"Det här förändrar ju fan allting, nu har jag ju alltid någon att fråga"
12 jan 2024 08:38
Det är mars 2023. En regngrå tråkig tisdag. Referatskrivarväder. Förberedelser inför nationella prov och syrefattig som bara en eftermiddagslektion i kursen svenska 1 kan vara. En sådan där lektion då man håller tummarna att ens rektor inte kommer på lektionsbesök och där man hoppas att Kahoot-omgången ska hålla på tillräckligt länge för att det inte ska innebära tjänstefel att släppa eleverna tidigare.
Det är också, ska det visa sig, en sådan där lektion som jag för alltid ska komma ihåg. En lektion som ska visa sig vara en av det mest avgörande lektionerna i min lärarkarriär. På alla sätt och vis en sådan där lektion.
Jag får, på något sätt, en stund att sätta mig ner med en av de allra brötigaste eleverna. En snusande EPA-kille med wings och ”What the fuck”-attityd. En sådan elev som kan dundra in i klassrummet och stolt deklarera att ”Det här blir en jobbig lektion för dig idag Joel. Jag har glömt att ta mina mediciner”. En elev som har kämpat med skolan och med sig själv. En elev som vill men där viljan tar slut tar alltid vilsenheten vid. En vandrare.
Vi sätter oss ned och pratar. Han berättar om hur svårt han tycker det är i skolan och att han inte vet hur han ska plugga till morgondagens historiaprov. Jag öppnar min dator visar honom Chat GPT. Jag instruerar chattboten på samma sätt som jag skulle ha instruerat denna brötiga, bullriga, bråkstake till elev. Jag skriver i chattfönstret:
Agera som en extremt pedagogisk lärare i historia med stor kunskap om hur elever med skolmisslyckanden hanterar att göra fel. Svara kortfattat och uppmuntrande. Få mig att känna att jag lär mig genom att berömma mina framsteg och ställa frågor som leder till lärande. Ge mig inte svaret rätt ut, utan ge mig ledtrådar. Förklara med hjälp av enkla och tydliga liknelser och analogier. Bygg hela tiden på min kunskap, börja med enkla koncept och öka därefter svårighetsgraden. Koppla innehållet i stoffet till mina intressen. Få mig förstå hur detta är meningsfullt och betyder något på riktigt. Detta gör du genom att ställa frågor till mig om mina intressen, mina förkunskaper och min förståelse. Jag ska lära mig om första världskriget.
Eleven sitter ned. Eleven svarar. Eleven skriver. Jag håller andan. Jag förstår att något har förändrats. Något fundamentalt.
Eleven tittar upp. Han tittar så där uppriktigt att man förstår att detta, detta han nu kommer att säga, det kommer från hjärtat – det är inget han säger bara för att jag vill höra det:
"Det här förändrar ju fan allting! Nu har jag alltid någon att fråga."
Generativ AI såsom Chat GPT förändrar, ja, fan, allting. På ett sätt har det kanske redan gjort det och på ett annat sätt kanske det kommer att förändra morgondagens skola. Men något är förändrat och min utgångspunkt och övertygelse är att rätt använt kan det förändra skolan till det bättre. För skolans del har detta till stor del handlat om en diskussion om fusk. Undersökningar visar att ungefär 55% av alla elever har använt AI till att fuska. Vi behöver ha den diskussionen och vi behöver fundera på hur vi skapar uppgifter och bedömningssituationer som inte tillåter en elev att ta den AI-enkla vägen.
Men det finns en större diskussion vi behöver ha. En diskussion som är än mer konstruktiv, än mer mångbottnad och en diskussion vi behöver ha tillsammans: Hur påverkar AI skola och lärande? Det är en komplicerad diskussion som innefattar frågor om när, hur och varför vi ska använda AI. Det är en diskussion som innefattar frågor om det vi gör i klassrummet – om vad och varför – om innehåll och syfte. AI är här och vi behöver tillsammans förstå hur vi ska förhålla oss till det.
Skolan har ett kompensatoriskt uppdrag. Det är en fin formulering som rymmer en samhällstanke värd att stanna upp vid och begrunda. Det är en tanke om att skolan ska göra kunskap tillgänglig för samtliga elever oavsett förutsättningar. Vi ska sträva efter att uppväga skillnader i elevernas förutsättningar att tillgodogöra sig utbildningen. Det är en tanke, tycker jag, väl värd att hålla nära hjärtat och väl värd att kämpa för och det är en tanke väl värd att tänka i förhållande till AI.
Jag tror att AI, använd som hävstång för beprövad praktik och vetenskap vad gäller god didaktik och pedagogik kan hjälpa oss att nå närmare detta mål.
För mig är Chat GPT den första fliken i webbläsaren. Det är min ständiga assistent och kanske min hårdaste kritiker. Den är mitt bollplank, den ger mig förslag på lektionsinnehåll, på gruppaktiviteter, på examinationsformer. Den hjälper mig att anpassa och tillgängliggöra mitt innehåll. ”Din undervisning är NPF-säkrad eftersom du alltid har stegvisa instruktioner och bildstöd” sa en elev häromveckan. Tack Chat GPT och tack Midjourney! AI hjälper mig att ta fram formativa övningar som låter mig få syn på elevernas kunskap, AI läser in texter som inte finns inlästa, AI hjälper mig att sammanfatta, förenkla, fördjupa – AI hjälper mig att göra mer av det jag vet gör att mina elever lär sig. Jag är inte världens bästa lärare. Långt ifrån. Men AI gör mig, tveklöst, till en bättre lärare.
AI kan, men får inte vara en enkel lösning. ”Släng på lite AI, så blir allt bra.” AI får inte vara färglära, lågaffektivt bemötande, differentierad undervisning, ”skärm till pärm” eller, för den delen med, digitalisering. Svensk skola har större utmaningar än att en metod eller teori kan lösa alla dess problem.
AI ska användas när det gör att vi lär oss mer. Punkt. Och jag tror att AI kan hjälpa oss att lära oss mer. Jag tror att AI kan hjälpa oss att återerövra en skola präglad av kunskap, av meningsfullhet och som kan möta varje individ. En skola som fokuserar processen och lärande – inte bedömning, produkt och resultat.
Lärande kan ske men ska inte rymmas i ett chattfönster. Lärandet sker i ett sammanhang och klassrummet måste fortfarande få vara fönstret ut mot meningsfullheten, mot verkligheten, mot mötet med varandra. Vi behöver fortfarande varandra - för att lära och för att lära av varandra.
Det måste vara det som är utgångspunkten i den här diskussionen: Hur ska vi använda AI så att alla våra elever lär sig mer och klarar skolan. Hur ska vi använda AI så att kunskap blir tillgänglig för alla elever, oavsett förutsättningar. För jag tror verkligen att AI kan gör just detta, göra kunskap tillgänglig och hjälpa eleverna att klara skolan. För det, kunskap, förändrar fan allting! Därför är AI något som är värt att diskutera.
Hur har det då gått för eleven den brötiga eleven? Han är fortfarande bullrig. Han vandrar och han glömmer fortfarande sina mediciner. Men han klarade historiaprovet och kan kommer att klara skolan. Inte på grund av - men väl med hjälp av - AI.
Vill du lära dig mer?
Internetstiftelsen och Goto 10 bjöd in till workshop om AI och utbildning den 16 januari 2024. Detta event arrangerades av mig och Jonatan Tensetti och vänder sig till lärare och utbildare som vill djupdyka i frågor kring AI och utbildning. Workshopen spelas in och går att titta på i efterhand.
Titta i efterhand:
Skribent
Joel Rangsjö
Lärare och verksamhetsutvecklare AI
joel.rangsjo@jonkoping.se
Bloggarna på Pedagog Jönköping består av personliga texter. Åsikter och ställningstaganden är skribentens egna.
AI i skolan
Vi som skriver är Andrew Galbraith, förstelärare i AI på Erik Dahlbergsgymnasiet, Dale Walker, lärare i naturvetenskap och teknik på Alfred Dalinskolan och Joel Rangsjö, IT-pedagog och lärare i svenska och spanska på Bäckadalsgymnasiet. För vem? Denna blogg riktar sig till pedagoger, som undervisar i främst grundskolan och gymnasiet, och som vill veta mer om AI. Om vad? Här kan du som pedagog få tips, idéer och inspiration om hur du kan utforska och använda AI i undervisningen.