Jönköpings kommun pedagog, till startsidan

AI i klassrummet - lärarhandledning

Antal Sidor: 20

Matematik

Här hittar du konkreta sätt att använda AI i matematikundervisningen.
Genom övningar som att upptäcka misstag, förstå svåra begrepp genom liknelser och skapa personligt anpassade räkneuppgifter får eleverna stöd att fördjupa sin förståelse, stärka sin problemlösningsförmåga och bygga självförtroende i matematik.

Några snabba idéer:

  • Agera fel-finnare: Låt eleven ge AI:n en uträkning där de medvetet (eller omedvetet) har gjort ett fel. Elevens uppgift är att be AI:n att inte ge det rätta svaret, utan att ställa frågor som hjälper eleven att själv hitta och förstå sitt misstag.
    Nästa steg: När eleven har hittat och förstått sitt misstag, korrigerar de uträkningen. Därefter ber de AI:n att skapa ett nytt, liknande problem för att testa om de nu kan lösa det korrekt på egen hand.
  • Förklara konceptet med en liknelse: Låt eleven välja ett abstrakt matematiskt koncept de tycker är svårt, till exempel negativa tal, variabler eller Pythagoras sats, och be AI:n att förklara det med en enkel liknelse eller metafor från vardagen.
    Nästa steg: Eleven skapar en egen visuell representation av liknelsen, till exempel genom att rita en enkel bild eller en tankekarta som förklarar konceptet för någon annan.
  • Skapa anpassade övningsuppgifter: Eleven ber AI:n att skapa fem textproblem, räknesagor, som tränar ett specifikt område, till exempel procenträkning, men som utspelar sig i en värld eleven är intresserad av (exempel gaming, stallmiljö eller fotboll).
    Nästa steg: Eleven löser problemen och ber sedan AI:n att förklara hur ett av textproblemen är uppbyggt. Vilken information var viktig och vilken var bara där för berättelsens skull?

Kompletta lektionsupplägg

Här nedan följer två mer utarbetade lektionsupplägg, kompletta med färdiga prompter för eleverna och förslag på din roll som lärare.

Vad: AI guidar eleven genom matematiska problem utan att ge svaret direkt, vilket stärker elevens egen problemlösningsförmåga.

Prompt för eleven:
"Jag har detta matteproblem: [problem]. Hjälp mig lösa det steg för steg. Ge mig ledtrådar och frågor, inte svaret direkt. Om jag kör fast, ge en hint om nästa steg. Förklara VARFÖR vi gör varje steg."

Lärarens roll:
Välj ut lämpliga problem som tränar just problemlösningsförmågan.

Nästa steg:
Eleven använder sin konversation med AI:n som stöd för att med egna ord, antingen muntligt eller skriftligt, förklara lösningsprocessen för en klasskamrat eller för läraren.

Vad: Eleven beskriver en vardagssituation och AI hjälper dem att identifiera, förstå och sedan öva på den relevanta matematiken.

Prompt för eleven:
"Jag ska [vardagssituation, ex: måla mitt rum/baka till 30 personer/åka på semester]. 1. Vilken matematik behöver jag använda? 2. Visa med ett exempel hur jag räknar ut det. 3. Förklara så jag förstår varför. 4. Skapa sedan 3 liknande uppgifter som jag kan öva på."

Lärarens roll:
Låt eleverna hitta på egna situationer eller ge dem scenarios kopplade till aktuellt område, till exempel budgetplanering i hem- och konsumentkunskap.

Nästa steg:
Efter att ha löst de nya uppgifterna, skriver eleven en kort reflektion om var de annars i sin vardag skulle kunna använda samma typ av matematik.

  • Senast uppdaterad: 9 sep 2025
Dela sidan

Relaterade nyheter

Nyhet
26 maj 2025 09:52
Nytt poddavsnitt: Hur utmanar AI pedagogiken och lärarrollen?
Denna gång träffar Joel Rangsjö Maria Bäcke och samtalar om de förhoppningar, rädslor och möjligheter som AI för med sig, och om varför det är avgöra...
Lär dig mer
25 sep 2024 07:02
Nyfiken på AI? - Kolla in vårt nya utbildningsmaterial
Sedan några veckor tillbaka har utbildningsförvaltningen en verksamhetsutvecklare med fokus på AI. Det innebär att du som pedagog inom förskolan, gru...
Nyhet
7 maj 2025 07:15
Nytt poddavsnitt: Fusk vs. lärande
Avsnitt tre av podden "Från A till AI" är ett samtal om AI i klassrummet kring förståelse, fördjupning och framtid. Men även hur AI både kan vara ett...

Relaterade blogginlägg

AI i skolan
9 jan 2025 07:23
Framtiden är här! Summering av AI-året 2024
När jag väljer film väljer jag allt som oftast verklighetsnära filmer. Kanske är det för att det mer och mer känns som att jag lever i en science-fic...
AI i skolan
22 okt 2024 09:25
Räkna med att dina elever använder AI och planera därefter
AI är inte längre något som tillhör framtiden; det är här, mitt i våra klassrum. Eleverna använder AI, och det påverkar hur vi som lärare måste tänka...
AI i skolan
27 sep 2024 12:36
Använd bilder, pdf-filer och mera med AI-verktyget Copilot
Har du upptäckt att du kan använda Microsoft Copilot på din arbetsdator? Oavsett svar måste du testa bildfunktionerna i Copilot! Det tar inte många m...