I Jönköpings kommun strävar vi efter gemensamma rutiner för arbetet med extra anpassningar och särskilt stöd. Arbeta efter de vanliga rutinerna för att kartlägga kunskaper hos barn och elever med särskild begåvning.
Kartläggningen ska göras av dig och dina kollegor i dialog med rektor. Barnet eller eleven och dess vårdnadshavare bör involveras i kartläggningen. Den ska vara objektiv och fånga upp barnets och elevens hela förskole- eller skolsituation. I Skolverkets stödmaterial skriver Linda Mattsson och Eva Pettersson att en kartläggning ger grunden för hur du och dina kollegor anpassar undervisningen. I en kartläggning bör barnets eller elevens särskilda förmågor och behov ringas in. Du och dina kollegor bör analysera på vilken nivå barnet eller eleven ligger kunskapsmässigt i olika områden.
Barn och elever med särskild begåvning har ofta kunskaper högre än förväntat. Därför kan det vara en bra idé att du använder kartläggningsmaterial för äldre åldersgrupper. I en del böcker om särskild begåvning ges råd om att använda material tänkt för tre åldersgrupper över. Använd till exempel material för årskurs sex till en elev som åldersmässigt går i årskurs tre.
Naturligtvis måste du vara flexibel och känna av vad som blir rätt nivå. Varje barn och elev är olika, även de med särskild begåvning.
Kom ihåg att det är barnets eller elevens prestationsförmåga du strävar efter att kartlägga. Ibland kan barnet eller eleven ha en djup förståelse trots att hen inte presterar.
Elisabet Mellroth har visat att lärare med kunskaper om särskild begåvning kan upptäcka elever med särskild begåvning genom undervisningen. Därför är det viktigt att du gör kontinuerliga bedömningar av barnen och elevernas kunskapsutveckling. Din bedömning kan vara en viktig pusselbit i kartläggningen.
Saker att tänka på vid kartläggning av kunskaper:
- Kartläggning ska göras av dig och dina kollegor i dialog med rektor.
- Använd de rutiner som du och dina kollegor vanligtvis använder för kartläggning av kunskaper.
- Använd kartläggningsmaterial från Skolverket vid behov.
- Använd bedömningsunderlag från din undervisning.
- Ta hänsyn till information om kunskapsnivån från barnet eller eleven.
- Ta hänsyn till information om kunskapsnivån från vårdnadshavare.
- Ta hänsyn till nyligen gjord kartläggning till exempel från tidigare stadie eller skola.