Delaktighet och inflytande
Här hittar du information om delaktighet och inflytande i förskola, skola och anpassad skola. En rättighet enligt barnkonventionen och skollagen.
Barn och elever har rätt till delaktighet och inflytande i förskola, skola och anpassad skola. Det bidrar både till förskolans och skolans utvecklingsarbete och ökar lusten att lära. Forskning visar även att delaktighet ökar barns och elever förtroende för vuxenvärlden och skapar tillit till de demokratiska värderingar som samhället vilar på.
Hur kan vi synliggöra vårt arbete och öka upplevelsen av delaktighet?
Ofta är förskola, skola och anpassad skola duktiga på att lyssna in barn och elever på individnivå och i frågor som rör den dagliga omsorgen eller undervisningen, men det är ändå inte alltid barn och elever uppfattar att de blir lyssnade på. Så hur kan arbetet synliggöras och upplevelsen av delaktighet öka? Här blir återkoppling en viktig faktor, samt att involvera barn och elever genom hela processen när något ska beslutas. På så sätt ökar förståelsen för varför vissa idéer kanske inte går att genomföra.
Det finns också stora vinster med att ta till vara barns och elevers kunskaper och erfarenheter när det gäller mer övergripande områden, t.ex. i trygghetsfrågor eller i annat skolutvecklingsarbete. Barn och elever vet ju bäst hur det är att vara just barn och ung i vårt samhälle idag, det är en resurs att dra nytta av.
- Publicerad: 25 okt 2022
- Senast uppdaterad: 21 nov 2024