Jönköpings kommun pedagog, till startsidan

Läsa Äger

Logotype för Läsa äger.

Läsa Äger är ett projekt för att motverka att elever försämrar sin läsförmåga under sommarlovet. Läsa äger har genomförts på fritidshemmen i Jönköpings kommun sedan sommaren 2022. Här kan du läsa mer om Läsa Äger.

Bakgrund om Läsa Äger

Projektet Läsa Äger startade i Botkyrka kommun 2018. Satsningen startade för att öka barns läsförmåga och läsmotivation och därmed minska lästappet under sommaren. Läsa Äger har sedan dess spridit sig nationellt och många kommuner har hakat på med liknande insatser. Internationella studier visar att nästan varannan elev tappar i sin läsförmåga under sommarlovet. Mest tappar de lässköra barnen, de som har det som allra svårast med sin läsning.

Läsa Äger i Jönköping

Här i Jönköping startade Läsa Äger sommaren 2022 i samverkan mellan utbildningsförvaltningen och kultur- och fritidsförvaltningen (skola, fritidshem, folkbibliotek och arbetsmarknadsavdelningen).

Läsa Äger genomförs på fritidshemmet de tre första veckorna på sommarlovet. Kommunen erbjuder gymnasieungdomar feriepraktik för att läsa tillsammans med yngre barn på fritidshemmen. Till varje fritidshem kommer en eller två feriepraktikanter som under handledning ska ansvara för att läsa tillsammans med barnen, samtala om texterna och hålla i olika rörelseaktiviteter.

Målet är att varje dag ska innehålla en stunds högläsning, oavsett var barnen befinner sig. På folkbiblioteket arbetar sommarjobbare som fungerar som en länk mellan skola och folkbibliotek och stöttar feriepraktikanterna i sitt uppdrag.

Sommarlovstappet är ett välkänt fenomen där särskilt de så kallade lässköra eleverna riskerar att tappa i läsförmåga under sommarlovet. För den som redan kan läsa och tycker att det är roligt, är det lättare att fortsätta läsa även på sommarlovet. Men för den som har det svårt med läsningen är det lätt att välja bort den.

Gapet mellan de som har flyt i sin läsning och de som tycker att läsning är svårt riskerar att öka efter sommarlovet om inga insatser görs. Forskning visar att kontinuerlig läsning under lovet kan förhindra detta tapp och till och med förbättra läsförmågan.

Projektet Läsa Äger har visat positiva resultat, där elever som deltagit i högläsningsaktiviteter inte bara behåller utan även förbättrar sin läsförmåga.

  • Förbered eleverna för självständig läsning med undervisning om olika lässtrategier innan sommarlovet​.
  • Ge eleverna individuella boktips inför lovet. Utgå från elevens läsförmåga och intressen.
  • Engagera vårdnadshavarna​ och informera dem om Läsa Äger och vikten av läsning.
  • Sätt upp tydliga mål tillsammans med eleverna (och vårdnadshavarna) och följ upp målen direkt efter lovet.
  • Låt eleverna få ta del av högläsning och läsa själva eller för varandra på fritidshemmet under sommaren.​ Bygg lockande läsmiljöer, ta med böckerna ut, inspireras av böckernas karaktärer och miljöer i leken och så vidare.
  • Samarbeta med olika aktörer, vårdnadshavare och yrkesgrupper. Genom att involvera vårdnadshavare och informera dem om vikten av läsning, samt genom att samarbeta med bibliotek och andra lokala aktörer, skapas en starkare läskultur och bättre förutsättningar för barnens språkutveckling. Detta samarbete bidrar till att fler barn får tillgång till böcker och läsning, vilket i sin tur främjar deras läsförmåga och ordförråd.

Feriepraktikant

För en feriepraktikant i Läsa Äger är det viktigt att hen känner sig bekväm med att läsa högt och gillar att hänga med barnen på fritidshemmet. Varje dag läser feriepraktikanten högt tillsammans med eleverna i mindre grupper, samtalar om vad de har läst och vilka tankar det väcker. Feriepraktikanten engagerar också barnen i någon form av rörelseaktivitet.

Första dagen på feriepraktiken får hen utbildning i vad som förväntas av hen i sitt uppdrag, vad som är bra att tänka på när man läser för elever samt tips på böcker som brukar uppskattas av eleverna. Feriepraktikanten får också möjlighet att låna böcker samt träffa sommarjobbarna på biblioteket, sin handledare, sin eventuella feriepraktikantkollega och besöka sitt fritidshem.

För att vara feriepraktikant inom Läsa Äger ska man ha slutat åk 1 eller 2 på gymnasiet.

Sommarjobbare

Som sommarjobbare på något av folkbiblioteken är det viktigt att man tycker att det är viktigt med böcker och läsning och att man gillar att coacha andra i sitt uppdrag. Som sommarjobbare fungerar man som ett stöd för feriepraktikanterna, peppar och ger tips på hur man kan jobba.

Sommarjobbaren är också behjälplig vid val av böcker och vid behov med att byta ut böcker åt feriepraktikanterna. Man fungerar som en länk mellan skola och bibliotek vid till exempel biblioteksbesök och lånekortshantering. I arbetet ingår också andra uppgifter som förekommer på biblioteket som bokuppsättning, pyssel, göra inlägg på bibliotekens Instagram, samla in utvärderingar och av dem utforma någon typ av utställning med mera.

För att vara sommarjobbare inom Läsa Äger ska man ha tagit studenten samma år eller året innan.

På varje fritidshem ska det finnas en handledare som aktivt handleder feriepraktikanterna. Som handledare ansvarar du för att:

  • Informera och förbereda övriga kollegor på enheten om Läsa äger​.
  • Ta emot och introducera feriepraktikanter i fritidshemmets verksamhet, meddela arbetstider, kontaktuppgifter med mera.
  • Organisera för att läsning i mindre grupp blir en daglig aktivitet på fritidshemmet.
  • Vara ett stöd för feriepraktikanten med till exempel gruppindelningar, skapa goda förutsättningar för läsning och att få alla elever att delta.
  • Ansvara för att någon annan tar handledarrollen om du som handledare inte är på plats.
  • Samverka med sommarjobbare kring utvärdering av projektet.
  • Sträva efter att besöka folkbiblioteken/bokbussen för boklån.

Ansvarig
Emma Simonsson
emma.simonsson@jonkoping.se

Fritidshemmet
Ann Arvidsson
ann.arvidsson@jonkoping.se

Folkbiblioteket
Carin Silvermyr
carin.silevrmyr@jonkoping.se

Professor Linda Fälth vid Linnéuniversitetet skriver om lästappet, sommarlovsläsning och Läsa Äger:

Undvik sommarlovstappet i läsning genom att läsa mer på lovet, Lnu.se

LegiLexi tipsar om hur man kan undvika sommarlovstappet genom att ge 10 konkreta tips inför lovet:

Undvik sommarlovstappet i läsning, Legilexi

En interventionsstudie - Kan man hindra sommarlovstappet i läsning?

An intervention study to prevent ‘summer reading loss’ in a socioeconomically disadvantaged area with second language learners

LegiLexi presenterar en sammanfattning av interventionsstudien:

Interventionsstudie - kan man hindra sommarlovstappet i läsning?

Nyhetsinslag i SVT Jönköping om Läsa äger:

Hälften av eleverna tappar läsningen under sommaren, SVT

Utbildningsdagar

I maj varje år hålls en informationsträff med kompetensutvecklingsinslag för årets handledare i fritidshem.

I juni på feriepraktikanternas första arbetsdag hålls en informationsträff med utbildning kring läsning. 2025 är denna träff den 16 juni.

  • Senast uppdaterad: 19 jun 2025
Har du frågor?

Emma Simonsson

Verksamhetsutvecklare grundskolan

Dela sidan

Relaterat utbildningsmaterial

19 dec 2023 10:55
Språkutvecklande arbetssätt i förskolan med stöd av digitala verktyg
Vilken betydelse kan de digitala verktygen ha i det språkutvecklande arbetssättet i förskolan?
18 dec 2023 11:34
Hur du möter ett barn eller en elev som är tyst - selektiv mutism
Har du ett barn eller elev i din verksamhet som varit tyst i mer än en månad? Då kan det röra sig om ångestdiagnosen selektiv mutism som innebär att ...
16 nov 2022 15:01
Så här kan du jobba med ASL
ASL-metoden kopplar samman tala, lyssna, läsa och skriva med användande av digitalt skrivverktyg.

Relaterade nyheter

Aktuellt just nu
17 feb 2025 07:35
Läsa Äger på Råslättsskolan
Under de senaste sommarloven har fritidshemmen på Råslättsskolan precis som övriga fritidshem i Jönköpings kommun, jobbat med Läsa äger. Det är ett p...
Bli inspirerad
9 jan 2024 11:58
Grundskolornas bästa tips på språkutvecklande arbetssätt
Vill du ha ett enkelt, kort och konkret tips på aktivitet inom språkutvecklande arbetssätt? Här hittar du grundskolornas och några fritidshems bästa ...
Vad säger forskningen
10 okt 2023 14:10
Camilla och Malin har skrivit uppsats om språkstörning
Camilla och Malin är båda speciallärare och har gjort en kvalitativ intervjustudie kring lärares arbete med elever med språkstörning i årskurs 1 till...

Relaterade blogginlägg

Språkutveckling genom musik
19 jun 2025 13:09
Fem fina fåglar som guldkorn i vardagen
Alla barn på avdelningen har kommit igång med lite olika lekar. Några bygger med lego, några barn ritar och några sitter och bakar med play-doh. Jag ...
Språkutveckling genom musik
28 maj 2025 09:12
I bergakungens sal
Häromdagen kom storebror, 17 år, och lämnade sin lillasyster som går på avdelningen jag jobbar på. Det var länge sen vi sågs, men han sa: – Jag komme...
Språkutveckling genom musik
25 maj 2023 12:00
Lilla snigel akta dig.... så att du inte försvinner
På de flesta förskolor finns en gemensam sångrepertoar. Lilla snigel, Imse Vimse spindel, Blinka lilla stjärna, Här kommer Pippi Långstrump och En el...