Handlingsplan särskild begåvning
Antal Sidor: 11
Upptäck särskild begåvning
Du som pedagog behöver ha kunskap om hur särskild begåvning kan visa sig för att kunna upptäcka dessa barn och elever. Det kommer vara svårare för dig att upptäcka vissa barn och elever. En orsak kan vara att de även har någon typ av funktionsvariation tillsammans med den särskilda begåvningen. Här kan du hitta stöd i hur särskild begåvning kan upptäckas och i hur du kan samtala om detta med kollegor, vårdnadshavare och barnet eller eleven själv.
Det är viktigt att veta att du i många fall kommer vara osäker på om barnet eller eleven är särskilt begåvad eller ej. Detta beror bland annat på att det finns många olika definitioner och tolkningar på vad som menas med särskild begåvning. En del barn och elever med särskild begåvning har också någon typ av svårighet, till exempel läs- och skrivsvårighet eller någon typ av NPF-variation. Dessa barn och elever kallas för Twice exceptional som förkortas med 2E. De kommer vara svårare för dig att upptäcka eftersom begåvningen kan dölja funktionsvariationen och funktionsvariationen kan dölja begåvningen.
Det viktigaste är att du är uppmärksam på tecken för särskild begåvning och att du försöker anpassa undervisningen för ett barn eller elev när du tror att hen kan vara särskilt begåvad. Barnet eller eleven behöver stöd och stimulans för att kunna nå sin potential och hen behöver känna sig accepterad för den hen är.
Pedagoger och lärare som lär sig mer om vad särskild begåvning är och hur dessa barn och elever kan undervisas lär sig också att upptäcka dem. Detta har Elisabet Mellroth visat i sin forskning. Du kan alltså bli bättre på att upptäcka de barn och elever med särskild begåvning genom att själv lära dig mer. Bäst blir det om du kompetensutvecklar dig kring särskild begåvning tillsammans med någon eller några kollegor.
- Publicerad: 21 jun 2023
- Senast uppdaterad: 29 maj 2024