Jönköpings kommun pedagog, till startsidan

Språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt (SKUA)

Språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt (SKUA) är ett samlingsnamn för teoretiskt förankrade, strukturerade och interaktiva arbetsformer.

Det övergripande syftet är att erbjuda barn och elever med olika språklig, social och kulturell bakgrund likvärdig tillgång till, och möjlighet att utveckla de språkliga resurser som behövs för att delta och lära i förskola och skola. I ett större perspektiv handlar det om att stärka alla barns och elevers språk- och kunskapsutveckling, såväl som identitet, och erbjuda möjligheter till att vara aktiva medborgare i samhället.

Aktiv språkanvändning

I en språkutvecklande undervisning får barnen och eleverna möta och använda språk och skriftspråk i så många olika sammanhang som möjligt. Undervisningen har elevaktiva arbetssätt med hög språklig interaktion och utgår från en aktiv språkanvändning i meningsfulla sammanhang. Genom att ha stort fokus på språkliga aktiviteter och rika möjligheter till att använda språket gynnas alla barn och elevers språk- och kunskapsutveckling men är särskilt betydelsefullt för barn och elever i språklig sårbarhet och flerspråkiga barn och elever.

Viktigt att arbeta språkutvecklande inom alla ämnen

Språk- och kunskapsutveckling går hand och hand och det är därför viktigt att arbeta språkutvecklande inom alla ämnen. Oavsett var i utbildningssystemet en lärare arbetar eller i vilket ämne, behöver läraren stödja sina barn och elevers språkutveckling, eftersom det är en förutsättning för att de ska kunna ta till sig och skapa ny kunskap.

Att arbeta språk- och kunskapsutvecklande innebär att läraren planerar, förbereder, strukturerar, synliggör, stöttar och följer upp barns och elevers språkanvändning.

  • Publicerad: 5 okt 2022
  • Senast uppdaterad: 10 okt 2022
Dela sidan

Relaterat utbildningsmaterial

4 sep 2024 11:35
Kommunikationskartor
Kommunikationskartor används för att pekprata och stötta kommunikationen med hjälp av bilder.
25 sep 2024 13:06
Hörselnedsättning hos barn och elever
Hörselnedsättning kan påverka barnets utveckling på olika sätt. Här kan du lära dig mer om tillgänglig lärmiljö och språkliga förmågor vid hörselneds...
17 okt 2022 16:12
Att utveckla språk och tal i tidiga åldrar
Det finns flera teorier och beskrivningsmodeller om hur barns typiska språkutveckling ser ut. H är beskrivs aktuell forskning kring typisk språkutvec...

Relaterade nyheter

Bli inspirerad
10 mar 2022 16:04
Extra satsning utvecklar förskolebarns språk
På Öxnehaga genomförs just nu ett musikprojekt för att främja barns språkutveckling redan i förskolan. Med stöd av statliga medel har flera låtar kun...
Bli inspirerad
24 okt 2024 07:48
"Att skapa relationer med vårdnadshavarna är viktigt för barnens språkutveckling"
Öppna förskolan är för många föräldrar och barn första kontakten med någon av utbildningsförvaltningens verksamheter. Här jobbar förskollärarna tills...
Aktuellt just nu
14 okt 2024 06:58
Elever med språkstörning finns i varje klass
Språkstörning är för många en okänd diagnos trots att det enligt viss forskning är vanligare än ADHD. I snitt finns två elever i varje klass med språ...

Relaterade blogginlägg

Språkutveckling genom musik
27 maj 2024 08:12
Ljudexperiment, ljudskapande, ljudateljé, ljudkonst
Läs rubriken en gång till – visst är det vackra ord! Jag som älskar att arbeta med ljud skulle önska att det fanns tillgängligt material för barnen a...
Språkutveckling genom musik
7 dec 2023 07:48
Varför gör vi som vi gör?
Vi är mitt i jul och luciatiden. I förskolans värld innebär december en massa traditioner och man faller lätt in gamla rutiner och jobbar som man all...
Språkutveckling genom musik
23 nov 2023 07:53
Våga pröva rytminstrument!
Mitt förra blogginlägg handlade om att spela och sjunga i skogen. Jag berättade om hur mina barn börjat trumma på stubbar i skogen. Sen inlägget publ...