Delaktighet och inflytande
Här hittar du information om delaktighet och inflytande i förskola och skola. En rättighet enligt barnkonventionen och skollagen.
Det är en självklarhet att barn och elever måste få vara delaktiga och ha inflytande i förskola och skola. Det är inte bara en rättighet enligt barnkonvention och skollag; forskning visar också att delaktighet och inflytande höjer barns och elevers motivation, engagemang och känsla av sammanhang. Det är dessutom avgörande för att vi ska kunna bekämpa både mobbning och psykisk ohälsa.
Hur kan vi synliggöra vårt arbete och öka upplevelsen av delaktighet?
Ofta är vi i förskola och skola duktiga på att lyssna in barn och elever på individnivå och i frågor som rör den dagliga omsorgen eller undervisningen, men det är ändå inte alltid barn och elever uppfattar att de blir lyssnade på. Så hur kan vi då göra för att synliggöra vårt arbete och öka upplevelsen av delaktighet? Här blir återkoppling en viktig faktor, samt att vi försöker involvera barn och elever genom hela processen när vi ska besluta något. Då får de också större förståelse för varför vissa idéer kanske inte går att genomföra.
Vi kan också behöva bli bättre på att ta till vara barns och elevers kunskaper och erfarenheter när det gäller mer övergripande områden, t.ex. i trygghetsfrågor eller i annat skolutvecklingsarbete. Ingen vet ju bättre än våra barn och elever hur det är att vara barn och ung i vårt samhälle idag. Den resursen behöver vi dra nytta av!
- Publicerad: 25 okt 2022
- Senast uppdaterad: 19 dec 2022