Få ChatGPT att höra och prata!
29 nov 2023 10:25
Har du funderat på hur du kan börja använda AI som verktyg i din undervisning? Om ja, tycker jag det är extra roligt att just du har hittat hit! I detta blogginlägg ska jag visa dig ett exempel som du enkelt kan börja med.
ChatGPT är väl i dagsläget något som de flesta har hört talas om och kanske har du testat att skriva in valfri fråga och fått mer eller mindre bra svar av chatboten. Men visste du att du kan tala till ChatGPT i realtid och få den att svara tillbaka med valfri röst? Jag blev nyfiken, undersökte möjligheten att ladda ner det tillägget till talk-to-ChatGPT som behövs och det var inte alls svårt. Till min stora förvåning var detta en hit bland många av mina elever och därför vill jag dela med mig av hur jag gick tillväga.
ChatGPT som bollplank
Jag lät några elever använda Talk-to-ChatGPT som bollplank på min arbetsdator, i diskussionerna under ett antal fysiklektioner. Eleverna är vana vid att vi kör EPA när vi arbetar med lärandemålen. EPA (Enskilt-Par-Alla), dvs först fundera enskilt, sedan diskutera med bordskamraten för att slutligen diskutera i helklass, alla. Eleverna kunde ställa frågor och få svar i en flytande konversation utan att ChatGPT (till skillnad från Bing-boten) tappade kontexten. ChatGPT kom ihåg det eleverna pratade om och räknade ut vad eleverna syftade på och på så sätt kunde konversationen flyta på.
Exempel:
Elev: Vad är Arkimedes princip?
ChatGPT: Arkimedes princip…
Elev: Ok, tack! Kom han på några fler principer?
ChatGPT: Ingen orsak …Arkimedes skruv…
Dessutom hanterade ChatGPT turtagningen automatiskt vilket gjorde att eleverna inte behövde göra några knapptryckningar för att skicka iväg det de sagt, till ChatGPT eller för att ChatGPT skulle läsa upp vad den hade kommit fram till.
Ett verktyg för både lärare och elev
Det händer mycket spännande inom AI just nu och utvecklingen går fort. Klokt använt kan AI vara ett verktyg för både oss lärare och våra elever i undervisningen.
Den 31 oktober hade Skolverket digital konferens om skolan och AI och där fick jag ännu mer inspiration att fortsätta använda AI i min undervisning. På föreläsningen AI om medskapare och meningsskapare fick jag veta hur EPA kunde enkelt utvecklas till ECPA (Enskilt-Chatbot-Par-Alla).
ECPA? Innebär det att chatboten kan vara ”den nya miniräknaren” i undervisningen, elevernas nya studiekamrat eller studybuddy som IT-pedagogen, föreläsaren och författaren Camilla Askebäck Diaz, kallar det? Spännande tanke tycker jag!
Skribent
Dale Walker
Lärare i naturvetenskap och teknik
Alfred Dalinskolan
dale.walker@jonkoping.se
Bloggarna på Pedagog Jönköping består av personliga texter. Åsikter och ställningstaganden är skribentens egna.
AI i skolan
Vi som skriver är Andrew Galbraith, förstelärare i AI på Erik Dahlbergsgymnasiet, Dale Walker, lärare i naturvetenskap och teknik på Alfred Dalinskolan och Joel Rangsjö, IT-pedagog och lärare i svenska och spanska på Bäckadalsgymnasiet. För vem? Denna blogg riktar sig till pedagoger, som undervisar i främst grundskolan och gymnasiet, och som vill veta mer om AI. Om vad? Här kan du som pedagog få tips, idéer och inspiration om hur du kan utforska och använda AI i undervisningen.