Jönköpings kommun pedagog, till startsidan

Språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt (SKUA)

Språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt (SKUA) är ett samlingsnamn för teoretiskt förankrade, strukturerade och interaktiva arbetsformer.

Det övergripande syftet är att erbjuda barn och elever med olika språklig, social och kulturell bakgrund likvärdig tillgång till, och möjlighet att utveckla de språkliga resurser som behövs för att delta och lära i förskola och skola. I ett större perspektiv handlar det om att stärka alla barns och elevers språk- och kunskapsutveckling, såväl som identitet, och erbjuda möjligheter till att vara aktiva medborgare i samhället.

Aktiv språkanvändning

I en språkutvecklande undervisning får barnen och eleverna möta och använda språk och skriftspråk i så många olika sammanhang som möjligt. Undervisningen har elevaktiva arbetssätt med hög språklig interaktion och utgår från en aktiv språkanvändning i meningsfulla sammanhang. Genom att ha stort fokus på språkliga aktiviteter och rika möjligheter till att använda språket gynnas alla barn och elevers språk- och kunskapsutveckling men är särskilt betydelsefullt för barn och elever i språklig sårbarhet och flerspråkiga barn och elever.

Viktigt att arbeta språkutvecklande inom alla ämnen

Språk- och kunskapsutveckling går hand och hand och det är därför viktigt att arbeta språkutvecklande inom alla ämnen. Oavsett var i utbildningssystemet en lärare arbetar eller i vilket ämne, behöver läraren stödja sina barn och elevers språkutveckling, eftersom det är en förutsättning för att de ska kunna ta till sig och skapa ny kunskap.

Att arbeta språk- och kunskapsutvecklande innebär att läraren planerar, förbereder, strukturerar, synliggör, stöttar och följer upp barns och elevers språkanvändning.

  • Senast uppdaterad: 10 okt 2022
Dela sidan

Relaterat utbildningsmaterial

12 okt 2022 08:51
Textsamtal med stöd av digitala verktyg - förskola
Gemensam läsning kan ge möjlighet till reflektion och samtal om innehåll. Genom att ord och begrepp diskuteras och förklaras kan textsamtalet också u...
11 okt 2022 17:01
Digitalt berättande i förskolan
Uttrycken ”digitalt berättande” och ”multimodala uttryckssätt” syftar på ett berättande där texten inte är den enda möjliga formen för återgivande av...
25 sep 2024 13:06
Hörselnedsättning hos barn och elever
Hörselnedsättning kan påverka barnets utveckling på olika sätt. Här kan du lära dig mer om tillgänglig lärmiljö och språkliga förmågor vid hörselneds...

Relaterade nyheter

Vad säger forskningen
10 okt 2023 14:10
Camilla och Malin har skrivit uppsats om språkstörning
Camilla och Malin är båda speciallärare och har gjort en kvalitativ intervjustudie kring lärares arbete med elever med språkstörning i årskurs 1 till...
Bli inspirerad
24 okt 2024 07:48
"Att skapa relationer med vårdnadshavarna är viktigt för barnens språkutveckling"
Öppna förskolan är för många föräldrar och barn första kontakten med någon av utbildningsförvaltningens verksamheter. Här jobbar förskollärarna tills...
Aktuellt just nu
14 okt 2024 06:58
Elever med språkstörning finns i varje klass
Språkstörning är för många en okänd diagnos trots att det enligt viss forskning är vanligare än ADHD. I snitt finns två elever i varje klass med språ...

Relaterade blogginlägg

Språkutveckling genom musik
19 jun 2025 13:09
Fem fina fåglar som guldkorn i vardagen
Alla barn på avdelningen har kommit igång med lite olika lekar. Några bygger med lego, några barn ritar och några sitter och bakar med play-doh. Jag ...
Forskning i praktiken
22 jan 2025 06:43
Språk- och kunskapsutvecklande förhållningssätt i förskolan - högläsning
I Jönköpings kommuns förskolor sprids ett språk- och kunskapsutvecklande förhållningssätt. Syftet med ett språkutvecklingsarbete är att stärka underv...
Språkutveckling genom musik
14 nov 2024 08:18
Rappa för språkutveckling och för att minnas
Idag tog vi fram jul- och luciasånglådan. I den finns bilder och saker som associerar till sånger som vi brukar sjunga innan jul och på vårt luciafir...