Rasism och antisemitism
Här hittar du information om rasism i förskola och skola.
Rasism är ett samhällsproblem som dagligen drabbar barn och elever i förskolan och skolan. Parallellt med denna utsatthet tenderar rasism i flera fall att både förnekas och förminskas. Hur kommer det sig?
I Sverige finns det en generell bild av att alla ges lika möjligheter oavsett vem man är. Rasism förstås som något extremt som endast existerar hos enstaka individer eller grupper. Att förstå rasism på det här sättet innebär att den strukturella rasismen, det som involverar både medvetna och omedvetna handlingar, varken uppmärksammas eller synliggörs. Strukturell rasism i förskolan och skolan kan t ex handla om att individer inte får samma stöd som ”majoritetseleven”, att de blir exotifierade, eller att de upplever ett utanförskap som inte tas på allvar.
Vi behöver därför bli bättre på att se rasism i olika former i förskola och skola. Dels förstås genom att fortsätta agera tydligt vid enskilda barn och elevers rasistiska uppträdanden, dels på att upptäcka och prata om strukturell rasism.
Rädda Barnens rekommendationer
- Höj kompetensen hos skolpersonalen vad gäller rasism generellt, och hur man förbygger den specifikt.
- Utsätt er egen praktik för kritisk granskning. Vilka underförstådda normer och förhållningssätt råder? Vilken världsbild förmedlar dessa perspektiv?
- Gå igenom läromedel och pedagogiska exempel för att se om de reproducerar stereotyper om etnisk tillhörighet, religion och/eller kultur.
- Publicerad: 26 okt 2022
- Senast uppdaterad: 10 aug 2023