Lilla snigel akta dig.... så att du inte försvinner
25 maj 2023 12:00
På de flesta förskolor finns en gemensam sångrepertoar. Lilla snigel, Imse Vimse spindel, Blinka lilla stjärna, Här kommer Pippi Långstrump och En elefant balanserade är några exempel på sånger som de flesta barn i 2-5-årsåldern kan. När nya barn börjar i gruppen eller när man som pedagog hamnar i en helt ny grupp så kan vi nästan alltid lita på att vi har en gemensam sångskatt.
Sångerna kan bli en trygghet när ett barn flyttar från en förskola till en annan. När människor och lokaler är nya och främmande kan sångerna få vara en igenkänning för ett barn som byter förskola. Förskolan som jag jobbar på är ganska stor och vi har tre olika gårdar. Därför träffar vi sällan de yngre barnen. Däremot öppnar och stänger vi förskolan på yngre barns-avdelningarna. När jag stänger förskolan möter jag då och då barn som jag aldrig träffat. Då tar jag ofta fram gitarren och börjar sjunga. När jag gör det får jag en speciell kontakt med barnen. En igenkänning, gemenskap, glädje och kommunikation.
På min avdelning Dungen är vi två pedagoger som skriver barnsånger. Vår repertoar är till stor del låtar som vi skrivit själva. Vi får påminna oss om att även sjunga de traditionella sångerna för att barnen ska få med sig dem. Vi startar alltid läsåret med gamla klassiska sånger, även när vi får nya barn i gruppen.
Jag tycker att vi ska värna om sångtraditionen vi har i förskolan. Det finns så många fördelar med att ha en gemensam repertoar. En oro som jag har är att den ska försvinna. När vi får ut barnskötarelever på praktik hos oss så berättar de att de inte har någon musikundervisning, skapande, dans eller drama på utbildningen. De som läser till barnskötare på gymnasiet har valbara kurser då det finns mycket att välja på och är man då inte musikintresserad så väljer man ju något annat. På förskollärarutbildningen var det förr obligatoriskt att alla skulle kunna spela en melodi och kompa på gitarr eller piano. Vad jag har förstått är även det borttaget ur utbildningen. Detta sörjer jag över. Eftersom musiken är så viktig som redskap i förskolan så är det jätteviktigt att blivande pedagoger får lära sig att undervisa barnen i musik. Många av våra nya barnskötare är födda i andra länder och är inte uppvuxna med vår svenska sångskatt. De skulle behöva musiklektioner då de lär sig sångerna samt att leda barngruppen i musik.
Vilka sånger ska man välja?
På höstterminen när vi har mycket inskolningar och nya barn så är det bra att fånga upp de sånger som barnen redan kan för trygghetens skull. Det är alltid bra att välja ut en startsång som man börjar med varje dag. Vi sjunger “Välkommen hit till Dungen” från mitt musikmaterial. En namnsång kan också vara lämpligt att starta upp med varje dag i början av ett läsår så alla får bli bekräftade och att barnen lär sig varandras namn.
Efter några veckor på hösten kanske man har bestämt vilket projekt eller tema man vill arbeta med. Då kan det vara bra att göra en lista på sånger som passar in i projektet. Ska man t.ex. jobba med träd, kan man ägna en stund åt att leta efter sånger som handlar om träd och skriva en lista. Sedan väljer man ut någon eller några att starta med. Man ska vara lite kräsen tycker jag, sången ska innehålla ord och betydelse som är relevanta för barnen. Det är ju kul om sången får tillföra något nytt ord eller något man kan prata kring. Jag brukar ta en ny sång åt gången och sjunga den ofta tills barnen och alla pedagoger kan den.
Det viktigaste är att sångstunden blir lustfylld och rolig. Välj sånger du tycker är roliga att sjunga så brukar det smitta av sig på barnen.
Förslag på sånger att starta sångstunden med:
- Välkommen hit
- Hej å hallå
Du hittar sångerna här:
Skribent
Sofie Tubbin
Musikpedagog Öxnehagas förskolor
Bloggarna på Pedagog Jönköping består av personliga texter. Åsikter och ställningstaganden är skribentens egna.
Språkutveckling genom musik
Jag som skriver denna blogg heter Sofie Tubbin och är anställd på Öxnehagas förskolor som musikpedagog. Just nu arbetar jag som pedagog på avdelning Dungen på Oxhagens förskola. Under 2022 kom albumet ”Jag gör musik” med barnlåtar ut med tillhörande metodbok med noter och tips. Detta projekt gjorde jag i uppdrag av Jönköpings kommun finansierat av Skolverket. För vem? Denna blogg riktar sig till pedagoger som undervisar i förskolan, förskoleklass samt särskolan. Om vad? Denna blogg handlar främst om språkutveckling genom musik, men även om musikens kraft att skapa gemenskap, självkänsla, kroppskontroll, kommunikation och glädje! Du kommer också få lite exempel på hur vi kan ta hjälp av musiken i språkinlärning när barnen är små, har en språkförsening eller när barnen är nya i Sverige och ska lära sig ett nytt språk.