Jönköpings kommun pedagog, till startsidan

AI i klassrummet - lärarhandledning

Antal Sidor: 20

Lektionsingångar för ditt ämne

Här hittar du lektionsingångar för alla ämnen i grund- och gymnasieskolan. Du får tips och inspiration för att omsätta AI till att bli ett pedagogiskt verktyg i praktiken.

Läs detta först!

Reflektionen – en nyckel till djupare lärande

För att nå djupare lärande är en kultur av reflektion en viktig nyckel. Här kommer epistemisk medvetenhet in – att utveckla en känsla för hur AI påverkar vårt tänkande. Eftersom AI kan ha fördomar (bias), förstärka stereotyper och hallucinera (hitta på fakta), blir samtalet om tekniken en naturlig och viktig del av lärandet.

Några framgångsfaktorer

Istället för en lista med måsten, här är några faktorer som kan bidra till att AI-användningen blir meningsfull:

  • Tydlighet från start: En tydlig uppgift hjälper eleven att förstå målet. Vad är det vi vill uppnå med AI som stöd just den här gången?
  • Fokus på elevens röst: Att påminna om att AI är ett stöd kan hjälpa eleven att behålla sitt unika perspektiv och ägarskap över sitt arbete.
  • Transparent process: En rutin där eleven sparar sin AI-konversation gör det enklare att tillsammans prata om lärandet och processen.
  • Reflektionen som vana: Att ställa öppna frågor efteråt ger eleven möjlighet att sätta ord på sitt lärande. Prova till exempel:

    • Hur påverkade AI ditt sätt att tänka om ämnet?
    • Vad tillförde du själv som AI:n inte kunde?
    • När är det kanske bättre att inte använda AI?

Du är den pedagogiska experten i ditt klassrum. Se dessa ingångar som en kreativ resurs för att du, tillsammans med dina elever, ska kunna utforska hur AI kan bli en kraftfull och medveten del av lärandet.

Den här sidan är tänkt som ett smörgåsbord av inspiration för ditt arbete i klassrummet, som en del av ett arbetsområde eller i en vanlig lektion i ditt ämne. I bästa fall hittar du något som du direkt kan lyfta in i din undervisning, eller så får du inspiration till hur du skulle kunna planera din undervisning där AI är en del av lärandet.

Se det som en samling konkreta lektionsingångar som är tänkta som startpunkter. Välj en idé som väcker din nyfikenhet, anpassa den till din klass och våga experimentera tillsammans.

Här hittar du lektionsingångar för:

För att göra det så enkelt som möjligt att komma igång, utgår alla exempel i den här guiden från de verktyg som eleverna redan har tillgång till: Microsoft Copilot och Skolup AI. Vill du veta mer om hur verktygen fungerar och vad du som lärare behöver tänka på kan du läsa mer här: [Länk till mer information om verktygen].

  • Senast uppdaterad: 9 sep 2025
Dela sidan

Relaterade nyheter

Nyhet
6 mar 2025 06:53
Ny podd: Från A till AI
Från A till AI är en podd för dig som jobbar i förskola, grundskola eller gymnasiet i Jönköpings kommun och vill utforska hur AI kan stärka undervisn...
Nyhet
3 apr 2025 06:32
Nytt poddavsnitt: AI i förskolan
Nu finns ett nytt avsnitt ute av podden Från A till AI. Denna gång handlar det om AI i förskolan och podden gästas av Melinda Schälin, förstelärare p...
Lär dig mer
21 mar 2025 15:28
Veckans AI-tips: Perplexity - sökmotor med AI-funktionalitet
I veckans AI-tips kan du lära dig mer om Perplexity som både är en chattbot och en sökmotor, perfekt när du ska ta fram uppdaterat och aktuellt inneh...

Relaterade blogginlägg

IT och specialpedagogik
14 aug 2023 07:37
AI som assisterande teknik
Det är nog få i skolans värld som missat begreppen ChatGPT och AI denna vår. ChatGPT slog verkligen ner som en bomb i skolvärlden i vintras med många...
Forskning i praktiken
20 jan 2023 13:23
Ett perspektiv på ChatGPT och AI i undervisningen
2022 var ett spännande år i AI-communityt. En ny generation av algoritmer utvecklades som kan skapa text, bild och till och med video. Det mest uppmä...
AI i skolan
12 jan 2024 08:38
"Det här förändrar ju fan allting, nu har jag ju alltid någon att fråga"
Det är mars 2023. En regngrå tråkig tisdag. Referatskrivarväder. Förberedelser inför nationella prov och syrefattig som bara en eftermiddagslektion i...