Futures Day ger eleverna hopp och verktyg för framtiden
3 nov 2025 08:10
Hur gör vi framtiden mer greppbar för eleverna och samtidigt ger dem hopp, kreativitet och kritiskt tänkande? På Erik Dahlbergsgymnasiet har Andrew Galbraith, Frida Selvander och Therése Haglind hittat ett svar: Futures Day. Ett innovativt koncept där forskning möter undervisning och där målet är att utveckla framtidslitteracitet – förmågan att förstå, utforska och aktivt förhålla sig till framtiden.

Frida Selvander, Andrew Galbraith och Therése Haglind står bakom konceptet Futures Day.
Idén föddes för några år sedan när Andrew, då nybliven förstelärare i AI, och Therése, lektor och affilierad forskare, arrangerade en studiedag för sina kollegor på Erik Dahlbergsgymnasiet med fokus på framtidens skola och AI:s påverkan på undervisningen.
– Det var spännande och gav energi, samtidigt som vi märkte att många kollegor var oroliga över framtiden, berättar Andrew.
Utifrån den insikten började de fundera på att göra något liknande för eleverna och bjöd in kollegan Frida Selvander. De tre hade tidigare haft projekt tillsammans och nu växte embryot till Futures Day fram – ett koncept som innehåller dialog, kreativt skrivande och användning av teknik i syfte att skapa framtidslitteracitet.
– Vi upplever dagens elever som mer uppgivna än oroliga. Det är så många problem i världen med ekonomi, krig och klimat att de inte vet vad de ska oroa sig för, säger Frida. En del ger upp och tänker att det inte spelar någon roll.
Therése fyller i:
– Att låta eleverna tänka om framtiden var därför viktigt redan i idéstadiet. Vi vill ge dem verktyg att förstå och påverka sin framtid.
En dag som bryter mönster
Under Futures Day lämnar eleverna sina vanliga klassrum och samlas på Högskolan för lärande och kommunikation (HLK) för en heldag som skiljer sig från all annan undervisning. Det är en dag där skapande, teknik och framtidstänkande står i centrum.
– Vi vill att Futures Day ska kännas annorlunda med frihet, nya miljöer och samarbeten över klassgränser. Det öppnar upp för kreativitet och nya perspektiv, säger Frida.
World Café Conversation Model
Verktygen som eleverna får tillgång till under Futures Day är storytelling och AI, och metoden som tillämpas är World Café Conversation Model (WCCM). Det är en samtalsmodell som skapar öppna och kreativa dialoger i en avslappnad caféliknande miljö. Deltagarna diskuterar viktiga frågor i små grupper under flera rundor och byter bord för att sprida idéer. Syftet är att samla olika perspektiv, bygga förståelse och tillsammans forma nya insikter som kan inspirera till kreativa lösningar.
– Det är verkligen roligt att gå runt under dagen och se gruppkonstellationer som fungerar, elever som skriver på whiteboards, diskuterar och är 100% fokuserade, säger Frida. Den dynamik som uppstår i de intensiva diskussionerna och det kreativa arbetet med att kombinera text och bild är viktig och något man sällan får möjlighet att göra i skolan idag.
Från början låg fokus på AI, men projektet har utvecklats.
– AI-fokuset har tonats ner, medan betydelsen av storytelling blivit allt tydligare. Genom berättandet får eleverna möjlighet att vara proaktiva i stället för reaktiva, de bygger och uppfinner sin egen framtid, säger Andrew.

Elever arbetar fokuserat i små grupper under Futures Day för att utveckla idéer. Genom metoden World Café Conversation Model kombineras storytelling och AI för att skapa öppna dialoger och kreativa lösningar.
Från klassrum till forskningsprojekt
Det som började som ett småskaligt initiativ har vuxit till ett projekt som omfattar alla teknikettor och en samhällsklass – och som dessutom har en stark forskningsförankring. Högskolan för lärande och kommunikation (HLK) har varit med från början och bidrar med metodstöd, forskningsdesign och etiska ramar för datainsamling. Under Futures Day spelas exempelvis vissa elevaktiviteter in för att studera interaktionen med AI och hur textskapande har förändrats.
– Det är otroligt viktigt att vi samarbetar med forskningen och själva bidrar till kunskap om hur AI används i skolan. På så sätt kan vi påverka utvecklingen i stället för att bli utlämnade till andra, säger Therése.
Science Park har också varit en viktig partner för att möjliggöra den tekniska infrastrukturen. De har bidragit med kostnader för språkmodeller, täckning för tokenkostnader och finansiering av praktiska delar som mat, fika och webblösningar.
– Att Science Park ser potentialen och stöttar oss gör att vi kan utveckla projektet ytterligare, säger Andrew.
Förberedelser och upplägg
Inför Futures Day förbereds eleverna av sina mentorer och lärare i svenska och teknik. De får öva på berättarteknik, karaktärsbygge och kreativa skrivövningar, samtidigt som de i teknikämnet får perspektiv på teknikhistoria och genusfrågor. Alla deltagande klasser får även under mentorstid en första introduktion till WCCM.
– Förberedelserna är väldigt viktiga för att eleverna ska veta vad det här är, varför vi gör det och för att sätta Futures Day i en kontext, förklarar Frida.
Det kollegiala samarbetet
Futures Day är ett utvecklingsprojekt som verkar på flera nivåer – det handlar både om att stärka elevernas lärande men också att främja kollegial utveckling. Konceptet bygger på ett nära samarbete mellan ämnena svenska, teknik och samhällskunskap, med ett särskilt fokus på hållbarhetsfrågor.
– Det här hade inte gått att genomföra utan kollegor eller en rektor som gett oss mandatet att arbeta ämnesöverskridande. Hela projektet bygger på att det är ämnesöverskridande och styrkan i projektet ligger i att vi använder våra olika kompetenser och delar med oss. Grunden för eleverna blir djupare när vi samarbetar. Det ger eleverna ett rikare innehåll och fler perspektiv än vad enskilda ämnen kan erbjuda, säger Therése.

Den första antologin med elevernas berättelser och bilder från 2023.
Fördelar och utmaningar
Fördelarna som de tre kollegorna ser med det ämnesöverskridande projektet är tydliga med starkare elevengagemang, naturlig AI-integrering och koppling till aktuell forskning. Men det finns också utmaningar. Bedömning är en sådan. Futures Day är inte betygsgrundande, vilket vissa elever och kollegor kan uppleva som ovant. En annan utmaning är att balansera frihet med struktur.
– Projektet utmanar våra ramar som vi har i skolan med kurs- och kunskapsmål. Vi har också märkt att det explorativa och spekulativa arbetssättet kan kännas obekvämt för vissa, säger Andrew.
Vikten av att dela resultatet
De berättelser och illustrationer som eleverna skapar under dagen samlas in och visas upp i olika sammanhang.
– Att publicera och visa upp resultaten av elevernas arbete är en jätteviktig del som skapar mening och tyngd, poängterar Andrew. Vi har gett ut en antologi med de bästa berättelserna och illustrationerna. Vi har printat ut illustrationerna och hängt upp på skolan och eleverna har även deltagit på SmåLit och läst sina berättelser. Vi har också börjat göra podcaster där eleverna delar sina berättelser.

De berättelser och illustrationer som eleverna skapar under dagen samlas in och visas upp i olika sammanhang. Här på stadsbiblioteket i Jönköping.
Effekter och framtid
Futures Day har gett ringar på vattnet; AI har integrerats mer naturligt i undervisningen, kollegialt lärande har stärkts och nya samarbeten har skapats mellan skola, högskola och näringsliv. För lärarna har projektet inneburit en utvecklingsresa. De har hittat nya arbetssätt, byggt nätverk och fått bekräftelse på att det går att driva innovativa projekt även i en traditionell skolmiljö.
– Vi har lärt oss att driva projekt utanför ramarna. Det kräver mod och nyfikenhet. Det här projektet tar mycket energi men det ger samtidigt väldigt mycket energi tillbaka. Vi tycker att det vi gör är viktig och ger mervärde för eleverna, säger Frida.
Ambitionen är att fortsätta utveckla dagen, sprida konceptet till fler skolor och presentera arbetet på lärarutbildningar, mässor och forskarkonferenser med ett praktiknära lärarperspektiv.
– Projektet måste utvecklas för att vara relevant och roligt, vi vill inte stanna där vi är idag. Vår nyfikenhet driver det framåt, inte bara för elevernas skull utan också för vår. Vi vill att Futures Day ska fortsätta vara en dag som inte liknar något annat. Det är vårt sätt att ge eleverna hopp och verktyg för framtiden, säger Frida.

Andrew, Therése och Frida vill inspirera andra lärare att jobba med framtidslitteracitet och hoppas att Futures Day ska spridas och bli en resurs för fler skolor. I våras berättade de om projektet för lärarstudenter under Lärarutbildningens dag på Södertörns högskola.