Jönköpings kommun pedagog, till startsidan

Språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt (SKUA)

Språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt (SKUA) är ett samlingsnamn för teoretiskt förankrade, strukturerade och interaktiva arbetsformer.

Det övergripande syftet är att erbjuda barn och elever med olika språklig, social och kulturell bakgrund likvärdig tillgång till, och möjlighet att utveckla de språkliga resurser som behövs för att delta och lära i förskola och skola. I ett större perspektiv handlar det om att stärka alla barns och elevers språk- och kunskapsutveckling, såväl som identitet, och erbjuda möjligheter till att vara aktiva medborgare i samhället.

Aktiv språkanvändning

I en språkutvecklande undervisning får barnen och eleverna möta och använda språk och skriftspråk i så många olika sammanhang som möjligt. Undervisningen har elevaktiva arbetssätt med hög språklig interaktion och utgår från en aktiv språkanvändning i meningsfulla sammanhang. Genom att ha stort fokus på språkliga aktiviteter och rika möjligheter till att använda språket gynnas alla barn och elevers språk- och kunskapsutveckling men är särskilt betydelsefullt för barn och elever i språklig sårbarhet och flerspråkiga barn och elever.

Viktigt att arbeta språkutvecklande inom alla ämnen

Språk- och kunskapsutveckling går hand och hand och det är därför viktigt att arbeta språkutvecklande inom alla ämnen. Oavsett var i utbildningssystemet en lärare arbetar eller i vilket ämne, behöver läraren stödja sina barn och elevers språkutveckling, eftersom det är en förutsättning för att de ska kunna ta till sig och skapa ny kunskap.

Att arbeta språk- och kunskapsutvecklande innebär att läraren planerar, förbereder, strukturerar, synliggör, stöttar och följer upp barns och elevers språkanvändning.

  • Senast uppdaterad: 10 okt 2022
Dela sidan

Relaterat utbildningsmaterial

16 nov 2022 15:01
Så här kan du jobba med ASL
ASL är en metod där digitala verktyg används för att öka och fördjupa skrivandet. Här får du stöd i hur du kan arbeta med metoden i klassrummet.
12 okt 2022 08:51
Textsamtal med stöd av digitala verktyg - förskola
Genom bilder, ljud och interaktivitet kan barnen få stöd att utforska språk och berättelser. Här hittar du tips på hur digitala verktyg kan användas ...
11 okt 2022 17:01
Multimodalt och digitalt berättande i förskolan
Här hittar du tips om hur du kan arbeta med multimodalt berättande i förskolan.

Relaterade nyheter

Nyhet
15 okt 2025 07:23
Ny rapport: Språksatsningen ger resultat
Jönköpings kommuns satsning på språkutveckling har nu följts upp i rapporten Från insikt till handling, som sammanfattar de tre första åren av arbete...
Nyhet
8 aug 2024 07:00
LegiLexi finns nu för mellanstadiet
LegiLexi är ett verktyg för att bedöma elevers läsförmåga. Från och med höstens terminsstart kan även du som jobbar som lärare på mellanstadiet använ...
Nyhet
19 jun 2024 13:15
Goda resultat för elevernas läs- och skrivutveckling
Satsningen på språkutvecklande arbetssätt i Jönköpings kommuns skolor ger resultat. Det går att se en tydlig förbättring sedan 2022 då satsningen sta...

Relaterade blogginlägg

Språkutveckling genom musik
14 nov 2025 14:12
Vad rör sig? Runt omkring oss och i kroppen
Hela barngruppen satt i parken och åt frukt. Just denna dag var det så magiskt vackert, solen sken och en massa färgglada löv föll till marken när vi...
Språkutveckling genom musik
7 dec 2023 07:48
Varför gör vi som vi gör?
Vi är mitt i jul och luciatiden. I förskolans värld innebär december en massa traditioner och man faller lätt in gamla rutiner och jobbar som man all...
Språkutveckling genom musik
23 nov 2023 07:53
Våga pröva rytminstrument!
Mitt förra blogginlägg handlade om att spela och sjunga i skogen. Jag berättade om hur mina barn börjat trumma på stubbar i skogen. Sen inlägget publ...