Jönköpings kommun pedagog, till startsidan

Att skriva sig till läsning (ASL)

Att skriva sig till läsning är en pedagogisk idé där digitala verktyg används för att öka och fördjupa lärande och motivation till lärande. I Jönköpings kommun arbetar många skolor med datorer och lärplattor i den tidiga läs- och skrivinlärningen.

Att skriva sig till läsning (ASL) innebär att elever de första åren i skolan använder dator eller lärplatta när de ska skriva. Det digitala verktyget är utrustat med talsyntes, ljudande tangentbord och rättstavningsprogram. Det ljudande tangentbordet hjälper eleverna att befästa bokstavljuden och de får snabb återkoppling via talsyntesen. Eleverna arbetar med fördel två och två eftersom samtal och interaktion är viktigt genom hela processen.

Digitala verktyg kan underlätta läs- och skrivinlärningen och bidra till ökad motivation hos elever. Utvärderingar har genomförts i kommunen. Resultaten pekar på snabbare läsinlärning och mer kvalitativa texter.

Viktig information om appen Skolstil inför höstterminen 2025

Denna information gäller dig som arbetar med ASL på iPads.

Appen Skolstil kommer att plockas bort från elevernas plattor efter vårterminens slut. Detta beror på att tilldelningen av appar görs utifrån grupper baserade på årskurs.

Den här hanteringen innebär att de texter som eleverna har i Skolstil när de slutar för terminen inte kommer finnas kvar vid höstterminens start. Skriv därför ut eller spara de texter som ni vill behålla! Detta kan inte göras vid höstterminens start utan måste göras senast i juni.

Inför höstterminen kommer Skolstil åter installeras på iPads som används i årskurs 1, 2 och 3. ASL-arbetet kan därför fortsätta på samma sätt till hösten.

Åke Grönlund och Annika Agelli Genlott presenterar forskningsresultat i en artikel med namnet "Improving literacy skills through learning reading by writing: The iWTR method presented and tested"

  • Senast uppdaterad: 15 maj 2025
Dela sidan

Relaterat utbildningsmaterial

16 nov 2022 15:01
Så här kan du jobba med ASL
ASL-metoden kopplar samman tala, lyssna, läsa och skriva med användande av digitalt skrivverktyg.
12 okt 2022 08:51
Textsamtal med stöd av digitala verktyg - förskola
Gemensam läsning kan ge möjlighet till reflektion och samtal om innehåll. Genom att ord och begrepp diskuteras och förklaras kan textsamtalet också u...
11 okt 2022 17:01
Digitalt berättande i förskolan
Uttrycken ”digitalt berättande” och ”multimodala uttryckssätt” syftar på ett berättande där texten inte är den enda möjliga formen för återgivande av...

Relaterade nyheter

Nyhet
8 aug 2024 07:00
LegiLexi finns nu för mellanstadiet
LegiLexi är ett verktyg för att bedöma elevers läsförmåga. Från och med höstens terminsstart kan även du som jobbar som lärare på mellanstadiet använ...
Bli inspirerad
12 sep 2023 07:38
Sanda satsar på alternativ och kompletterande kommunikation
För fem år sedan började Sanda anpassade gymnasieskola sin satsning på alternativ kompletterande kommunikation eller AKK som det ofta förkortas. Måle...
Nyhet
7 sep 2023 14:30
Ny film om språkutveckling
Språkutveckling är ett prioriterat område i våra skolor och förskolor. Nu finns en kortfilm (Filmen om Anton) med utgångspunkt att sprida kunskap om ...

Relaterade blogginlägg

Språkutveckling genom musik
10 okt 2024 16:11
Musikens dragningskraft
På vår avdelning har vi alltid haft ett eller flera barn som haft en neuropsykiatrisk funktionsnedsättning (NPF-diagnos) som t.ex. autism och ADHD el...
Språkutveckling genom musik
18 mar 2024 07:48
Resan med "Resan"
Förra blogginlägget handlade om ljud och musiklyssning. Jag hade tänkt fortsätta skriva om det, men måste först få berätta hur vi firade modersmålsda...
Språkutveckling genom musik
20 feb 2024 11:52
Musik- och ljudlyssning - vad har det med språkträning att göra?
Att uppmärksamma, lyssna efter och identifiera ljud har i allra högsta grad med språket att göra. Det är grundläggande att kunna skilja ut ljud när m...