Handlingsplan särskild begåvning
Antal Sidor: 11
Organisatoriska förutsättningar för barn och elever med särskild begåvning
För att du ska kunna kartlägga särskild begåvning och anpassa undervisningen för dessa barn och elever behöver du organisatoriska förutsättningar för uppdraget.
Detta kan till exempel innebära att huvudman och rektor skapar möjligheter för:
- Mötesplatser för lärande. Det kan organiseras i eller utanför skolans schema.
- Acceleration i olika ämnen eller årskursacceleration.
- Berikning i olika ämnen.
- Att i vissa fall anlita en utvald mentor för barnet eller eleven med särskild begåvning..
- Att när det är aktuellt, skapa möjligheter för extra anpassningar och särskilt stöd.
- Kompetensutveckling för pedagoger.
- Organiserad struktur för hur kommunen ska bemöta barn och elever med särskild begåvning.
Barn och elever med särskild begåvning har lika stor rätt som alla andra att bli bemötta efter sina förutsättningar och behov. Ibland kan det innebära att resurser och undervisning måste fördelas på nya sätt. Förskolan och skolan ska vara likvärdig för alla barn och elever. Enligt läroplanerna innebär detta att resurser därför måste fördelas olika. Det står också att undervisningen aldrig kan utformas lika för alla. Citatet från Lgr22 har liknande text i läroplanerna för förskola och gymnasium.
"Skollagen föreskriver att utbildningen inom varje skolform och inom fritidshemmet ska vara likvärdig, oavsett var i landet den anordnas. Normerna för likvärdigheten anges genom de nationella målen. En likvärdig utbildning innebär inte att undervisningen ska utformas på samma sätt överallt eller att skolans resurser ska fördelas lika. Hänsyn ska tas till elevernas olika förutsättningar och behov. Det finns också olika vägar att nå målet. Skolan har ett särskilt ansvar för de elever som av olika anledningar har svårigheter att nå målen för utbildningen. Därför kan undervisningen aldrig utformas lika för alla. "
- Publicerad: 21 jun 2023
- Senast uppdaterad: 29 maj 2024