Läsa Äger

Läsa Äger är ett projekt för att motverka att elever försämrar sin läsförmåga under sommarlovet. Läsa äger har genomförts på fritidshemmen i Jönköpings kommun sedan sommaren 2022. Här kan du läsa mer om Läsa Äger.
Bakgrund om Läsa Äger
Projektet Läsa Äger startade i Botkyrka kommun 2018. Satsningen startade för att öka barns läsförmåga och läsmotivation och därmed minska lästappet under sommaren. Läsa Äger har sedan dess spridit sig nationellt och många kommuner har hakat på med liknande insatser. Internationella studier visar att nästan varannan elev tappar i sin läsförmåga under sommarlovet. Mest tappar de lässköra barnen, de som har det som allra svårast med sin läsning.
Läsa Äger i Jönköping
Här i Jönköping startade Läsa Äger sommaren 2022 i samverkan mellan utbildningsförvaltningen och kultur- och fritidsförvaltningen (skola, fritidshem, folkbibliotek och arbetsmarknadsavdelningen).
Läsa Äger genomförs på fritidshemmet de tre första veckorna på sommarlovet. Kommunen erbjuder gymnasieungdomar feriepraktik för att läsa tillsammans med yngre barn på fritidshemmen. Till varje fritidshem kommer en eller två feriepraktikanter som under handledning ska ansvara för att läsa tillsammans med barnen, samtala om texterna och hålla i olika rörelseaktiviteter.
Målet är att varje dag ska innehålla en stunds högläsning, oavsett var barnen befinner sig. På folkbiblioteket arbetar sommarjobbare som fungerar som en länk mellan skola och folkbibliotek och stöttar feriepraktikanterna i sitt uppdrag.
Utbildningsdagar
I maj varje år hålls en informationsträff med kompetensutvecklingsinslag för årets handledare i fritidshem. Här i kalendern hittar du mer information.
I juni på feriepraktikanternas första arbetsdag hålls en informationsträff med utbildning kring läsning. 2025 är denna träff den 16 juni.
- Senast uppdaterad: 19 feb 2025