Jönköpings kommun pedagog, till startsidan

Språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt (SKUA)

Språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt (SKUA) är ett samlingsnamn för teoretiskt förankrade, strukturerade och interaktiva arbetsformer.

Det övergripande syftet är att erbjuda barn och elever med olika språklig, social och kulturell bakgrund likvärdig tillgång till, och möjlighet att utveckla de språkliga resurser som behövs för att delta och lära i förskola och skola. I ett större perspektiv handlar det om att stärka alla barns och elevers språk- och kunskapsutveckling, såväl som identitet, och erbjuda möjligheter till att vara aktiva medborgare i samhället.

Aktiv språkanvändning

I en språkutvecklande undervisning får barnen och eleverna möta och använda språk och skriftspråk i så många olika sammanhang som möjligt. Undervisningen har elevaktiva arbetssätt med hög språklig interaktion och utgår från en aktiv språkanvändning i meningsfulla sammanhang. Genom att ha stort fokus på språkliga aktiviteter och rika möjligheter till att använda språket gynnas alla barn och elevers språk- och kunskapsutveckling men är särskilt betydelsefullt för barn och elever i språklig sårbarhet och flerspråkiga barn och elever.

Viktigt att arbeta språkutvecklande inom alla ämnen

Språk- och kunskapsutveckling går hand och hand och det är därför viktigt att arbeta språkutvecklande inom alla ämnen. Oavsett var i utbildningssystemet en lärare arbetar eller i vilket ämne, behöver läraren stödja sina barn och elevers språkutveckling, eftersom det är en förutsättning för att de ska kunna ta till sig och skapa ny kunskap.

Att arbeta språk- och kunskapsutvecklande innebär att läraren planerar, förbereder, strukturerar, synliggör, stöttar och följer upp barns och elevers språkanvändning.

  • Senast uppdaterad: 10 okt 2022
Dela sidan

Relaterat utbildningsmaterial

16 nov 2022 15:01
Så här kan du jobba med ASL
ASL är en metod där digitala verktyg används för att öka och fördjupa skrivandet. Här får du stöd i hur du kan arbeta med metoden i klassrummet.
12 okt 2022 08:51
Textsamtal med stöd av digitala verktyg - förskola
Genom bilder, ljud och interaktivitet kan barnen få stöd att utforska språk och berättelser. Här hittar du tips på hur digitala verktyg kan användas ...
11 okt 2022 17:01
Multimodalt och digitalt berättande i förskolan
Här hittar du tips om hur du kan arbeta med multimodalt berättande i förskolan.

Relaterade nyheter

Nyhet
15 okt 2025 07:23
Ny rapport: Språksatsningen ger resultat
Jönköpings kommuns satsning på språkutveckling har nu följts upp i rapporten Från insikt till handling, som sammanfattar de tre första åren av arbete...
Bli inspirerad
8 maj 2023 08:45
Välkommen till Bokskogen på Barnarpsskolan
På Barnarpsskolan är det snart dags för invigning av utbildningsförvaltningens första modellbibliotek. Projektet som egentligen började som ett arbet...
Aktuellt just nu
25 aug 2025 07:16
Pedagoger bakom ny biblioteksplan
Under våren har en arbetsgrupp tagit fram en ny plan för skolbiblioteken med målet att stärka skolbibliotekets roll i undervisningen och ge alla elev...

Relaterade blogginlägg

Språkutveckling genom musik
14 okt 2025 09:24
När orden inte räcker – dans som språk i förskolan
När min son var fem år brukade vi sjunga sången ”Alla ljud är musik”. En dag tittade han på mig och sa: ”Mamma, alla ljud är musik... och alla rörels...
Språkutveckling genom musik
20 feb 2024 11:52
Musik- och ljudlyssning - vad har det med språkträning att göra?
Att uppmärksamma, lyssna efter och identifiera ljud har i allra högsta grad med språket att göra. Det är grundläggande att kunna skilja ut ljud när m...
Språkutveckling genom musik
15 jan 2024 13:38
Gott nytt kreativt år!
Nytt år och nya möjligheter. 2024, året då vi pedagoger mer än någonsin behöver ge våra barn i förskolan trygghet, självkänsla, glädje, hopp och fram...