Jönköpings kommun pedagog, till startsidan

AI i klassrummet - lärarhandledning

Antal Sidor: 20

Lektionsingångar för ditt ämne

Här hittar du lektionsingångar för alla ämnen i grund- och gymnasieskolan. Du får tips och inspiration för att omsätta AI till att bli ett pedagogiskt verktyg i praktiken.

Läs detta först!

Reflektionen – en nyckel till djupare lärande

För att nå djupare lärande är en kultur av reflektion en viktig nyckel. Här kommer epistemisk medvetenhet in – att utveckla en känsla för hur AI påverkar vårt tänkande. Eftersom AI kan ha fördomar (bias), förstärka stereotyper och hallucinera (hitta på fakta), blir samtalet om tekniken en naturlig och viktig del av lärandet.

Några framgångsfaktorer

Istället för en lista med måsten, här är några faktorer som kan bidra till att AI-användningen blir meningsfull:

  • Tydlighet från start: En tydlig uppgift hjälper eleven att förstå målet. Vad är det vi vill uppnå med AI som stöd just den här gången?
  • Fokus på elevens röst: Att påminna om att AI är ett stöd kan hjälpa eleven att behålla sitt unika perspektiv och ägarskap över sitt arbete.
  • Transparent process: En rutin där eleven sparar sin AI-konversation gör det enklare att tillsammans prata om lärandet och processen.
  • Reflektionen som vana: Att ställa öppna frågor efteråt ger eleven möjlighet att sätta ord på sitt lärande. Prova till exempel:

    • Hur påverkade AI ditt sätt att tänka om ämnet?
    • Vad tillförde du själv som AI:n inte kunde?
    • När är det kanske bättre att inte använda AI?

Du är den pedagogiska experten i ditt klassrum. Se dessa ingångar som en kreativ resurs för att du, tillsammans med dina elever, ska kunna utforska hur AI kan bli en kraftfull och medveten del av lärandet.

Den här sidan är tänkt som ett smörgåsbord av inspiration för ditt arbete i klassrummet, som en del av ett arbetsområde eller i en vanlig lektion i ditt ämne. I bästa fall hittar du något som du direkt kan lyfta in i din undervisning, eller så får du inspiration till hur du skulle kunna planera din undervisning där AI är en del av lärandet.

Se det som en samling konkreta lektionsingångar som är tänkta som startpunkter. Välj en idé som väcker din nyfikenhet, anpassa den till din klass och våga experimentera tillsammans.

Här hittar du lektionsingångar för:

För att göra det så enkelt som möjligt att komma igång, utgår alla exempel i den här guiden från de verktyg som eleverna redan har tillgång till: Microsoft Copilot och Skolup AI. Vill du veta mer om hur verktygen fungerar och vad du som lärare behöver tänka på kan du läsa mer här: [Länk till mer information om verktygen].

  • Senast uppdaterad: 9 sep 2025
Dela sidan

Relaterade nyheter

Lär dig mer
17 jan 2025 08:25
Veckans AI-tips: Skapa visualiseringar i Napkin.ai
Napkin.ai är ett verktyg som med några knapptryckningar kan göra en text mer visuell och tillgänglig för dina elever.
Bli inspirerad
3 nov 2025 08:10
Futures Day ger eleverna hopp och verktyg för framtiden
Hur gör vi framtiden mer greppbar för eleverna och samtidigt ger dem hopp, kreativitet och kritiskt tänkande? På Erik Dahlbergsgymnasiet har Andrew G...
Nyhet
17 sep 2025 07:14
Ny lärarhandledning om AI i klassrummet
Hur kan AI användas på ett klokt sätt i undervisningen? Nu finns en ny lärarhandledning som ger stöd, exempel och diskussionsfrågor kring AI i klassr...

Relaterade blogginlägg

Forskning i praktiken
20 jan 2023 13:23
Ett perspektiv på ChatGPT och AI i undervisningen
2022 var ett spännande år i AI-communityt. En ny generation av algoritmer utvecklades som kan skapa text, bild och till och med video. Det mest uppmä...
AI i skolan
22 okt 2024 09:25
Räkna med att dina elever använder AI och planera därefter
AI är inte längre något som tillhör framtiden; det är här, mitt i våra klassrum. Eleverna använder AI, och det påverkar hur vi som lärare måste tänka...
AI i skolan
27 sep 2024 12:36
Använd bilder, pdf-filer och mera med AI-verktyget Copilot
Har du upptäckt att du kan använda Microsoft Copilot på din arbetsdator? Oavsett svar måste du testa bildfunktionerna i Copilot! Det tar inte många m...