Jönköpings kommun pedagog, till startsidan

Varför gör vi som vi gör?

7 dec 2023 07:48

Språkutveckling genom musik

Vi är mitt i jul och luciatiden. I förskolans värld innebär december en massa traditioner och man faller lätt in gamla rutiner och jobbar som man alltid gjort. Luciatåg med övningar på sånger. Adventskalender då man slår knut på sig själv för att hitta på något spännande för barnen varje dag. Julpyssel! Hitta på något som barnen klarar själva men som ändå liknar en tomte eller gran. Och till sist - ska vi berätta om Jesusbarnet eller får vi ens det?

Häromdagen hittade jag ett dokument som vi skrev på Öxnehaga för många år sedan. Det handlade om luciafirandet och varför vi gör det. Det riktade sig till pedagogerna men skulle vara ett underlag i samtalen med de föräldrar som inte vill att barnen ska vara med när vi övar till lucia eller går luciatåg.

Några utdrag från detta dokument:

"Förskolan ska enligt skollagen vila på en vetenskaplig grund. Det finns många vetenskapliga studier på att om man arbetar med sång, musik och drama utvecklas språket, kroppskontrollen, det matematiska tänkandet, självkänslan, gruppkänslan och mycket mer. När vi jobbar tillsammans med en föreställning (som ett luciatåg är) får vi in många delar ur vår läroplan; sång, musik, samarbete, skapande. Luciatåg är vårt kulturarv, en tradition vi ska värna om och föra vidare, sångerna är vår historia."

Ur läroplanen:

"I förskolans uppdrag ingår att överföra och utveckla ett kulturarv – värden, traditioner och historia, språk och kunskaper – från en generation till nästa. Förskolan ska också se till att olika kulturer synliggörs i utbildningen.

Barnen ska ges tid, rum och ro till eget skapande. De ska få möjlighet att utforska, reflektera kring och beskriva sin omvärld. Utbildningen ska ge barnen möjlighet att uppleva, gestalta och kommunicera genom olika estetiska uttrycksformer som bild, form, drama, rörelse, sång, musik och dans."

Gör lucia till roligt lärande

Jag brinner för vår sångtradition men jag brinner också för att vi pedagoger ska ha lärandet i fokus. Hur? Gör luciasångövningarna till stunder av roligt lärande. Ta fram material och bilder som förklarar ord och illustrerar det vi sjunger om. Träna in svåra ord. Visa och förklara vad orden betyder. Ta inte för givet att alla vet och har ett begrepp för de enklaste orden.

Jag har en lucialåda som åker fram varje år, där ligger olika saker som hör till sångerna. Ett uttryck som kommit på senare år är fokusord. Man kan säga att sakerna i lådan är fokusord under december. Där ligger en kavel, tomte, hus, pepparkaka, snögubbe, mus och ljus. Ett vanligt kronljus ligger i lådan. Varje år när jag tar fram detta ljus förvånar det mig hur få barn som kan det ordet: ljus. För några år sedan var jag i en barngrupp där ingen hade ordet ljus i sin ordbank. Så ta inget för givet!

På en blå matta står saker som förknippas med jul och lucia. Bland annat en kavel, en julklapp, ett ljus och små fingerdockor.

Innehållet i min lucialåda är saker som hör till sångerna.

Glädje och lust är nycklar

Som alltid när det handlar om lärande så är glädjen och lusten en nyckel. Så viktigt att det är roligt när vi sjunger tillsammans. Och när väl luciadagen kommer så är vi noga med att säga till föräldrarna att: om ni har tomte, pepparkakskläder eller luciakläder så ta med det till förskolan på luciadagen, om ni inte har så säg till oss, vi har en garderob att låna ur. Om barnen vill vara med och sjunga för er föräldrar så erbjuder vi det, men det går lika bra att sitta och titta på om man inte vågar stå framför alla föräldrar och sjunga.

Vi har haft svårt att locka föräldrar till föräldramöten, men luciatåget är det ingen som vill missa, då kommer helst hela släkten. På vår förskola är de flesta föräldrar födda i andra länder och identifierar sig som muslimer eller kristna. Vi har nyss haft samtal med alla våra föräldrar och då berättade vi för dem om att vi försöker uppmärksamma de högtider som barnen i gruppen firar. Att en del firar jul hemma och en del firar Eid hemma men på förskolan berättar vi om båda högtiderna. Våra föräldrar uppskattar detta mycket och vill att barnen ska få höra om olika kulturer och religioner. Och att barnen ska förstå varför deras kompisar pratar om att de får pengar eller presenter och har fest.

Luiasånger med ord att träna på

Mitt generella tips för december månad är: försök att fortsätta med projektet ni jobbar med i t ex en adventskalender. Behåll samma rutiner som alltid för de barn som behöver strukturen mer än någonsin just i december. Sjung några av de sånger ni sjunger året om i luciatåget och lägg till några luciasånger som ni tycker är relevanta, dvs sånger som innehåller ord som barnen behöver träna på. Och framför allt bättre att lära sig några få sånger och jobba med innehåll och nya ord än att stressa igenom massor och lära sig dem lite halvbra. Bättre att göra ett julpyssel som barnen är helt delaktiga i.

Håll igång dialogen med föräldrar. Om någon förälder inte vill att barnen ska delta i luciatåget så våga fråga varför och berätta om att vi pedagoger har en tanke utifrån läroplanen. Respektera sedan förälderns beslut. Till sist den viktigaste frågan: Varför gör vi som vi gör?

Jag vill önska er alla en riktigt god jul och ett gott nytt år!

Sångkort med olika motiv, bland annat pepparkaksgubbar, tomtar, stjärnor och julgranar.

Sångkort till luciasångerna.

Skribent

Sofie Tubbin

Sofie Tubbin

Musikpedagog Öxnehagas förskolor

Bloggarna på Pedagog Jönköping består av personliga texter. Åsikter och ställningstaganden är skribentens egna.

Dela sidan

Språkutveckling genom musik

Jag som skriver denna blogg heter Sofie Tubbin och är anställd på Öxnehagas förskolor som musikpedagog. Just nu arbetar jag som pedagog på avdelning Dungen på Oxhagens förskola. Under 2022 kom albumet ”Jag gör musik” med barnlåtar ut med tillhörande metodbok med noter och tips. Detta projekt gjorde jag i uppdrag av Jönköpings kommun finansierat av Skolverket. För vem? Denna blogg riktar sig till pedagoger som undervisar i förskolan, förskoleklass samt anpassad skola. Om vad? Denna blogg handlar främst om språkutveckling genom musik, men även om musikens kraft att skapa gemenskap, självkänsla, kroppskontroll, kommunikation och glädje! Du kommer också få lite exempel på hur vi kan ta hjälp av musiken i språkinlärning när barnen är små, har en språkförsening eller när barnen är nya i Sverige och ska lära sig ett nytt språk.

Relaterade blogginlägg

Språkutveckling genom musik
10 okt 2024 16:11
Musikens dragningskraft
På vår avdelning har vi alltid haft ett eller flera barn som haft en neuropsykiatrisk funktionsnedsättning (NPF-diagnos) som t.ex. autism och ADHD el...
Språkutveckling genom musik
7 mar 2023 13:06
Sjung för språkets skull!
Jag har varit med om så många magiska sångstunder som musikpedagog i förskolan. Barn som formulerat sina första ord i sången, barn som inte sagt ett ...
Språkutveckling genom musik
24 okt 2023 10:17
Musik i skogen
Jag skrev i mitt förra blogginlägg om hur spel med rytminstrument kan främja språkutvecklingen. I detta inlägg vill jag fortsätta skriva om konkreta ...