Rasism och antisemitism
Här hittar du information om rasism i förskola, skola och anpassad skola.
Rasism är ett samhällsproblem som dagligen drabbar barn och elever i förskolan, skolan och anpassad skola. Parallellt med denna utsatthet tenderar rasism i flera fall att både förnekas och förminskas. Hur kommer det sig?
I Sverige finns det en generell bild av att alla ges lika möjligheter oavsett vem man är. Rasism förstås som något extremt som endast existerar hos enstaka individer eller grupper. Att förstå rasism på det här sättet innebär att den strukturella rasismen, det som involverar både medvetna och omedvetna handlingar, varken uppmärksammas eller synliggörs. Strukturell rasism i förskolan, skolan och anpassad skola kan t ex handla om att det finns medvetna eller omedvetna fördomar bland de vuxna som innebär att man har olika förväntningar på olika barn och elever eller att kränkningar och trakasserier som kan kopplas till rasism inte tas på allvar.
Förskolan, skolan och anpassad skola behöver generellt bli bättre på att se rasism i olika former. Dels genom att fortsätta agera tydligt vid enskilda barns och elevers rasistiska uppträdanden, dels på att upptäcka och prata om strukturell rasism.
Rädda Barnens rekommendationer
- Höj kompetensen hos skolpersonalen vad gäller rasism generellt, och hur man förbygger den specifikt.
- Utsätt er egen praktik för kritisk granskning. Vilka underförstådda normer och förhållningssätt råder? Vilken världsbild förmedlar dessa perspektiv?
- Gå igenom läromedel och pedagogiska exempel för att se om de reproducerar stereotyper om etnisk tillhörighet, religion och/eller kultur.
- Publicerad: 26 okt 2022
- Senast uppdaterad: 21 nov 2024