Att skriva sig till läsning (ASL)
Att skriva sig till läsning är en pedagogisk idé där digitala verktyg används för att öka och fördjupa lärande och motivation till lärande. I Jönköpings kommun arbetar många skolor med datorer och lärplattor i den tidiga läs- och skrivinlärningen.
Att skriva sig till läsning (ASL) innebär att elever de första åren i skolan använder dator eller lärplatta när de ska skriva. Det digitala verktyget är utrustat med talsyntes, ljudande tangentbord och rättstavningsprogram. Det ljudande tangentbordet hjälper eleverna att befästa bokstavljuden och de får snabb återkoppling via talsyntesen. Eleverna arbetar med fördel två och två eftersom samtal och interaktion är viktigt genom hela processen.
Digitala verktyg kan underlätta läs- och skrivinlärningen och bidra till ökad motivation hos elever. Utvärderingar har genomförts i kommunen. Resultaten pekar på snabbare läsinlärning och mer kvalitativa texter. Liknande slutsatser drar Grönlund och Agélii Genlott i sin forskning.
Viktig information om appen Skolstil inför höstterminen 2024
Denna information gäller dig som arbetar med ASL på iPads.
Appen Skolstil kommer att plockas bort från elevernas plattor efter vårterminens slut. Detta beror på att tilldelningen av appar görs utifrån grupper baserade på årskurs.
Den här hanteringen innebär att de texter som eleverna har i Skolstil när de slutar för terminen inte kommer finnas kvar vid höstterminens start. Skriv därför ut eller spara de texter som ni vill behålla! Detta kan inte göras vid höstterminens start utan måste göras i juni.
Om eleven ska fortsätta på lågstadiet, alltså börja årskurs 2 eller 3, så kommer appen Skolstil automatiskt skjutas ut igen. ASL-arbetet kan därför fortsätta på samma sätt till hösten. Elever i årskurs 1 kommer också att få appen.
- Publicerad: 6 sep 2022
- Senast uppdaterad: 30 maj 2024