Digitalt berättande
Uttrycken ”digitalt berättande” och ”multimodala uttryckssätt” syftar på ett berättande där texten inte är den enda möjliga formen för återgivande av ett innehåll. Genom att använda digitala verktyg för att skapa bild, film, ljud och text kan berättelser, rapporter och instruktioner förstärkas. En film kan exempelvis användas för att berätta en historia, för att dokumentera samt för att redovisa kunskaper.
Fler elever kan hitta fungerande sätt att uttrycka sig på om de kan använda och kombinera olika typer av berättande.
I Skolverkets modul ”Digitalt berättande” kopplas det digitala berättandet till språkutveckling. Möjligheter till ett rikare och mer varierat uttryckssätt ges samtidigt som digitalt berättande har didaktiska fördelar. Med hjälp av digitalt berättande kan eleverna utveckla både sina ämneskunskaper och en rad kommunikativa och språkliga förmågor.
- Publicerad: 24 okt 2022
- Senast uppdaterad: 24 okt 2022