Här kan du läsa om vad som menas med undervisning i särskilda grupper. Texten är till stor del kopierad från Stockholms stads handlingsplan för elever med särskild begåvning. Författaren Attila Szabo har gett sin tillåtelse.
När du använder anpassningen Undervisning i särskilda grupper utanför det ordinarie klassrummet handlar det om ett arbetssätt som används ibland, men regelbundet. Då ordnar du och dina kollegor träffar för barn och elever med starkt intresse för ett visst ämne.
- Också högpresterande barn och elever ska välkomnas.
- Det går mycket bra att blanda åldersgrupper.
- Ämnesintresset är det som ska vara gemensamt.
- Vid träffarna erbjuds arbete med utmanande uppgifter.
- Träffarna leds av en lärare eller pedagog som är kunnig och intresserad av ämnet.
När du och dina kollegor kan erbjuda särskilda undervisningsgrupper på detta sätt är det inte ovanligt att du får höra: ”Äntligen får jag känna mig normal!” Detta stämmer med att forskningen visat att möten med andra barn och elever med särskild begåvning är en viktig del för deras sociala utveckling. Barnen och eleverna ges också genom dessa träffar möjlighet att utmanas intellektuellt av andra i samma situation som de själva. Forskningen har visat att barn och elever med särskild begåvning ofta utvecklas och presterar i grupperingar som dessa.
Innehållet i de särskilda undervisningsgrupperna
För barn och elever med särskild begåvning är det viktigt att du lägger fokus i undervisningen på varför saker och ting hänger samman. Hur man ska ta sig an en uppgift kommer alltså i andra hand. De uppgifter du och dina kollegor kan använda i dessa grupper bör ha mer djup snarare än bredd inom respektive ämne.
Om du har barn eller elever med särskild begåvning i språk, eller som har ett starkt intresse och lätt når kunskapsmålen, kan du till exempel låta dem arbeta med texter som:
- Erbjuder en fördjupad reflektion över grammatiska strukturer.
- Erbjuder en fördjupad reflektion över språkliga system.
- Erbjuder en fördjupad reflektion över avancerade begrepp.
- Möjliggör en kritisk analys av innehållet ur olika perspektiv.
Om du har barn eller elever med särskild begåvning i naturkunskap eller matematik, eller som har ett starkt intresse och lätt når kunskapsmålen, kan du till exempel låta dem arbeta med problem eller problemserier som utveckla:
- Det kritiska tänkandet.
- Förmågan att generalisera de erhållna resultaten.
Mer förslag på undervisning anpassad för barn och elever med särskild begåvning inom bild, historia, matematik, moderna språk och svenska finns i Skolverkets stödmaterial för särskilt begåvade elever. Ni kommer dit genom denna länk.
Att skapa särskilda undervisningsgrupper
När du och dina kollegor skapar särskilda undervisningsgrupper är det viktigt att ni har ett flexibelt tänkande. Det vill säga, planera för kortare perioder i taget. För några barn och elever kanske det räcker med några veckors deltagande, andra kanske behöver delta under längre perioder. Några barn och elever behöver kanske ännu mer utmaning och kan då flyttas till en ännu mer utmanande grupp eller behöva accelerera eller ha en egen mentor. Att placera barn och elever för ett helt läsår i taget kan ha ogynnsamma effekter på deras prestationer. Utvärdera därför effekten av de särskilda undervisningsgrupperna regelbundet.
Det finns några viktiga faktorer att tänka på för att de särskilda undervisningsgrupperna ska ha en positiv effekt på barnet eller elevens kunskapsutveckling och sociala utveckling.
- Det ska bygga på att barnet eller eleven själv vill delta.
- Träffarna ska ske regelbundet.
Läraren eller pedagogen som möter barnen eller eleverna ska:
- Ha goda ämneskunskaper.
- Veta vad det innebär att arbeta med barn och elever med särskild begåvning.
- Uppleva att det är meningsfullt att arbeta med barn och elever med särskild begåvning.
Om du arbetar på en förskola eller skola där det enbart finns något enstaka barn eller elev med särskild begåvning kan du undersöka om det finns en verksamhet i närheten som du kan arbeta med.
Om du arbetar på en förskola eller skola där det finns särskilda undervisningsgrupper för barn och elever med särskild begåvning försök be kommunikatören på skolan att sprida informationen om detta i kommunen.
Ta gärna hjälp av skolor som bedriver spetsutbildning för att få tips på ämnesspecifikt innehåll och aktiviteter som fungerar bra för barn och elever som behöver mera utmaningar.
Ett exempel på hur en särskild undervisningsgrupp kan organiseras:
På en skola finns det 10 elever i årskurs 4, 5 och 6, som har ett starkt intresse för och presterar väl i ett modernt språk. En eftermiddag i veckan träffas de under, eller direkt efter, skoldagen. När de träffas arbetar de med mer komplicerade texter och gör fördjupade reflektioner och kritiska analyser ur olika perspektiv. Ibland arbetar de med skrivandet och ibland med det muntliga. Innehållet är alltid på en komplex och avancerad nivå.
Genom att eleverna träffas regelbundet kommer de uppleva att det finns en struktur och ett sammanhang som utvecklar deras intresse för ämnet. De kommer också få umgås med kamrater som delar detta intresse, vilket är mycket viktigt för deras sociala utveckling.