Digitalt berättande i förskolan
Uttrycken ”digitalt berättande” och ”multimodala uttryckssätt” syftar på ett berättande där texten inte är den enda möjliga formen för återgivande av ett innehåll. Med hjälp av digitala verktyg kan barnen i förskolan använda bild, film och ljud för att skapa berättelser.
Enligt förskolans läroplan ska varje barn få förutsättningar att utveckla sin förmåga att kommunicera, dokumentera och förmedla upplevelser, erfarenheter, idéer och tankar med hjälp av olika uttrycksformer, såväl med som utan digitala verktyg.
Det finns många verktyg för digitalt berättande. Nedan listas fyra verktyg som kan användas. De digitala verktygen kan underlätta när barnen vill berätta eftersom det går att berätta utan skriven text. Det är dock troligt att du som pedagog måste ge stöd för att berättelsen ska ta form samt i hanteringen av det digitala verktyget.
- iMovie - I iMovie kan du kombinera foton och filmklipp i din film. Det är enkelt att lägga till ljud i form av berättarröst, bakgrundsmusik och ljudeffekter.
- Green Screen - Med hjälp av Green Screen kan du placera dig själv i de mest oväntade miljöerna. Med en bakgrund som exempelvis visar månens yta, borggården på ett medeltida slott eller barnets egen teckning kan fantasin få flöda.
- Stop motion - Med hjälp av stop motion kan föremål få liv. Leksaker kan vandra över golvet genom att de fotograferas många gånger i följd. Mellan varje foto flyttas figurerna en liten bit och till slut bildar dessa foton en film och figurerna rör sig.
- Book Creator - I Book Creator kan man skapa egna böcker med bild, text, film och ljud. Exempelvis kan barnen forografera av sina teckningar och spela in sig själva när de berättar om sina bilder
- Publicerad: 11 okt 2022
- Senast uppdaterad: 28 okt 2022