Jönköpings kommun pedagog, till startsidan

Kommunikationskartor

Kommunikationskartor används för att pekprata och stötta kommunikationen med hjälp av bilder.

Kommunikationskarta med bygga

En kommunikationskarta består av en samling bilder som används som ett stöd i en specifik situation, till exempel lek, samtal eller rutinsituation. Pekprat innebär att du pekar på bilder samtidigt som du pratar för att betona viktiga ord i samtalet.

Genom att använda en kommunikationskarta kan barnet eller eleven lättare uttrycka sig och ta kommunikativa initiativ samtidigt som barnets språkförståelse stöttas. En kommunikationskarta utökar också barnets ordförråd och skapar ett gemensamt fokus i leken/samtalet. Bilderna kan ge barnet idéer på vad man kan göra och prata om i t.ex. leken eller på rasten.

Kommunikationskarta

En kommunikationskarta består av flera ord och bilder. Kommunikationskartan behöver innehålla tillräckligt många och olika typer av ord för att vara lätt att kommunicera med. Både sak-ord (substantiv), göra-ord (verb) och beskrivande ord (adjektiv, adverb) är viktiga för att bygga språk och kommunicera. Orden på kommunikationskartan ska vara relevanta för barnet eller eleven i den tänkta aktiviteten. Även om barnet eller eleven inte förstår eller använder sig av alla ord kan du som pedagog vara modell i samtalet.

Pekprata

Börja pekprata i en leksituation eller rutinsituation som barnet eller eleven tycker om eller som är motiverande. Prata om/kommentera och peka på det barnet intresserar sig för eller gör i situationen. Gör pauser och vänta in barnets reaktion, kommentera hellre än ställ frågor och be inte barnet att benämna alla bilder på kartan. Förstärk gärna kommunikationen på fler sätt än pekprat exempelvis med gester, tecken (TAKK), intonation och mimik.

Följande exempel är hämtade från kommunikationskartan Hall 12 bilder (fetmarkerade ord är ord som finns på kommunikationskartan):

”Gå till hyllan och ta på dig jacka. Vill du ha hjälp? Oj nu blev det tokigt med vantarna. Du får vänta lite, först ska jag hjälpa Elsa. Nu är du klar, nu går vi ut och leker!”

Kommunikationskarta med hall
  • Välj ut en lek/aktivitet/samtalsämne att börja pekprata kring. Använd en färdig kommunikationskarta eller skapa en egen med hjälp av mallarna nedan.
  • Var modell och pekprata med barnet/eleven. Kommentera och beskriv vad som händer. Undvik att fastna i att ställa frågor.
  • Använd flera olika typer av ord på kommunikationskartan. Ibland kan en bild få symbolisera flera ord ex själv (ensam, jag), leta(hitta), bygga (sätta, ställa, lägga).
  • Ha tålamod. För en del barn/elever kan det ta tid att ge respons på ett nytt sätt att kommunicera. Modellera många gånger.
  • Gör pauser och vänta in barnets/elevens respons. Bekräfta barnet genom att benämna bilden barnet pekar på.
  • Se till att kommunikationskartan är tillgänglig i samtalet. Plocka bort kartan när den inte används. Till exempel kan kommunikationskartor för lek eller spel förvaras tillsammans med övrigt material.
  • Sist men inte minst våga prova pekprat! Genom att våga använda pekprat blir du säkrare som kommunikationsmodell och kan anpassa din kommunikation i olika situationer.
  • Välj ut en situation (t ex lek, samtalsämne, aktivitet).
  • Fundera kring vilka ord som passar och behövs i situationen, prata med barnen/kollegor eller observera situationen och notera vilka ord som används. Välj ut ord till kommunikationskartan.
  • Lägg in orden i någon av MALLARNA för 12, 20 eller 30 bilder beroende på barnens språkliga utvecklingsålder. Välj symbol/bild till varje ord.
  • För MALL 30 bilder kan du välja att behålla ramarna svarta eller att använda olika färger utifrån ordklass. Se färgguide till ordklasser nedan.
  • När du använder kommunikationskartan i en aktivitet med barnet/eleven märker du vilka ord som används mycket/lite. Fundera på om det t.ex. saknas något ord för den aktuella situationen, om orden och situationen/leken var motiverande för barnet/eleven. Använd kommunikationskartan vid flera tillfällen och ändra därefter om vissa ord behöver ändras/läggas till.

Här nedan hittar du mallar för kommunikationskartor med olika antal rutor.

Längst upp på kommunikationskartan finns en beige tema-ruta. Temat beskriver vilken situation kommunikationskartan ska användas i ex rita, hallen, bygga med klossar, rasten.
Till höger på alla kommunikationskartor hittar du en fast panel.
I den fasta panelen finns kommunikativa småord som kan användas i flera situationer till exempel fråga, hjälp, stopp, mer, roligt, tråkigt, berätta, först och sen.

Panelen innehåller olika antal fasta ord beroende på antal rutor. På Kommunikationskarta 12 finns 7 fasta rutor. På Kommunikationskarta 20 och 30 finns 14 rutor. Den fasta panelen kan ej redigeras.

Mallar

Mallarna är skapade i programmet InPrint 3 och kräver att man har programmet installerat på sin dator för att användas.

Widgitsymboler © Widgit Software Ltd. 2024 | Symbolbruket www.symbolbruket.se

Vi har några exempel på kommunikationskartor som tagits fram. De är alla skapade i InPrint 3 och kräver programmet för att kunna öppnas.

Affär

Kommunikationskarta affär 12 bilder

Kommunikationskarta affär 12 bilder

Kommunikationskarta bygga med klossar 20 bilder

Kommunikationskarta bygga med klossar 20 bilder

Kommunikationskarta hall 30 bilder 

Kommunikationskarta hall 30 bilder

Kommunikationskarta boksamtal 30 bilder

Kommunikationskarta boksamtal 30 bilder

Kommunikationskarta rita 30 bilder

Kommunikationskarta rita 30 bilder

Kommunikationskarta blåsa såpbubblor 6 bilder

Kommunikationskarta blåsa såpbubblor 6 bilder

Vi har tagit fram en färgguide för Kommunikationskarta 30 bilder. Färgkoden lägger man själv in.

  • Fraser/frågor: #C2C1C1
  • Prepositioner/småord: #FFFFFF
  • Personer/pronomen: #26A9E0
  • Adjektiv/adverb: #FF0014
  • Substantiv: #F9EC31


Så här ändrar du färg på ramar

1. Klicka på rutnätet

2. Klicka på fliken Celler (a)

Fliken celler

3. Markera cellen du vill ändra färg på (b).

4. Välj om du ändra på linjefärgen eller bakgrunden. (c)

Linjefärg eller bakgrund

5. I exemplet väljer vi att ändra linjefärg. Vill du ändra på bakgrunden så fungerar det på samma sätt.

6. Klicka på Linjefärg (d)

7. Klicka på Fler färger (e)

Linjefärg

8. I rutan Webbfärg (f) kan vi sändra färg från koderna vi skrivit här övnför.

Webbfärg

9. I detta exempel ändrar vi färg till Substantiv: #F9EC31. Vi skriver in koden under Webbfärg (f).

Webbfärg gul

10. Då ser det sedan ut så här. Vill du istället ändra bakgrund så väljer du istället Bakgrund på punkt 4.

Gul - exempel

Widgitsymboler © Widgit Software Ltd. 2024 | Symbolbruket www.symbolbruket.se

Denna sida med exempel och mallar är framtagen av logopeder och specialpedagog på Utbildningsförvaltningen Jönköpings kommun.

  • Publicerad: 4 sep 2024
  • Senast uppdaterad: 2 okt 2024
Har du frågor?

Lars Alvåg

Specialpedagog Skoldatateket

Dela sidan

Relaterat utbildningsmaterial

27 okt 2022 08:30
InPrint 3 - Så här orienterar du dig
Film 2 av 11: Denna film beskriver hur du orienterar dig runt i programmet och se vilka olika knappar och funktioner som finns i Inprint 3.
23 sep 2022 14:39
Använda Ritade tecken i InPrint 3
Film 9 av 11: Inprint 3 är ett program som du kan använda för att skapa utskrifter med bild och symbolstöd. Här lär du dig hur du installerar och anv...
5 jan 2023 14:25
InPrint 3 - Byta symboltext
Film 6 av 11: Denna film beskriver hur du byter symboltext och sparar till ordlista i Inprint 3.

Relaterade nyheter

Vad säger forskningen
10 okt 2023 14:10
Camilla och Malin har skrivit uppsats om språkstörning
Camilla och Malin är båda speciallärare och har gjort en kvalitativ intervjustudie kring lärares arbete med elever med språkstörning i årskurs 1 till...
Bli inspirerad
10 mar 2022 16:04
Extra satsning utvecklar förskolebarns språk
På Öxnehaga genomförs just nu ett musikprojekt för att främja barns språkutveckling redan i förskolan. Med stöd av statliga medel har flera låtar kun...
Aktuellt just nu
23 sep 2024 07:39
Satsning på Språk- och kunskapsutvecklande förhållningssätt i förskolan
Sedan december 2022 har specialpedagoger, språkpedagoger, nyckelpersoner, förstelärare, rektorer och biträdande rektorer i förskolan gått utbildninge...

Relaterade blogginlägg

IT och specialpedagogik
30 jan 2023 07:30
Visualisera mera!
Om jag säger McDonalds, vad är det första du ser framför dig då? Eller om jag säger Nike? Jag gissar att du förmodligen får upp bilden av ett gult M ...
IT och specialpedagogik
6 mar 2024 16:08
Visualisera ännu mera…
Vet du skillnaden mellan bildstöd och visuellt stöd? Jag kommer ofta på mig själv att använda begreppen lite slarvigt och otydligt och det är det nog...
Språkutveckling genom musik
2 dec 2022 15:21
Ljus(d) i mörker
Nu ska jag berätta om hur en grå, blöt novemberutevistelse förvandlades och blev ljusare tack vare kreativt skapande med rim, musik och glada barn.