Jönköpings kommun pedagog, till startsidan

Böcker talar inte tillbaka – men AI gör det

24 sep 2025 16:57

AI i skolan

Jag älskar böcker. Jag älskar hur de kan få mig att skratta högt på bussen eller tvinga mig att omvärdera mig själv och det jag trodde var sant. Det finns en märklig intimitet i läsning; en annan människas röst som talar rakt in i ditt huvud, kanske över århundraden av tid och rum.

I timmar kan vi sitta försjunkna i denna enkelriktade konversation. Vi tar emot berättelser som omkullkastar vår världsbild, argumenterar med författaren i marginalen, skrattar åt skämt som skrevs för länge sedan. Böcker har kraften att forma oss, att få oss att känna och tänka nytt. De talar till oss.

Men de talar aldrig tillbaka.

När vi slår igen pärmarna är vi ensamma med ekot av det vi läst. Skapar mening, visst, men ingen bok har någonsin frågat: "Förstod du det där stycket?" eller "Vad tycker du om karaktärens val?". Och ingen fackbok har någonsin sagt: "Det där var en intressant tanke, ska vi utforska den tillsammans?"

AI gör det. Hela tiden.

Och i den skillnaden – mellan passivt medium och interaktiv partner – ligger kanske det största skiftet i hur vi lär oss och förstår världen sedan böckerna kom.

Hur AI förändrar vårt sätt att tänka och lära

Vi människor är berättande varelser. Vi förstår oss själva och omvärlden genom narrativ – från små vardagsberättelser i sociala medier till stora samhällsdiskussioner som till exempel om skola och lärande. Nu har vi fått en medförfattare som alltid är tillgänglig och vältalig: AI.

Som medieanalytikern John Culkin uttryckte det: “We shape our tools, and thereafter our tools shape us.” När verktyget är en språkmodell som kan simulera empati och förståelse blir formandet djupt personligt. Det är här vi måste förstå spelets regler. Denna medförfattare är designad för att hålla igång konversationen.

Här finns både möjligheter och risker:

  • Möjligheter: AI kan dra oss djupare in i ett ämne, bygga vidare på våra frågor och erbjuda nya perspektiv.
  • Risker: samma mekanismer är optimerade för engagemang, inte för sanning. Det leder till sykofantism – AI blir en digital ja-sägare, som hellre bekräftar än utmanar.

Traditionell källkritik räcker därför inte. Frågor som “Är detta sant?” eller “Vem är avsändaren?” fångar inte hela bilden när avsändaren är ett neuralt nätverk tränat på halva internet.

Vad betyder detta för oss som lärande människor?

För att behålla vår intellektuella självständighet behöver vi utveckla det som kallas epistemisk medvetenhet – alltså förmågan att förstå hur kunskap skapas i ett visst sammanhang, inte bara vad svaret är.

Det innebär att vi aktivt måste ta rodret i samtalet med AI. Vi måste ställa frågor som inte bara riktar sig mot texten på skärmen, utan också inåt, mot oss själva:

  • Vem “tänker” just nu – jag, AI eller vi tillsammans? Och om vi tänker tillsammans, vem håller i taktpinnen? När övergår mitt digitala bollplank till att bli min dirigent?
  • Vad gör AI:s perfekta och tillrättalagda svar med min förståelse – får jag en djupare insikt, eller bara en polerad yta som döljer verklighetens komplexitet och motsägelser?
  • Vilka perspektiv saknas när AI gärna håller med mig? Vems röster förstärks i detta svar, och vems röster tystas?

Dessa frågor kan kännas obekväma. De kräver mental ansträngning i en tid när den kognitiva friktionen har slipats bort. Men just därför är de nödvändiga om vi vill behålla vår intellektuella suveränitet.

Poängen är inte att undvika AI – tvärtom. Om vi inte lär oss att tänka kritiskt med AI, kommer AI att börja tänka åt oss. Därför måste vi vårda grunderna: våra egna kognitiva förmågor och ämneskunskaper är riktmärket mot vilket vi mäter AI:s bidrag. Det handlar om att träna våra mänskliga färdigheter, inte bara avlasta dem tills de försvagas.

Vi behöver vårda vår kognitiva suveränitet – förmågan att tänka en tanke från början till slut, utan assistans, för att kunna styra verktygen.

Jag älskar fortfarande AI, precis som jag älskar böcker. Potentialen att tänka större, snabbare och mer kreativt är enorm. Men vi måste närma oss denna nya medförfattare med öppna ögon och skarpa sinnen.

Böcker talar inte tillbaka. AI gör det. Vår uppgift är att förbli huvudförfattarna i berättelsen om oss själva. Det kräver inte bara att vi lär oss att prompta. Det kräver att vi lär oss att tänka.

Nyfiken på ännu mer AI?

Du har väl inte missat att det finns massor av material, föreläsningar, tips och råd m.m. kring AI som pedagogiskt verktyg här på Pedagog Jönköping?

Skribent

Joel Rangsjö

Joel Rangsjö

Lärare och verksamhetsutvecklare AI

Bloggarna på Pedagog Jönköping består av personliga texter. Åsikter och ställningstaganden är skribentens egna.

Dela sidan

AI i skolan

Vi som skriver i denna blogg är verksamhetsutvecklare AI och lärare inom förskolan, grundskolan och gymnasiet i Jönköpings kommun. För vem? Denna blogg riktar sig till pedagoger som vill veta mer om hur AI kan användas som ett pedagogiskt verktyg. Om vad? Här kan du som pedagog få tips, idéer och inspiration om hur du kan utforska och använda AI i undervisningen.

Relaterade blogginlägg

AI i skolan
22 okt 2024 09:25
Räkna med att dina elever använder AI och planera därefter
AI är inte längre något som tillhör framtiden; det är här, mitt i våra klassrum. Eleverna använder AI, och det påverkar hur vi som lärare måste tänka...
AI i skolan
28 aug 2024 11:06
"Pappa, hur ser en pandadil ut?"
Min yngsta dotter ställer frågan i rubriken mitt i det vanliga kvällsmyllret – mitt bland läxor, middagsdisk och vardagskaos. Jag ler och svarar: "Sk...
AI i skolan
27 sep 2024 12:36
Använd bilder, pdf-filer och mera med AI-verktyget Copilot
Har du upptäckt att du kan använda Microsoft Copilot på din arbetsdator? Oavsett svar måste du testa bildfunktionerna i Copilot! Det tar inte många m...