir helt utfiskad". Vad händer härnäst?"

Lärarens roll:
Koppla övningen till aktuellt innehåll om ekologi, näringskedjor och människans påverkan. Använd elevernas olika scenarion som grund för en klassrumsdiskussion om miljöfrågor.

Nästa steg:
Eleverna jämför sina olika scenarion i smågrupper. Vilken förändring fick störst konsekvenser för ekosystemet och varför? Slutsatserna lyfts sedan i helklass.

Vad: Eleven intar rollen som läkare eller smittskyddsexpert och tränar på problemlösning och vetenskapligt resonerande genom att ställa diagnostiska frågor till AI:n som agerar patient.

Prompt för eleven:
"Agera som en patient. Jag är läkare och ska försöka ställa en diagnos. Presentera dina första symptom för mig. Jag kommer sedan att ställa frågor, och du får bara svara på det jag frågar om. Börja med att säga: Jag har haft feber och ont i halsen i tre dagar."

Lärarens roll:
Rama in uppgiften tydligt och koppla den till undervisning om människokroppen, immunförsvaret eller vanliga sjukdomar. Fokusera samtalet efteråt på processen.

Nästa steg:
Eleven skriver en kort “journalanteckning” där de sammanfattar symptomen, sin slutsats (diagnos) och motiverar vilka frågor som var avgörande för att ställa diagnosen.

  • Senast uppdaterad: 9 sep 2025
Dela sidan

Relaterade nyheter

Lär dig mer
25 sep 2024 07:02
Nyfiken på AI? - Kolla in vårt nya utbildningsmaterial
Sedan några veckor tillbaka har utbildningsförvaltningen en verksamhetsutvecklare med fokus på AI. Det innebär att du som pedagog inom förskolan, gru...
Nyhet
30 jan 2023 11:09
Chat GPT - vad är det?
Vad är Chat GPT och hur kan du använda den i undervisningen? Joel Rangsjö, lärare på Bäckadalsgymnasiet, förklarar mer för dig som är nyfiken.
Nyhet
26 maj 2025 09:52
Nytt poddavsnitt: Hur utmanar AI pedagogiken och lärarrollen?
Denna gång träffar Joel Rangsjö Maria Bäcke och samtalar om de förhoppningar, rädslor och möjligheter som AI för med sig, och om varför det är avgöra...

Relaterade blogginlägg

Forskning i praktiken
20 jan 2023 13:23
Ett perspektiv på ChatGPT och AI i undervisningen
2022 var ett spännande år i AI-communityt. En ny generation av algoritmer utvecklades som kan skapa text, bild och till och med video. Det mest uppmä...
AI i skolan
20 nov 2025 08:29
Konsten att välja våra (pedagogiska) skavsår
Jag är ultralöpare. Vilket i praktiken innebär att jag betalar pengar för att springa sexton mil i sträck, mitt i natten, genom lera, medan kroppen s...
AI i skolan
3 nov 2025 06:56
Kniv-Janne och farmor gör mig lite rädd
Jag är lite rädd… Kanske inte så där ”domedagsrädd” som man kan bli ibland, utan snarare lite så där, rysningar och oroskänsla – rädd. Det kanske låt...