Jönköpings kommun pedagog, till startsidan

Språkplan

Antal Sidor: 16

Att utveckla språk och tal i tidiga åldrar

Det finns flera teorier och beskrivningsmodeller om hur barns typiska språkutveckling ser ut. Här beskrivs aktuell forskning kring typisk språkutveckling hos barn utifrån områdena användning, innehåll och form. Språkpyramiden hjälper oss förstå att grunden för att språket ska utvecklas är vilja och driv till social kommunikation och barns upplevelse av att det lönar sig att kommunicera.

Samtal kring något gemensamt är den bästa arenan för att lära sig ord och att förstå hur man ska använda språket. Barns språkutveckling handlar alltså om så mycket mer än att lära sig ”tala rent”.

Illustration på Språkpyramid - kommunikation i botten, språk i mitten och tal/språkljud längst upp.

Barns typiska språkutveckling synliggörs med hjälp av en språkpyramid. ©Birgitta Sahlén, reproducerad med tillstånd.

Föreläsning och frågor

Utveckling av kommunikation, språk och tal i tidiga åldrar är en föreläsning med logoped Marie Hallberg, framtagen av förskolans utveckling- och lärandeenhet i Jönköpings kommun. Det finns reflektionsfrågor efter varje modul. Välj att pausa för reflektion eller se alla modulerna och ta reflektionen efteråt.

  • Vad är språk? Några teorier som förklarar hur vi kan förstå vad språklig förmåga är. Modul 1 (6 min)
  • Språkpyramiden. Vad språklig förmåga i tidiga åldrar innebär och hur stegen i barns språkutveckling ser ut. Modul 2 (16 min)
  • Språklig sårbarhet. Förutsättningar för språklig stimulans när språket inte utvecklas som förväntat i tidiga åldrar
    t ex vid flerspråkighet. Modul 3 (12 min)
  • Bishop, D.; & Edmundson, A. (1987). Langugage – Impaired 4- Year olds: Distinguishing Transient from Persistent. Impairment.Journal of Speech and Hearing Disorders, Volume 52, 156 – 173.
  • Bloom, L., & Lahey M. (1978) Language development and Language disorders. John Wiley & Sons.
  • Johnston, J. R. (2008). Narratives: Twenty-five years later. Topics in Language Disorders, 28(2), 93-98. DOI:10.1097/01.TLD.0000318931.08807.01
  • Larsson, K. (2019). Språklig förebild i förskolan. Gothia kompetens.
  • Rikshandboken Barnhälsovård - för professionen
  • Salameh, E-K., & Nettelbladt, U. (2018) Språkutveckling och språkstörning hos barn. Del 3, Flerspråkighet - utveckling och svårigheter. Studentlitteratur AB
  • Sahlén B; & Nettelbladt U. (1992). Patterns of vulnerability of language in children with severe developmental language disorders. Scandinavian Journal of Logopedics and Phoniatrics, 17: 77-85
  • Tomasello, M. & Farrar, M.J. (1986). Joint Attention and Early Language. Child Development Vol. 57, No. 6, pp. 1454 - 1463.
  • Westby, C. & Cutler, S. (1994). Language and ADHD: Understanding the Bases and Treatment of Self-Regulatory Deficits. Topics in Language Disorders. 14: 4: 58 - 76.
  • Publicerad: 17 dec 2024
  • Senast uppdaterad: 20 dec 2024
Har du frågor?

Marie Lindström

Logoped

Dela sidan