Jönköpings kommun pedagog, till startsidan

Språkutveckling

En person som står vid en bokhylla.

Språk är ett viktigt redskap för lärandet. Att ha ett rikt och varierat språk är betydelsefullt för att kunna förstå och verka i ett samhälle där kulturer, livsåskådningar, generationer och språk möts. Uppdraget för att utveckla barns och elevers lärande och demokratiska kompetens genom goda språkkunskaper vilar på alla som arbetar i förskola och skola.

Genom en medveten undervisning som stöttar barn och elevers språk utvecklas deras möjligheter till kommunikation och tilltron till den egna språkliga förmågan växer. Det är en rättvise- och demokratifråga att ha tillgång till ett rikt språk och en väl fungerande läs- och skrivförmåga. Det ger förutsättningar för ett livslångt lärande.

Barn- och utbildningsnämndens prioriterade områden under åren 2022–2024 innefattar att öka förutsättningar för barn och elevers språkutveckling. Det görs bland annat genom en språkplan i förskolan, fritidshemmet och grundskolan åk 1.

Under läsåret 2024-2025 fortsätter vi arbetet med att ta fram en språkplan för åk 2-9. Detta för att skapa en likvärdighet för elevers språkutveckling genom hela grundskolan.

Det finns en kortfilm (Filmen om Anton) som ska bidra till inspiration och reflektion till hur barns språk kan få växa vidare, både under och efter skoltid.

Filmen kan du som pedagog, med start under höstterminen 2023, visa på möten med vårdnadshavare i skolan och förskolan.

Filmens syfte

Syftet med filmen är att visa på att alla vuxna i barnets närhet spelar roll för barnets språkutveckling och att det är viktigt att få utveckla sitt språk. Vi vill uppmärksamma vikten av en god språklig miljö för barn och ungdomars språkutveckling samt inspirera, väcka tankar, samtal och inspiration till metoder för barns språkutveckling. Filmen visar sekvenser från såväl förskola, skola som hem.

Stödmaterial

Till filmen har ett stödmaterial tagits fram.

Syftet med stödmaterialet är att:​

  • Skapa tillfälle till reflektion över hur vuxna kan bidra till barnens språkutveckling. ​
  • Bidra till förståelse för hur vi tillsammans kan vi göra skillnad för barns språkutveckling.

Stödmaterialet riktar sig till dig som arbetar i förskola och grundskolans verksamheter och kan användas för att skapa samtal kring språkutveckling på möten med vårdnadshavare. Välj de delar av materialet som passar för de grupper du möter, se det som en bas att välja ifrån eller att bygga vidare på som det passar dig i ditt arbete.

  • Publicerad: 2 mar 2022
  • Senast uppdaterad: 27 aug 2024
Dela sidan

Relaterat utbildningsmaterial

27 okt 2022 13:57
Utveckla berättarförmågan i förskolan
Förmågan att berätta och förstå berättelser är viktigt för en positiv läs- och skrivutveckling. En ordrik miljö måste innehålla återkommande berättar...
17 okt 2022 16:12
Att utveckla språk och tal i tidiga åldrar
Det finns flera teorier och beskrivningsmodeller om hur barns typiska språkutveckling ser ut. H är beskrivs aktuell forskning kring typisk språkutvec...
12 okt 2022 08:51
Textsamtal med stöd av digitala verktyg - förskola
Gemensam läsning kan ge möjlighet till reflektion och samtal om innehåll. Genom att ord och begrepp diskuteras och förklaras kan textsamtalet också u...

Relaterade nyheter

Bli inspirerad
16 apr 2024 07:26
På Dalviksskolan ger läslyftet både läslust och kollegialt lärande
Sedan läsårsstarten i augusti 2023 har Dalviksskolan jobbat med Polylinos läslyft. Förutom inspiration och verktyg till lärarna för att jobba aktivt ...
Aktuellt just nu
23 sep 2024 07:39
Satsning på Språk- och kunskapsutvecklande förhållningssätt i förskolan
Sedan december 2022 har specialpedagoger, språkpedagoger, nyckelpersoner, förstelärare, rektorer och biträdande rektorer i förskolan gått utbildninge...
Nyhet
8 aug 2024 07:00
LegiLexi finns nu för mellanstadiet
LegiLexi är ett verktyg för att bedöma elevers läsförmåga. Från och med höstens terminsstart kan även du som jobbar som lärare på mellanstadiet använ...

Relaterade blogginlägg

Språkutveckling genom musik
10 okt 2024 16:11
Musikens dragningskraft
På vår avdelning har vi alltid haft ett eller flera barn som haft en neuropsykiatrisk funktionsnedsättning (NPF-diagnos) som t.ex. autism och ADHD el...
Språkutveckling genom musik
29 sep 2023 07:19
Spela instrument för språkets skull!
Att spela rytminstrument är att ljudsätta en rörelse. När man spelar rytminstrument så hör man hur mycket muskelstyrka/kraft man använder, man hör oc...
Språkutveckling genom musik
31 aug 2023 09:25
“Jag är helt omusikalisk och tondöv!”
Nytt läsår och nya möjligheter! Tycker du att det är svårt med musikundervisning eller undviker att ta hjälp av musiken i förskolans språkundervisnin...