Jönköpings kommun pedagog, till startsidan

Språkplan

Antal Sidor: 16

Arbeta med språk- och kunskapsutvecklande undervisning första åren i skolan

I en språkutvecklande undervisning får eleverna möta och använda språk och skriftspråk i så många olika sammanhang som möjligt. Undervisningen bör innehålla elevaktiva arbetssätt med hög språklig interaktion mellan eleverna som utgår från en aktiv språkanvändning i meningsfulla sammanhang.

Att ha stort fokus på språkliga aktiviteter och rika möjligheter till att använda språket gynnar alla elevers språk- och kunskapsutveckling men är särskilt betydelsefullt för elever i språklig sårbarhet och flerspråkiga elever. Det är också viktigt att uppmuntra eleverna att använda alla sina språk.

Att arbeta utifrån begreppet translanguaging/transspråkande innebär en undervisning som förenar flerspråkiga elevers resurser för att stödja deras identitets-, språk- och kunskapsutveckling genom att använda båda språken växelvis i undervisningen. Modersmålsundervisning och studiehandledning på modersmål är också två betydelsefulla inslag i skolan för elevers språk- och kunskapsutveckling.

För att elever ska utveckla sitt språk behövs inte alltid formell undervisning - dialogiska samtal, där-och-då-samtal, god tillgång till läs- och skrivmaterial, högläsning, lekar och spel kan stötta elevers språkutveckling på lekfulla och effektiva sätt.

Språk- och kunskapsutveckling går hand och hand och det är därför viktigt att arbeta språkutvecklande inom alla ämnen. Varje ämnesområde har sin specifika uppbyggnad och ett specifikt ämnesspråk som kräver olika språkliga förmågor.

Oavsett var i utbildningssystemet en lärare arbetar eller i vilket ämne, behöver läraren stödja sina elevers språkutveckling, eftersom det är en förutsättning för att eleverna ska kunna ta till sig och skapa ny kunskap.

Att arbeta språk- och kunskapsutvecklande innebär att läraren planerar, förbereder, strukturerar, synliggör, stöttar och följer upp elevernas språkanvändning.

Framgångsfaktorer för språk- och kunskapsutvecklande undervisning:

  • undervisning som utgår ifrån elevernas tidigare erfarenheter och kunskaper
  • undervisning som kännetecknas av meningsfullhet, höga förväntningar, kognitivt utmanande uppgifter samt ett tillåtande klimat
  • att elevernas modersmål används som resurs i undervisningen och i lärandet
  • att eleverna i undervisningen ges stort talutrymme samt många och varierade möjligheter till interaktion, i helklass och i mindre grupper
  • att eleverna får utveckla språk- och ämneskunskaper parallellt
  • att eleverna erbjuds rik stöttning i samtliga delar av verksamheten, utifrån förutsättningar och behov.

Hur – exempel på hur undervisningen kan utformas

  • Skapa möjlighet till interaktion och språkanvändning i så många sammanhang som möjligt.
  • Uppmuntra eleverna att använda alla språkliga resurser.
  • Arbeta med olika former av språklig stöttning, modellera, demonstrera, visa och ge exempel, ha visuellt stöd, exempelvis InPrint m.m.
  • Förklara på olika sätt – hjälp eleverna att ”packa upp ord” ord och begrepp.
  • Använd kroppsspråk för att integrera flera sinnen och förstärka lärandet.
  • Tjernberg, 2018. Processinriktad läs- och skrivundervisning: en väg till inkludering? (1 uppl.). Liber.
  • Jansson, 2019. Elevers språk och språkutveckling i fritidshem. I H. Elvstrand, L. Lago, & M. Simonsson (red.), Fritidshemmets möjligheter – Att arbeta fritidspedagogiskt. Studentlitteratur.
  • Cummins i Axelsson 2013; Lindberg 2013. Flerspråkighet och lärande. I Hyltenstam, K. & Lindberg, I. (red.),
    Svenska som andraspråk: i forskning, undervisning och samhälle (s. 547-577). (2.uppl.) Studentlitteratur.
  • Skolverket (2018) Greppa flerspråkigheten – en resurs i lärande och undervisning
  • Publicerad: 17 dec 2024
  • Senast uppdaterad: 20 dec 2024
Dela sidan

Relaterat utbildningsmaterial

10 okt 2022 09:25
Tillgänglig lärmiljö för god språkutveckling i förskolan och de första åren i skolan
Det finns stora möjligheter att påverka och ge förutsättningar för språkutveckling genom att skapa goda språkliga miljöer. För att få syn på vilka fö...
20 dec 2024 11:06
Att skriva sig till läsning första åren i skolan
Att skriva sig till läsning (ASL) är väl en etablerad metod i Jönköpings kommun där digitala verktyg används för att öka och fördjupa skrivandet. ASL...
10 okt 2022 09:23
Att arbeta med skriftlig språkutveckling första åren i skolan
Skriftspråksutvecklingen bygger på samma grund som den muntliga språkutvecklingen. Det är genom det muntliga berättande som elever förbereds för den ...

Relaterade nyheter

Nyhet
8 aug 2024 07:00
LegiLexi finns nu för mellanstadiet
LegiLexi är ett verktyg för att bedöma elevers läsförmåga. Från och med höstens terminsstart kan även du som jobbar som lärare på mellanstadiet använ...
Nyhet
20 jun 2024 08:53
Goda resultat för elevernas läs- och skrivutveckling
Satsningen på språkutvecklande arbetssätt i Jönköpings kommuns skolor ger resultat. Det går att se en tydlig förbättring sedan 2022 då satsningen sta...
Aktuellt just nu
15 aug 2023 07:13
Marie och Hanna – två språkpedagoger i förskolan
Marie Lindström och Hanna Eklund är båda språkpedagoger i förskolan sedan oktober i fjol. Marie på Öxnehaga förskoleområde och Hanna på Hovslätts för...

Relaterade blogginlägg

Forskning i praktiken
6 sep 2024 13:07
Följeforskning om språkutveckling
I Jönköpings kommun finns det en språkplan för förskola, förskoleklass, fritidshem och årskurs 1. I två år har jag fått vara en liten del i det arbet...