Att skriva sig till läsning (ASL)
Att skriva sig till läsning är en pedagogisk idé där digitala verktyg används för att öka och fördjupa lärande och motivation till lärande. I Jönköpings kommun arbetar många skolor med datorer och lärplattor i den tidiga läs- och skrivinlärningen.
Att skriva sig till läsning (ASL) innebär att elever de första åren i skolan använder dator eller lärplatta när de ska skriva. Det digitala verktyget är utrustat med talsyntes, ljudande tangentbord och rättstavningsprogram. Det ljudande tangentbordet hjälper eleverna att befästa bokstavljuden och de får snabb återkoppling via talsyntesen. Eleverna arbetar med fördel två och två eftersom samtal och interaktion är viktigt genom hela processen.
Digitala verktyg kan underlätta läs- och skrivinlärningen och bidra till ökad motivation hos elever. Utvärderingar har genomförts i kommunen. Resultaten pekar på snabbare läsinlärning och mer kvalitativa texter.
- Publicerad: 6 sep 2022
- Senast uppdaterad: 7 okt 2024