Normer och värden
Här hittar du information om normer och värden. Arbetet med normer och värden är grundläggande för barns och elevers lärande och innefattar flera olika delar.
Förskolan, skolan och anpassad skola är inte värdeneutrala platser. Vi har styrdokument som utgår från mänskliga rättigheter och barnkonvention och vårt arbete ska genomsyras av alla människors lika värde och jämställdhet mellan könen.
Vi har stora möjligheter att dagligen beröra frågor kring normer och värden i vår undervisning, och vi kan aktivt arbeta för att främja demokrati och motverka antidemokratiska uttryck. Med andra ord kan vi göra, och gör, stor skillnad varje dag!
Arbetet med normer och värden är grundläggande för barns och elevers lärande och innefattar flera olika delar och kan ha många rubriker som t.ex. värdegrundsarbete, normkritiskt arbete, jämställdhetsarbete och tillgänglighet. Oavsett rubrik behöver arbetet med trygghet, tillgänglighet, jämställdhet, jämlikhet, hälsa, delaktighet och inflytande, normmedvetenhet m.fl. vävas samman. Det är dessa delar som utgör grunden för att våra barn och elever ska få förutsättningar att lyckas i förskolan, skolan och anpassad skola.
- Senast uppdaterad: 18 dec 2024