Jönköpings kommun pedagog, till startsidan

Språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt (SKUA)

Språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt (SKUA) är ett samlingsnamn för teoretiskt förankrade, strukturerade och interaktiva arbetsformer.

Det övergripande syftet är att erbjuda barn och elever med olika språklig, social och kulturell bakgrund likvärdig tillgång till, och möjlighet att utveckla de språkliga resurser som behövs för att delta och lära i förskola och skola. I ett större perspektiv handlar det om att stärka alla barns och elevers språk- och kunskapsutveckling, såväl som identitet, och erbjuda möjligheter till att vara aktiva medborgare i samhället.

Aktiv språkanvändning

I en språkutvecklande undervisning får barnen och eleverna möta och använda språk och skriftspråk i så många olika sammanhang som möjligt. Undervisningen har elevaktiva arbetssätt med hög språklig interaktion och utgår från en aktiv språkanvändning i meningsfulla sammanhang. Genom att ha stort fokus på språkliga aktiviteter och rika möjligheter till att använda språket gynnas alla barn och elevers språk- och kunskapsutveckling men är särskilt betydelsefullt för barn och elever i språklig sårbarhet och flerspråkiga barn och elever.

Viktigt att arbeta språkutvecklande inom alla ämnen

Språk- och kunskapsutveckling går hand och hand och det är därför viktigt att arbeta språkutvecklande inom alla ämnen. Oavsett var i utbildningssystemet en lärare arbetar eller i vilket ämne, behöver läraren stödja sina barn och elevers språkutveckling, eftersom det är en förutsättning för att de ska kunna ta till sig och skapa ny kunskap.

Att arbeta språk- och kunskapsutvecklande innebär att läraren planerar, förbereder, strukturerar, synliggör, stöttar och följer upp barns och elevers språkanvändning.

  • Publicerad: 5 okt 2022
  • Senast uppdaterad: 10 okt 2022
Dela sidan

Relaterat utbildningsmaterial

10 okt 2022 09:02
Att på förenklat sätt förklara läsning
Ett förenklat sätt att förklara läsning är genom modellen The Simple View of Reading . Modellen förklarar läsningen som en produkt av två grundlägg...
16 nov 2022 15:01
Så här kan du jobba med ASL
ASL-metoden kopplar samman tala, lyssna, läsa och skriva med användande av digitalt skrivverktyg.
27 okt 2022 15:55
Bygga ordförråd i förskolan
Ordförråd handlar om att både förstå ord och att snabbt hitta och använda rätt ord när barnen ska prata och berätta. Det mentala ordförrådet fylls på...

Relaterade nyheter

Aktuellt just nu
14 okt 2024 06:58
Elever med språkstörning finns i varje klass
Språkstörning är för många en okänd diagnos trots att det enligt viss forskning är vanligare än ADHD. I snitt finns två elever i varje klass med språ...
Boktips
29 nov 2023 14:09
Bygg barns ordförråd
Barnets ordförrådsutveckling sker kontinuerligt under olika delar av dagen. Boken ger dig som pedagog konkreta förslag på hur du kan stödja och organ...
Bli inspirerad
9 jan 2024 11:58
Grundskolornas bästa tips på språkutvecklande arbetssätt
Vill du ha ett enkelt, kort och konkret tips på aktivitet inom språkutvecklande arbetssätt? Här hittar du grundskolornas och några fritidshems bästa ...

Relaterade blogginlägg

Forskning i praktiken
8 nov 2023 07:32
Ett flerspråkigt perspektiv i undervisningen
Hur kan vi skapa förutsättningar för flerspråkiga elever att utveckla en god läs- och skrivförmåga? Det är en viktig fråga att ställa sig eftersom mä...
Språkutveckling genom musik
18 mar 2024 07:48
Resan med "Resan"
Förra blogginlägget handlade om ljud och musiklyssning. Jag hade tänkt fortsätta skriva om det, men måste först få berätta hur vi firade modersmålsda...
Språkutveckling genom musik
20 feb 2024 11:52
Musik- och ljudlyssning - vad har det med språkträning att göra?
Att uppmärksamma, lyssna efter och identifiera ljud har i allra högsta grad med språket att göra. Det är grundläggande att kunna skilja ut ljud när m...