Jönköpings kommun pedagog, till startsidan

AI i klassrummet - lärarhandledning

Antal Sidor: 20

Hem- och konsumentkunskap

Här hittar du idéer för hur AI kan användas i hem- och konsumentkunskap för att göra undervisningen mer praktisk och verklighetsnära. Genom att analysera måltider, planera en budget, minska matsvinn eller granska hälsotrender får eleverna verktyg för att fatta medvetna val i vardagen.

Några snabba idéer:

  • Agera kostrådgivare: Låt eleven beskriva en vanlig måltid de äter, till exempel frukost eller skollunch. Uppgiften är att be AI:n att identifiera de huvudsakliga näringsämnena i måltiden och ge ett konkret förslag på hur den kan göras mer näringsrik.
    Nästa steg: Nästa gång eleven äter en liknande måltid, försöker de själva identifiera näringsämnena och funderar över hur de skulle kunna balansera den.
  • Skapa en månadsbudget: Eleven ber AI:n att hjälpa dem att skapa en enkel, personlig budget baserad på deras månadspeng eller inkomst. AI:n kan ge förslag på hur pengarna kan fördelas mellan sparande, nöjen och oförutsedda utgifter.
    Nästa steg: Eleven provar att föra kassabok under en vecka för att se om deras budget var realistisk och identifierar sin största utgiftspost.
  • Få hjälp med hushållssysslor: Låt eleven fråga AI:n om en steg-för-steg-guide för en vanlig hushållsuppgift. Prompt: "Jag har spillt blåbärssylt på min vita t-shirt. Ge mig en enkel guide för hur jag bäst får bort fläcken."
    Nästa steg: Eleven skapar en egen husmorsguide med AI:ns bästa tips för tre vanliga problem i hemmet, till exempel fläckar, städning eller matsvinn.
  • Jämför produkters livscykel: Låt eleven välja en produkt de ofta använder, till exempel ett par jeans eller en mobiltelefon. Uppgiften är att be AI:n att i en enkel plus- och minuslista jämföra miljö- och klimatpåverkan mellan att köpa produkten helt ny och att köpa den second hand.
    Nästa steg: Eleven väljer en annan produkt de själva äger och ber AI:n att på samma sätt jämföra nyköp med att köpa den begagnat eller att laga den.
  • Granska en hälsotrend: Eleven väljer en hälsotrend eller diet de hört talas om, till exempel periodisk fasta. De ber AI:n att agera som en neutral nutritionist och förklara: Vad är grundidén? Vilka är de påstådda fördelarna? Finns det några risker?
    Nästa steg: Eleven formulerar en egen, balanserad slutsats om hälsotrenden baserat på AI:ns svar och diskuterar den med en klasskamrat.

Kompletta lektionsupplägg

Här nedan följer två mer utarbetade lektionsupplägg, kompletta med färdiga prompter för eleverna och förslag på din roll som lärare.

Vad: AI:n fungerar som en kreativ och kunnig köksassistent som hjälper eleven att anpassa recept utifrån olika behov, preferenser och förutsättningar.

Prompt för eleven:
"Här är ett recept på [recept, t.ex. pannkakor]. Hjälp mig att anpassa det för: - [antal] personer - [specialkost: veganskt/glutenfritt/laktosfritt] - Budget: [låg/mellan/hög] Förklara vilka ingredienser jag kan byta ut och varför de fungerar som substitut."

Lärarens roll:
Använd med skolans befintliga recept. Uppmuntra till diskussioner om näringsinnehåll, ekonomi och hållbarhet kopplat till de olika alternativen.

Nästa steg:
Eleven väljer ut den mest intressanta anpassningen, till exempel ett veganskt alternativ, och skriver en kort motivering till varför AI:ns förslag är ett bra substitut, både smakmässigt och näringsmässigt.

Vad: Eleven agerar som en kreativ och resurssmart kock. De inventerar ett begränsat antal ingredienser och använder AI för att skapa en middagsplan som minimerar matsvinnet, vilket tränar både planering och problemlösning.

Prompt för eleven:
"Agera som en matsvinns-expert. Här är vad som finns i mitt kylskåp och skafferi: [lista med 5-7 varor, t.ex. en slokande paprika, två ägg, en burk bönor, ris, en lök]. Skapa en middagsplan för tre dagar som använder så mycket som möjligt av detta. Ge mig också en kort inköpslista på max 3 extra saker jag behöver köpa."

Lärarens roll:
Förbered färdiga listor med kylskåpsinnehåll som eleverna kan utgå från. Koppla övningen till lektioner om hållbarhet, hushållsekonomi och näringslära.

Nästa steg:
Eleven beräknar den ungefärliga kostnaden för de extra varorna på en matbutiks hemsida och reflekterar över hur mycket pengar man kan spara genom att planera och minska svinnet.

  • Senast uppdaterad: 9 sep 2025
Dela sidan

Relaterade nyheter

Lär dig mer
17 jan 2025 08:25
Veckans AI-tips: Skapa visualiseringar i Napkin.ai
Napkin.ai är ett verktyg som med några knapptryckningar kan göra en text mer visuell och tillgänglig för dina elever.
Bli inspirerad
3 nov 2025 08:10
Futures Day ger eleverna hopp och verktyg för framtiden
Hur gör vi framtiden mer greppbar för eleverna och samtidigt ger dem hopp, kreativitet och kritiskt tänkande? På Erik Dahlbergsgymnasiet har Andrew G...
Nyhet
17 sep 2025 07:14
Ny lärarhandledning om AI i klassrummet
Hur kan AI användas på ett klokt sätt i undervisningen? Nu finns en ny lärarhandledning som ger stöd, exempel och diskussionsfrågor kring AI i klassr...

Relaterade blogginlägg

Forskning i praktiken
20 jan 2023 13:23
Ett perspektiv på ChatGPT och AI i undervisningen
2022 var ett spännande år i AI-communityt. En ny generation av algoritmer utvecklades som kan skapa text, bild och till och med video. Det mest uppmä...
AI i skolan
22 okt 2024 09:25
Räkna med att dina elever använder AI och planera därefter
AI är inte längre något som tillhör framtiden; det är här, mitt i våra klassrum. Eleverna använder AI, och det påverkar hur vi som lärare måste tänka...
AI i skolan
27 sep 2024 12:36
Använd bilder, pdf-filer och mera med AI-verktyget Copilot
Har du upptäckt att du kan använda Microsoft Copilot på din arbetsdator? Oavsett svar måste du testa bildfunktionerna i Copilot! Det tar inte många m...