Hedersrelaterat våld och förtryck
Här hittar du information om hedersrelaterat våld och förtryck.
Citaten nedan är fiktiva men är exempel på uttryck som tillhör de barns och elevers vardag som ingår i en hederskontext.
”Jag får inte duscha med de andra klasskamraterna – kan jag gå tidigare från idrotten?”
”Skoldagen är slut men jag passar på att umgås med klasskamrater som jag egentligen inte får umgås med för mina föräldrar”
I förskolan, skolan och anpassad skola vill vi tillgodose alla barns och elevers behov. Ofta innebär det även att tillgodose föräldrarnas önskemål, men detta kan strida både mot skollag och barnets rättigheter. Så hur gör vi?
Hedersrelaterat våld och förtryck handlar om att upprätthålla gemensamma normer och värderingar som råder i den egna familjen/släkten eller ett större kollektiv. Sådana normer och värderingar kan handla om att upprätthålla traditionella könsroller. Citaten ovan vittnar om att ett barn eller en elev som lever i en hederskontext ofta hanterar olika former av begräsningar i sin vardag. Familjens, släktens eller ett ännu större kollektivs intressen sätts framför barnets eller elevens egna önskemål.
Förskolan, skolan och den anpassade skolan har en viktig roll i att motverka hedersrelaterat våld och förtryck. Det handlar både om att förebygga, upptäcka och agera vid mer akuta situationer.
- Publicerad: 25 okt 2022
- Senast uppdaterad: 21 nov 2024