Kollegialt lärande
Kollegialt lärande är ett strukturerat samarbete där du som pedagog utbyter erfarenheter med dina kollegor. Genom denna metod utvecklas din yrkeskompetens.
Metoden har visat sig vara ett framgångsrikt arbetssätt för att utveckla verksamheter och lärares professionalitet med syfte att se till att eleverna lär sig mer och når målen.
Avgörande för hur framgångsrikt arbetet blir är hur samarbetet implementeras, organiseras, struktureras och dokumenteras. Det diskussionsklimat som råder på arbetsplatsen är också en viktig faktor.
I utbildningsförvaltningens definition ingår att samarbetet ska vara systematiskt och präglat av ett vetenskapligt förhållningssätt.
Utveckla verksamheten och lärarens professionalitet
På utbildningsförvaltningen är kollegialt lärande centralt för det systematiska kvalitetsarbetet.
Resultat, utvecklingsinsatser och metoder prövas utifrån teorier, forskning och personalens egna erfarenheter. Samarbetet karaktäriseras av att vara öppet, fritt och kritiskt, med tydligt struktur och ledning.
Utbildningsförvaltningens ambition för kollegialt lärande finns uttryckt dels i programdirektivet för Professionsprogrammet (2015-11-10, s 4), dels i direktiv om Organisation, Roller och Ansvar (2019-09-01 s 7).
I direktiven framgår att professionsprogrammet ska genomsyras av en ambition att utveckla kollegialt lärande. Arbetet ska vara systematiskt, strukturerat och ett återkommande samarbete där återkoppling och analys är centrala.
Utbildningsförvaltningen ska initiera och samordna insatser som stödjer det kollegiala lärandet. Syftet är att främja utvecklingen av det professionella lärandet.
- Publicerad: 1 apr 2022
- Senast uppdaterad: 13 nov 2024